Jump to content

Summerwind 24 vs Maxi 77. Spørsmål om seil og verdi på utstyr


frekar

Recommended Posts

Heisann. 

Er helt fersk på seilbåt og kjøpte meg en maxi 77 for under en uke siden. 
Fikk plukke litt deler fra en seilbåt som skulle vrakes og fikk med meg litt forskjellig. Båten jeg plukket fra var en Draco summerwind 24.

Fikk 5 stk seil ( 2 hovedseil, 2 forseil og en spinakker)

 

Kan seil brukes mellom forskjellige båter eller (altså bruke seil fra draco på min maxi)? Eller det bare å kvitte seg med dem igjen?

Regner med jeg kan bruke spinakker kanskje? Tok med bom og fester fra masten på draco. 
 

Har to stk rorkultpiloter nå og tenker kanskje jeg selger den ene. Men sliter litt med å finne pris/verdi.

- Autohelm ST1000+
- Raymarine ST1000 med kablet fjernkontroll

 

Noen som har meninger eller erfaringer som kan hjelpe? På forhånd takk😊

Link to post
Share on other sites

Seilene kan vel brukes hvis de ikke er for store, og så lenge innfesting mot mast, bom og forstag passer.  Muligens er storseilet litt større på Draco 24. Du får legge seilene oppå hverandre så ser du det.

 

De rorkultpilotene har begrenset levetid. Jeg hadde beholdt begge.

Link to post
Share on other sites

For å se om du kan bruke forseilet så må du måle lengden på forliket (den kanten av seilet som går fra baugen og opp i mastetoppen). Hvis seilet fra Sunwinden ikke er lenger, men like langt eller litt kortere kan du bruke det. Jeg regner med at seilet har samme innfesting mot forstaget (stagkroker, liksnøre).

 

For storseilet så må du måle lengden både på masteliket og bomliket. Hvis de er like lange eller litt kortere så kan du bruke seilet.

Redigert av Popeye70
Skriveleif (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...