Schjell Startet 6.Juli.2023 Link til dette innlegget Startet 6.Juli.2023 Hei, Gjeld en Yamaha 115 firetakter, 2005ish med stålpropell 13x19. Bytta idag til en Yamaha alu propell, også 13x19. Traff en stein igår som gjorde at to av blada vart litt bøyd på tuppen, derav bytte av propell. Men det er ein markant dypere brumming der bakpå hekken nå med ny propell, kan bytte av material i propell føre til endring av lydbilde?? Eg er rimelig sikker på at eg monterte alt korrekt. Eg brukte shimsen som var på den gamle propell på den nye, satte på skive og satte på mutter (håndtighta) før eg satte i splint. Har kjørt litt i ring her i havna, alt er ok, men tenkte å avvente en skikkelig test på fjorden inntil eg leser kva dåkke skriv. Mange takk, god sommar! Link to post
ivar Svart 6.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2023 Merker du noe forskjell i vibrasjon? Kan mistenke alu propen ikke er like godt balansert som stålpropen var Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Schjell Svart 6.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2023 9 minutes ago, ivar said: Merker du noe forskjell i vibrasjon? Kan mistenke alu propen ikke er like godt balansert som stålpropen var Nei, ingen endring sånn sett. Har dobbeltsjekka at alt er montert rett og fetta opp så skal ta en tur imorgon og sjekke korleis det er i fart. Link to post
mawilu Svart 6.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2023 Stålpropell er solid du kan ha fått litt kast i akselen Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn