oss Startet 15.Desember.2005 Del på Facebook Startet 15.Desember.2005 Hei Nok en gang ber jeg tynt om hjelp fra forumets eksperter. Mitt spørsmål er: Hvordan trekker jeg ut en lagerskål i en tenningsmagnet? Selve lagerkransen i et såkalt magnetlager er løs, og kan tas ut. Innerringen i lagret er presset på akselen, og kan fjernes med en tang. Men hvordan får jeg ut den ytre lagerskålen? Denne er presset inn i lagerhuset, og jeg kan ikke begripe hvordan noen form for avtrekker kan få tak på den. Det eneste stedet en avtrekker kan få tak, er i selve lagerbanen, men denne er jo svært glatt og ikke særlig dyp. Er det noen her på forumet som vet råd? Alle svar mottas med takk! Hilsen gon Sitér dette innlegget Link to post
urabus Svart 15.Desember.2005 Del på Facebook Svart 15.Desember.2005 Ser ikkje heilt for meg situasjonen, men er det umogleg å kome til på baksida av lagerringen? Er nokre søte små tersar for slikt arbeid å få tak i. Kva del av lageret roterar forresten, inner eller ytter-ring? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 15.Desember.2005 Del på Facebook Svart 15.Desember.2005 Da er da man får behov for sine Reodor Felgenegenskaper Hvis du ikke kan fjerne et eller annet lite deksel og komme til fra "baksiden" så gjenstår bare muligheten med å lage noe som kan kile og bende seg inn for å presse ytterringen løs. Jeg har noen ganger hatt hellet med meg når jeg prøver å lure inn et vinkelskrujern, men like gjerne må der lages noe "spesialverktøy". Trøsten kan være at de vanligvis ikke sitter så veldig hardt, problemet er bare å komme til med litt kraft . . . Lykke til! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Baisiken Svart 16.Desember.2005 Del på Facebook Svart 16.Desember.2005 (redigert) Til dette må du ha en spesiell avtrekker som er laget til såkalte koniske kulelager. Jeg tror du må oppsøke et verksted for å få dette til. Slikt verktøy finnes på verksteder for dieselpumper, bilelektrisk, mopeder eller andre som driver med småmotorer. Under innerringen for lageret er det shims for å justere den aksiale bevegelsen. Denne skal være ca. 0.1mm, og det kontrollerer/justerer du ved montering. Lykke til. Redigert 16.Desember.2005 av Baisiken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 16.Desember.2005 Del på Facebook Svart 16.Desember.2005 Hvis du har muligheten til å få dyttet en "modifisert" skive som på figurene i dette inn i hullet, er dette en veldig effektiv måte å få ut ytterbanen på et lager på. Hvis du i tillegg til skiven, limer/sveiser på en mutter, kan du sette på en bolt for å skru ut lageret. Fremgangsmåte som følger: 1) Finn en skive med ytterdiameter litt større en innerdiameter på ytterbanen 2) Fil skiven på hver side som vist på tegning inntil den kan tres innenfor ytterbanen i lageret 3) Sett på mutter hvis mulig 4) Sett i en bolt i mutteren og trekk ut ytterbanen Fred Ivar Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 16.Desember.2005 Del på Facebook Svart 16.Desember.2005 Når allt det overstående har sliått feil gjenstår det bare en ting, nemlig å banke en egnet skrutrekker inn i spalta mellom lager og hus. Er det lettmetall eller zinkhus får du noen grader i huset etterpå. Disse tar du med fila før du monterer nytt lager. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Marton Svart 16.Desember.2005 Del på Facebook Svart 16.Desember.2005 Her bruker vi en innvendig ters, et vanlig vertøy for mekanikere. Består av en splittet hylse som ekspanderes ved å teite en mutter/bolt i enden. Andre enden som puttes i hullet har en lippe som får tak i banen som kulene ruller i på ytteringen/lager. Er en kraftig sak som tar det meste og finnes i forskjellige størrelser som bør være i nerheten av innerdia. Denne bør et oppegående verksted ha. Sitér dette innlegget Link to post
krl Svart 16.Desember.2005 Del på Facebook Svart 16.Desember.2005 Kommer du til med en liten slipemaskin får du kuttet ringen og tar dermed bort spennet, og ringen faller ut av seg selv. Ellers bruker jeg ofte frysespray for å krympe ringen. Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 16.Desember.2005 Del på Facebook Svart 16.Desember.2005 Hei Jeg takker hjertligst for alle råd. For en ressursbank dette forumet er! Nå er jeg mye klokere og skal prøve ut de forskjellige forslagene. Får jeg det ikke til, spør jeg igjen. Hilsen gon Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 16.Desember.2005 Del på Facebook Svart 16.Desember.2005 Du kan ta en sveis hele veien runt inni lagerbanen og lageret vil dette ut når det blir kalt (krymper) virker alltig Sitér dette innlegget Link to post
Brannmann Svart 16.Desember.2005 Del på Facebook Svart 16.Desember.2005 Du sier ikke noe om dimensjonen på ytterringen,men om den ikke er alt for stor, så har jeg hatt god erfaring med festebolter for murvegg. Slike bolter som har en hylse av stål som utvider seg når du teiter til. Jeg har slipt hylsen slik at jeg har fått en kant som kiler seg mellom lagerringen og lagerhuset,deretter er det bare å trekke med enten en vanlig tersj eller en slagtersj. Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 21.Desember.2005 Del på Facebook Svart 21.Desember.2005 Hei Lagerskålene er ute! Jeg kuttet dem med en liten diamantskive. Pga. at de er åpne på den ene siden, var det ikke mulig å få noen tersj eller noe annet til å feste i lagerbanen. Dessuten er lagerhuset av 50 - 60 år gammelt aluminium, og gud vet i hvilken grad det hadde holdt, dersom det hadde blitt utsatt for litt belastning. Men jeg skal ta vare på alle tipsene til neste gang jeg skal ha ut et lager. gon Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.