Jump to content

Redusere 14v ladevolt til 12v. Kjølevifte er koblet rett til solcellepanel.

Torsen67

Recommended Posts

Hei

Har laget meg ei takvifte som jeg har koblet rett på en et lite solcellepanel. Solcellepanelet gir 14v ved perfekte forhold. Vifta er på 12v, men tåler maks 13,2v.

Produsenten av vifta sier jeg må bruke en "bucket converter". Har googlet men blir ikke klok. Noen som vet om en dings som ikke overstiger 12v som jeg kan koble på? 

Torsen67 skrev 1 time siden:

Hei

Har laget meg ei takvifte som jeg har koblet rett på en et lite solcellepanel. Solcellepanelet gir 14v ved perfekte forhold. Vifta er på 12v, men tåler maks 13,2v.

Produsenten av vifta sier jeg må bruke en "bucket converter". Har googlet men blir ikke klok. Noen som vet om en dings som ikke overstiger 12v som jeg kan koble på? 

Kan hende jeg er på tynn is, men gir den 14 volt med vifta tilkoblet? Hvis den gir 14 volt ubelastet er det ikke umilog at du kommer under 13 volt i kretsen med vifta kobla til.

Kallethekid skrev 20 minutter siden:

Kan hende jeg er på tynn is, men gir den 14 volt med vifta tilkoblet? Hvis den gir 14 volt ubelastet er det ikke umilog at du kommer under 13 volt i kretsen med vifta kobla til.

Testet vel uten vifta. Men hvordan får jeg da målt hvor mye som går inn i vifta? Hvor måler jeg?

Flow skrev for 1 time siden:

Hva med å kjøpe en enkel/billig solcelleregulator med egen utgang til forbruk (til en hundrelapp eller to fra en nettbutikk)?

Clas Ohlson tar 300 for denne:

https://www.clasohlson.com/no/Batteriregulator-for-solcellepanel/p/36-6201?gclid=CjwKCAjwqZSlBhBwEiwAfoZUICS1OzaRdg-iJTB6AifKFZOAQQfa99CD02KQkBbyr21uRfzf0eYdjRoCDl4QAvD_BwE

Ser den, men problemet er hvor denne skal monteres. Vil helst ikke ha den i taket ved siden av vifta. Da må det lages hull i taktrekket etc.

hvor mange watt trekker vifta?

en slik kobla inn på tilførselen vil gi 12v ut med innspenning 13-35  volt om jeg husker rett.  Maks 1A ut, dvs maks 12 watt belastning (bør da ha en liten kjøleribbe for å avlede varme) 

https://webshop.elektronikk-service.no/produkt/7812-spenningsregulator-12v-1a/

Torsen67 skrev for 2 timer siden:

Produsenten av vifta sier jeg må bruke en "bucket converter"

Prøv å google buck converter , tror du finner mer da

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 7 minutter siden:

hvor mange watt trekker vifta?

en slik kobla inn på tilførselen vil gi 12v ut med innspenning 13-35  volt om jeg husker rett.  Maks 1A ut, dvs maks 12 watt belastning (bør da ha en liten kjøleribbe for å avlede varme) 

https://webshop.elektronikk-service.no/produkt/7812-spenningsregulator-12v-1a/

Prøv å google buck converter , tror du finner mer da

Den trekker vel rett under 1 watt om jeg skjønner det rett: https://noctua.at/en/nf-b9-redux-1600-pwm/specification

Kobler opp vifta og ser. Er jo ikke optimale forhold hele tiden uansett. Men har bestilt denne: https://www.amazon.com/gp/product/B0B6VL787X/ref=ppx_od_dt_b_asin_image_s00?ie=UTF8&psc=1

Er dritt lei de solcelleviftene man får kjøp til båt. De er dyre, bråker mye og har kort levetid. Vi sover merkbart bedre i båten med mye frisk luft inn ned over senga. PC-vifta blåser som en storm i forhold, og lager lite lyd. Ikke er de dyre heller. Når denne går at skogen så kjøper jeg ei vifte som tåler fuktig miljø. Betalte kun 200,- for selve vifta. Solcellepanelet er i fra Alixpress:giggle:

58 minutes ago, Torsen67 said:

Er dritt lei de solcelleviftene man får kjøp til båt. De er dyre, bråker mye og har kort levetid. Vi sover merkbart bedre i båten med mye frisk luft inn ned over senga. PC-vifta blåser som en storm i forhold, og lager lite lyd. Ikke er de dyre heller.

