Jump to content

Gula Humpen på onsdag 05.07.2023?

Popeye70

Recommended Posts

Komodo skrev 12 minutter siden:

Trodde forresten du navigerte etter NAF veibok :giggle:

Ja, men det er bare når jeg går veldig, veldig langt innaskjærs :cool:

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

VegJoh skrev for 10 timer siden:

Nå har jeg sjekket den enheten jeg bruker til å navigere ombord:

IMG_0139.jpeg.72cc9e7bb0d341c3f41a38fcd5ef0831.jpeg

Det viser seg at på denne så er det «Gule Humpen» som er oppgitt:

IMG_0141.jpeg.768edeac9f986bfeb38d0f092cbd58a1.jpeg

Er det sånn navigasjon på nettbrett?

Bare brett kanskje hvis ikke du har nett til det også….

Sequoia skrev for 20 timer siden:

Så bra det har gått fint så langt. I Gula Humpen gjetter jeg på noe skarpere dønninger/bølger, og det slitsomme der er at du får de i siden, litt som når du gikk inn mot Resö. 

Du kan eventuelt gå litt lengre ut forbi Väcker fyr og hente litt høyde, men jeg tror jeg hadde blåst i det. Gula Humpen er såpass kort at det er ikke mange minuttene med ubehag før man får skydd fra holmen som heter Klãtten. I stedet for å ta til høyre ved den grønne staken og følge leden pleier ofte vi å fortsette rett frem og passere Grönemad. Da er man fullstendig beskyttet fra alt av sjø utenfra. 

Må tenke litt over at Popeye70 nå har seilbåt, som oppfører seg ganske annerledes enn en motorbåt. Det vil skipperen nok snart erfare etter hvert som erfaringen kommer :-)

Den mest fordelaktige vinden for oss seilere er rett i siden, i hvertfall skarp til rom slør. Da har vi godt med trykk i seila, og båten blir veldig stabil.

Det verste er rett bakfra, eller lite vind og mye gammel sjø. Da slenger det i seila og båten gynger som en motorbåt.

Etter at vi byttet til seilbåt for ca 20 år siden, synes vi Gule Humpen er oppskrytt i de fleste tilfeller.

På sydvest (som dominerer på sommeren) er det seilbart over, og stabil vind opptil 12-15 m/s er ikke problem over der. Godt revet seil er selvfølgelig en forutsetning.

Strekket mellom Smögen og Lysekil har vi nok opplevd som mer slitsomt...

Gullfisk skrev for 3 timer siden:
VegJoh skrev for 14 timer siden:

Er det sånn navigasjon på nettbrett?

Bare brett kanskje hvis ikke du har nett til det også…

Har jo lest så mye positivit om slik navigasjon på nettbrett her inne, så måtte jo få meg et slikt jeg også. 
IMG_0143.jpeg.7a146651fca2f6a94d132814ffbe8a29.jpeg

Men jeg liker ikke å være avhengig av nett når jeg er ute på sjøen, så da kobler jeg det fra :lol:

Håper ikke @Popeye70 tar seg nær av litt uskyldig humor i tråden sin :pray:

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

VegJoh skrev 10 minutter siden:

Håper ikke @Popeye70 tar seg nær av litt uskyldig humor i tråden sin :pray:

Kjenner jeg ham rett, så tar han det nok med stor humor. Nett er forresten utmerket når Trude tar seg en tur til butikken for å handle øl til kapteinen.

nett.jpg.28d89b1a61e0f5e35f820c3eec013b4e.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg begynner å angre på at jeg startet denne tråden. :giggle:

Hvem hadde trodd at jeg skulle bli korrigert på språk (Gule/Gula) og føle meg stigmatisert som en pyse (Gule Humpen er oppskrytt), og nå har sannelig noen kapret hele tråden og snakker om serveringsbrett, alkohol og alt mulig annet. Med mindre noen kommer med alkohol på et serveringsbrett til meg så rapporterer jeg hele gjengen til Admin. :giggle::drink:

(Det er selvfølgelig tull ar noen rapporteres. Det med serveringsbrett og alkohol er selvfølgelig ikke tull.?)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Komodo skrev On 5.7.2023 at 23.19:

Tror det står Gula Humpen i mitt gamle papirkart.

Tok fram båt Svenske sport kart fra 87 der er Gule Humpen

Fikk  dette av en sikker kilde.

"" Bakgrunnen for navnet er ifølge stedsnavnene i Göteborg og Bohus län, del XIX. Tanum fylke, 2. Naturens navn, red. 2006, at «skjæret er gjengrodd med gul lav». Når navnet oppsto, er imidlertid uklart.""

I følge  Denne +++ er det 4 Gule Humper på svenske kysten.

her er vår ser ut som den er registrert i 1978.

image.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

lurvetass skrev 1 time siden:

Hvordan er Gula humpen i forhold til Rakkebåene?

Begge er oppskrytt 

med motorbåt er det letter å vinne i lotto en å gå på grunn over Rakke 

Er det flatt tar jeg blå 

0,5 til 2 m bølger tar jeg rød

image.png.7a3b64c17ed6fe05b944211ef2ba6eec.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Frykten for Rakkebåene er vel todelt og henger igjen fra «gamle dager», og den ene delen er løst med GPS og kartplottere. Nå ser man ned til noen få meter hvor alle grunner og båten er, så man kan trygt navigere over Rakkebåene uten særlig risiko for å treffe noe hardt.

Den andre delen (bølger/ruskeføre) må man fremdeles håndtere, men med markerte leder og mye bedre værmeldinger enn for 15+ år siden så har man bedre forutsetninger for å velge om man vil gå over eller rundt.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

• 3 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...