Jump to content

Gula Humpen på onsdag 05.07.2023?

Popeye70

Recommended Posts

Vi har gjemt oss i Strømstad for blæsten som farer rundt i hele ytre Oslofjord og Skagerrak i disse dager. Her blir vi til onsdag, men da må vi ta et valg: Gå mot Fjällbacka eller bli liggende en dag eller to til i Strømstad/Koster/Hvaler før vi går i retning Stavern hvis planen er å være om en ukes tid.

Min bekymring når det gjelder Fjällbacka er at vi må gjennom Havstenssund og over Gula Humpen på onsdagen for å få en natt i uthavn (Musö eller deromkring) før Fjällbacka på torsdag. Etter mange dager med kraftig vind fra sørvest så regner jeg med at det kan være mye «gammel moro» over Gula Humpen på onsdag selv om vinden den dagen ikke skal være så ille (12 knop, gufs til 25 knop).

Hva sier dere gamle (og nye) ringrever om oddsene for en rolig passasje over Gula Humpen førstkommende onsdag, den 05.07.2023?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

19 minutes ago, Kaskazi said:

Det er meldt ganske bra med sjø onsdag, 2,1 m bølger som vil avta til 1,7 m på fredag. Gule humpen er jo et ganske kort strekk, men sjøen blir veldig rotete og ukomfortabel. Jeg ville drøyd overfarten.

Screenshot_20230703_225423_Samsung Internet.jpg

Hvilken app er dette? 

Onsdag ettermiddag er prognosen for både yr og smhi under 1m. Vi tenker å ta både humparna og gule humpen da(på vei oppover). Tenker å prøve Grundsund-Hunnebostrand i morgen, ellers blir det et større jafs onsdag. Vinden nå gjør ikke at det frister i morgen for øyeblikket. 

Jeg er egentlig ikke redd for vinden ved Gula Humpen, men det er bølgene som er problematisk for oss. Hverken kone, barn eller hund er spesielt begeistret for stamping og motsjø. Og jeg vil jo gjerne at alle skal ha lyst til å bli med også på neste båttur, og ikke bli skremt vekk fra sjøen.

Vi er derfor fremdeles avventende til å gå lenger sør pga restsjø og eventuell «ny-sjø». Vi har booket to Dockspot-netter i Fjällbacka fra torsdag til lørdag, men kommer vi oss ikke dit så kommer vi oss ikke dit. Det er ikke verre enn det.

Har du vurdert å sende kone/hund/unger med annet transportmiddel- og ta turen selv? Jeg har falt ned på at jeg har andre grenser enn de, og bedre å la de ta alternative transportmidler om man må en plass og været ikke er bra..

Bruk vest!

Jonas78 skrev 9 minutter siden:

Har du vurdert å sende kone/hund/unger med annet transportmiddel- og ta turen selv? Jeg har falt ned på at jeg har andre grenser enn de, og bedre å la de ta alternative transportmidler om man må en plass og været ikke er bra..

Tanken har slått meg, men om jeg av en eller annen grunn ikke kommer meg ned til Fjällbacka så står de der på brygga uten et sted å sove. Tror heller ikke de er så keene på å busse ned mens jeg tar båten.

Da har vi gått fra Grundsund til Hunnebostrand i dag. Gikk veldig fint og var egentlig bedre enn jeg hadde forestillt meg. Ikke veldig åpent strekk, men stikker jo nesa ut avogtil. Har også konemor som ikke er så fan av bølger lenger(gule humpen for endel år siden i vær tilsvarende i går). Ellers ser jeg for meg at humparna hadde vært overkommelig i dag. Onsdag ettermiddag ser det ut som det blir relativt flatt. 2C597E72-9D2B-482E-AD47-F9440A8D191D.png.a8ed744c952bc9cc42f5436300c91ed5.png

Popeye70 skrev 23 minutter siden:

Tanken har slått meg, men om jeg av en eller annen grunn ikke kommer meg ned til Fjällbacka så står de der på brygga uten et sted å sove. Tror heller ikke de er så keene på å busse ned mens jeg tar båten.

De kan låne bilen min så kan jeg bli med deg i båten, også møtes alle i Fjällbacka :-) Vi starter ferie til helgen så jeg går bare på "gjemmekontor" og prøver og få dagene til å gå.

Eller bare møtes rett etter Gula Humpen for da er jo resten smooth sailing. Grönemad eller Grebbestad er alternativ.

Hei.

Denne .... "Gula Humpen" har vore nemnt ørten gangar her på BP. For nokre år sidan spurte eg ein svenske kor det var. Han hadde aldri høyrt om denne ..... "Humpen". Han bur i Bohuslen, har segla heile livet. Dette inkludert to jordomseglingar. Kor er denne .... "Humpen"?

Vi hadde en uheldig episode der i fjor. Det var meldt 2 meter bølger. Vi hadde seilt i 2m nedover uten nevneverdig utfordringer. Når vi kom ut i gula humpen var det noe helt annet. Vi klarte å snu og overnattet inne i bukta ved campingen der. Støkken satt seg i madammen. Kan anbefale deg å vente eller ta i mot tilbudet fra  @Sequoia over her.  

Takker for tilbudet, @Sequoia, men vi prøver oss på egenhånd. Planen er å gå ut fra Strømstad kl 1200, da skal vinden begynne å løye. Om bølgene er OK så ender vi trolig på SXK-bøye eller for anker ved Musön. Er bølgene for store så returnerer vi til Kalvö/Trossö.

Første oppdatering:

Ferdig med Kosterfjorden nå, på vei mot Havstenssund og Gula Humpen. Opp mot 8 m/s og 1-1.5 m høye (men lange) dønninger rett før innseglingen til Resö/Havstenssund, men vinden skal avta utover dagen i følge Windy.

