Jump to content

Volvo Penta 5.7GXi dropper turtall på tomgang


HiWard

Recommended Posts

Jeg har en 2007-modell Volvo Penta 5.7GXi-HF med ca 660 timer på telleren.

 

Når jeg starter motoren fra kald, så starter den på første forsøk og turtelleren legger seg på ca 640rpm. Etter hvert som motoren varmes opp mot driftstemperatur (ca 70C), synker turtallet og legger seg på ca 550rpm.

 

Jeg kan ikke huske om det alltid har vært slik, så spørsmålet mitt er om dette er normalt eller om jeg skal begynne å feilsøke. Tomgangsturtallet var alltid 640, det er dette med at det synker mens temperaturen stiger som muligens er nytt. Jeg la nemlig merke til dette etter en gang jeg skulle starte motoren varm. Da ristet den nemlig så hardt at jeg nærmest trodde den forsøkte å flykte fra motorrommet. Stoppet den umiddelbart, ventet litt og forsøkte igjen. Etter en god del forsøk startet den omsider, uten å riste denne gang. Har ikke opplevd dette siden.
 

Motoren fungerer bra, kan være litt vanskelig å starte på varm motor av og til, men jeg mener å oppnå fullt turtall dog er jeg sjelden over 3500rpm hvor båten gjør 25-27 knop.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...