Thek87 Startet 7.Juli.2023 Del på Facebook Startet 7.Juli.2023 Hei Jeg har en Flipper 640DC 2015 modell. Jeg har problemer med å skru på både Stereo spiller og Garmin kartplotter, de er helt svart/død. Jeg måler 12V på både spiller og kartplotter. Om jeg tester med direkte kabel fra batteriet til Stereo spiller fungerer det helt fint. Jeg har ikke testet dette med kartplotter pga skrutilkoblinger, men jeg går ut i fra den har samme problem som Stereo spiller, noe elektrisk rusk. Hva kan være feil her, jeg måler 12V her på begge men de skrur seg ikke på? Takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 7.Juli.2023 Del på Facebook Svart 7.Juli.2023 Jeg ville sjekket alle kontaktpunkter på veien. Både på + og - siden. Det første jeg tenker på er en(eller flere) dårlig kontaktpunkter som gir spenningsfall ved belastning. Måler du 12V både når spilleren står på og når den er av? Og hvor måler du mot: Batteri eller kontaktpunkt rett etter forbrukeren? Sitér dette innlegget Link to post
Thek87 Svart 7.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2023 Jeg har sjekket koblinger bake med sikringsholder og ved batteri, det ser tilsynelatende ok ut. Jeg skal prøve å gå over med kontaktrens og se om det kan gjøre noen forskjell. Jeg tror ikke det er noen andre kontaktpunkter frem til Dashbord. Når jeg måler 12V så det ved pluggen til spilleren og kartplotter. Selv når plugg er koblet til måler jeg 12V men spilleren skrur seg ikke på, ingen reaksjon. Kan det være noe jordingsfeil eller rett og slett bare dårlig kontaktpunkter? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 7.Juli.2023 Del på Facebook Svart 7.Juli.2023 Slå de på og mål da. Du vil antakelig se at spenningen har droppet eller forsvunnet. Så bruker du måleinstrumentet og starter jakten på den forsvunnede spenningen mens stereo/kartplotter står på. Følg + og - hele veien og mål spenningen over alle strekk og koplinger. Der du finner spenningen har du den dårlige kontakten. Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 7.Juli.2023 Del på Facebook Svart 7.Juli.2023 Sikring kan være gått selv om du måler kontakt, vil da ikke vise brudd før den belastes Sitér dette innlegget Link to post
Thek87 Svart 7.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2023 Fantino, mulig jeg ikke var klar nok men hverken spiller eller plotter skrur seg på, som er selve problemet. Hva mener du? Sturee, takk jeg vil dobbelsjekke denne sikringen. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 7.Juli.2023 Del på Facebook Svart 7.Juli.2023 Sjekk at du har pluss og minus riktig. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Fantino Svart 7.Juli.2023 Del på Facebook Svart 7.Juli.2023 Thek87 skrev for 8 timer siden: Fantino, mulig jeg ikke var klar nok men hverken spiller eller plotter skrur seg på, som er selve problemet. Hva mener du? Sturee, takk jeg vil dobbelsjekke denne sikringen. Mål på forsyningen mens du slår de på. Du sier du måler 12V der. Antar spenningen da forsvinner i det du prøver å slå på? Poenget er i alle fall å ha belastning på kursene mens du søker etter spenningsfall ved å måle som beskrevet. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 7.Juli.2023 Del på Facebook Svart 7.Juli.2023 Du har nok dårlig kontakt en plass som flere skriver. Når kretsen er ubelastet, måler du 12 volt, fordi ett vanlig multimeter belaster ikke kretsen, men når den belastes vil spenningen bli borte/for lav. Rigg deg til med en 12v pære 21w, eller gjerne en H4 el. Begynn ved batteriet, lyser den der? Om den gjør det, flytt deg videre til sikringene, lyser det der? osv. Da belaster du kretsen mens du "måler", og du vil straks finne hvor det er dårlig kontakt. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
jørn Svart 7.Juli.2023 Del på Facebook Svart 7.Juli.2023 Minner om samme utfordring jeg hadde på et kjøleskap en gang. Målte 12v på inngangen til skaper, men helt dødt. Var en dårlig kobling på kretsen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.