Regner med at det kun vil være gammel sjø som kan gi problemer over Gula Humpen. Dagens vind er ikke nok til å lage problematisk store bølger.

(Og kona er komfortabel med å prøve. Det er nok det viktigste her og nå.)

Så bra det har gått fint så langt. I Gula Humpen gjetter jeg på noe skarpere dønninger/bølger, og det slitsomme der er at du får de i siden, litt som når du gikk inn mot Resö. 

Du kan eventuelt gå litt lengre ut forbi Väcker fyr og hente litt høyde, men jeg tror jeg hadde blåst i det. Gula Humpen er såpass kort at det er ikke mange minuttene med ubehag før man får skydd fra holmen som heter Klãtten. I stedet for å ta til høyre ved den grønne staken og følge leden pleier ofte vi å fortsette rett frem og passere Grönemad. Da er man fullstendig beskyttet fra alt av sjø utenfra. 

Akkurat over Gula Humpen nå. Laaange slake dønninger med noe mindre «rusk» oppå, men mindre enn i Kosterfjorden. Ikke et eneste slag med baugen, kun litt sideveis rulling siste halve nautiske mil før vi begynte på innseilingen mot Gräbbestad. Vinden makset vel på rundt 5-6 m/s i det vi rundet den ytterste odden på fastlandet og dreide mot babord.

Her har vi rundet odden, så kameraet (og kona) ser rett ut mot «havet»:

IMG_2457.jpeg.e121ceda016a0e42bf247120fd111b68.jpeg

Gikk fra Hunnebostrand i 10-11 tiden, og har gått Humparna, sundet utenfor hamburgö, innimellom øyene og gjennom gluppö, før vi gikk ut og rundet Väcker og inn Havstensund, over Kosterfjorden og gjennom Kostersundet til øyene bak. Vi var nok i Kosterfjorden omtrent på samme tid @Popeye70 . Begge humper var uproblematisk i dag, men det var mere sjø på gule humpen enn humparna for oss. 

Ask skrev for 16 timer siden:

Hei.

Denne .... "Gula Humpen" har vore nemnt ørten gangar her på BP. For nokre år sidan spurte eg ein svenske kor det var. Han hadde aldri høyrt om denne ..... "Humpen". Han bur i Bohuslen, har segla heile livet. Dette inkludert to jordomseglingar. Kor er denne .... "Humpen"?

En av de språklige rariteter som har kommet med turister. Gule Humpen, ikke Gula, er en odde ved Saltviks Camping. Litt i stil med Østerbollæren som gjerne omtales i flertall selv om det bevislig kun dreier seg om en øy. Eller Verdens Ende som egentlig ikke eksisterer. Det heter Helgerødtangen.

Mulligan skrev 34 minutter siden:

En av de språklige rariteter som har kommet med turister. Gule Humpen, ikke Gula, er en odde ved Saltviks Camping. Litt i stil med Østerbollæren som gjerne omtales i flertall selv om det bevislig kun dreier seg om en øy. Eller Verdens Ende som egentlig ikke eksisterer. Det heter Helgerødtangen.

Heter vel egentlig Tjurpannan tror jeg. Gule humpen tror jeg er mest brukt av nordmenn.

Å si Gula Humpen er nok noe enkelte nordmenn sier for at det skal høres mer svensk ut, he he. Det er utrolig hvordan mange nordmenn skal knote når de skal snakke med en svenske.

Ellers står faktisk navnet Gule Humpen på O-charts som jeg kjører på OpenCpn kartsystemet.

gulehumpen.jpg.e3c0b64b1df15f44c1bbe2bfeaecbd46.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Gule Humpen er da plassert alt for langt Nord en er jo i le der oppe.

Mulig Väckersten er rette navnet

Ikke ille har sette den verre.

https://www.facebook.com/watch/?v=503854093876043

Väcker är ett lågt skär i Tanums kommun, Bohuslän, Västra Götalands län. Skäret är beläget ungefär 1200 meter sydväst om Tjurpannan. Området kring Väcker är mycket exponerat vid vind och sjögång från syd till väst. Väcker ligger i ett område där flera farleder går samman. I området finns många förrädiska grund.

Fra NV kart

image.png.6977873af45de78a4d5fa3b92f58ebf4.png

En forklaring  "Status på Svenskekysten"

Svart 18.August.2014 (redigert)
Compromise @
Jeg søkte litt på "Gula Humpen" og fant en forklaring på navnet:

Dette området skal ha fått navnet sitt fordi skjæret som fyret står på er omkranset av en frodig tareskog. I dårlig vær med tung sjø, pumper vannet toppen av denne tareskogen opp til overflaten, så skjæret får en stor gul krans rundt seg.

Forklaringen ble funnet her: virker ikke.

http://home.online.no/~jensjens/baat/ferieparadis/sommerparadis.html

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Nå har vi etter hvert fått frem mange meninger og "definisjoner" på Gule Humpen. Men hva mener "folk flest"?

Det som de fleste (nordmenn) vel mener når de sier at de skal gå Gule/Gula Humpen er at de skal gå over havstykket innenfor Väcker fyr etter at de har passert Stora Huvudet sydover og så til babord og frem til de har passert Klätten. Svenskene sier vanligvis heller å gå over Tjurpannan istedet for Gule Humpen, selv om noen også sier Gule Humpen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nå har jeg sjekket den enheten jeg bruker til å navigere ombord:

IMG_0139.jpeg.72cc9e7bb0d341c3f41a38fcd5ef0831.jpeg

Det viser seg at på denne så er det «Gule Humpen» som er oppgitt:

IMG_0141.jpeg.768edeac9f986bfeb38d0f092cbd58a1.jpeg

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...