Vi har én slik som bare går og går og går, men den er ofte i skyggen. Så er det baderomsviften, som jeg byttet med en annen for en del år siden. Den nye vifta hadde innebygd batteri, og var svindyr. Jeg tipper den hadde ligget i butikken i ti år, batteriet var det i allefall veldig lite futt i, og varte i mindre enn én sesong før det var helt stopp. Ikke er den vanntett heller, vertikalt regn kommer ikke inn, men er det brottsjø eller regn i kombinasjon med mye vind, så drypper det inn på badet. Neste gang blir det noe mer solid, og vifte koblet  på båtens batteribank.

I den varmen vi har nå (Costa del sol) hadde det vært greit med en hel flymotor for å ventilere godt nok. Eller kanskje en A/C-løsning hadde vært greit.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Har brukt litt PC-vifter til diverse i båt (ikke bare min egen), stort sett i størrelsen 3-5’’. Da har jeg pleid å gå for den enkle løsningen å seriekoble to eller tre vifter for å få ned spenningen. Ved seriekobling fordeler viftene på spenningen, og turtallet synker litt slik at de blir så og si lydløse. I forbindelse med rør kan f.eks. to vifter både kobles og settes i serie, flytter dermed mye luft, brennes ikke av på grunn av høy spenning og høres knapt.

IMG_6221.jpeg

tobixen skrev for 1 time siden:

Tror fortsatt at maks utspenning vil ligge på 14.4V

Jeg synes det høres merkelig ut med 12v-utstyr som ikke tåler 14.4V

Det er nok fordi det er stabil spenning i en PC. 12V ledlys som blir omformet fra 230v i hus, de liker heller ikke spenningen i bil/båt da den ikke er stabil. Dette leste jeg før jeg prøvde, men hadde allerede kjøpt det inn, så ble montert. Holdt én sesong. 

Produsenten av vifta sier den tåler opp til 13,2v. Over det over tid så vil den få kort levetid. 

Hakkannen skrev 33 minutter siden:

Har brukt litt PC-vifter til diverse i båt (ikke bare min egen), stort sett i størrelsen 3-5’’. Da har jeg pleid å gå for den enkle løsningen å seriekoble to eller tre vifter for å få ned spenningen. Ved seriekobling fordeler viftene på spenningen, og turtallet synker litt slik at de blir så og si lydløse. I forbindelse med rør kan f.eks. to vifter både kobles og settes i serie, flytter dermed mye luft, brennes ikke av på grunn av høy spenning og høres knapt.

IMG_6221.jpeg

Interessant. Har du flere bilder av den "patenten"? Og har du gjort noe ala det jeg tenker på i taket?

Torsen67 skrev On 5.7.2023 at 13.13:

Solcellepanelet gir 14v ved perfekte forhold. Vifta er på 12v, men tåler maks 13,2v.

Hva er det som er så spesielt med den vifta at den ikke tåler mer enn 13.2V? Høres rart ut. Det meste av 12V utstyr tåler mer spenningsavvik enn det. 

Men en annen ting. Har du tenkt å montere solcellepanelet uregulert rett på vifta? I så fall synes jeg det høres rart ut om ikke spenningen ut fra panelet kan bli høyere enn 14V.

Komodo skrev 1 minutt siden:

Men en annen ting. Har du tenkt å montere solcellepanelet uregulert rett på vifta? I så fall synes jeg det høres rart ut om ikke spenningen ut fra panelet kan bli høyere enn 14V.

Enig med deg. De aller fleste paneler (beregnet for 12volt systemer) har en tomgangspenning på rundt 20volt, men det er jo utrolig mye rart en kan få fra kinamannen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...