Jump to content

Hvordan trekker jeg ut en lagerskål?


oss

Recommended Posts

Hei

Nok en gang ber jeg tynt om hjelp fra forumets eksperter. Mitt spørsmål er: Hvordan trekker jeg ut en lagerskål i en tenningsmagnet? Selve lagerkransen i et såkalt magnetlager er løs, og kan tas ut. Innerringen i lagret er presset på akselen, og kan fjernes med en tang. Men hvordan får jeg ut den ytre lagerskålen? Denne er presset inn i lagerhuset, og jeg kan ikke begripe hvordan noen form for avtrekker kan få tak på den. Det eneste stedet en avtrekker kan få tak, er i selve lagerbanen, men denne er jo svært glatt og ikke særlig dyp. Er det noen her på forumet som vet råd? Alle svar mottas med takk!

 

Hilsen

gon

Link to post
Share on other sites

Da er da man får behov for sine Reodor Felgenegenskaper :smiley:

 

Hvis du ikke kan fjerne et eller annet lite deksel og komme til fra "baksiden" så gjenstår bare muligheten med å lage noe som kan kile og bende seg inn for å presse ytterringen løs. Jeg har noen ganger hatt hellet med meg når jeg prøver å lure inn et vinkelskrujern, men like gjerne må der lages noe "spesialverktøy". Trøsten kan være at de vanligvis ikke sitter så veldig hardt, problemet er bare å komme til med litt kraft . . .

 

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Til dette må du ha en spesiell avtrekker som er laget til såkalte koniske kulelager. Jeg tror du må oppsøke et verksted for å få dette til. Slikt verktøy finnes på verksteder for dieselpumper, bilelektrisk, mopeder eller andre som driver med småmotorer. Under innerringen for lageret er det shims for å justere den aksiale bevegelsen. Denne skal være ca. 0.1mm, og det kontrollerer/justerer du ved montering.

Lykke til.

Redigert av Baisiken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du har muligheten til å få dyttet en "modifisert" skive som på figurene i dette inn i hullet, er dette en veldig effektiv måte å få ut ytterbanen på et lager på. Hvis du i tillegg til skiven, limer/sveiser på en mutter, kan du sette på en bolt for å skru ut lageret.

BildeBilde

Fremgangsmåte som følger:

1) Finn en skive med ytterdiameter litt større en innerdiameter på ytterbanen

2) Fil skiven på hver side som vist på tegning inntil den kan tres innenfor ytterbanen i lageret

3) Sett på mutter hvis mulig

4) Sett i en bolt i mutteren og trekk ut ytterbanen

 

Fred Ivar

Link to post
Share on other sites

Når allt det overstående har sliått feil gjenstår det bare en ting, nemlig å banke en egnet skrutrekker inn i spalta mellom lager og hus. Er det lettmetall eller zinkhus får du noen grader i huset etterpå. Disse tar du med fila før du monterer nytt lager.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Her bruker vi en innvendig ters, et vanlig vertøy for mekanikere. Består av en splittet hylse som ekspanderes ved å teite en mutter/bolt i enden. Andre enden som puttes i hullet har en lippe som får tak i banen som kulene ruller i på ytteringen/lager. Er en kraftig sak som tar det meste og finnes i forskjellige størrelser som bør være i nerheten av innerdia. Denne bør et oppegående verksted ha.

Link to post
Share on other sites

Du sier ikke noe om dimensjonen på ytterringen,men om den ikke er

alt for stor, så har jeg hatt god erfaring med festebolter for murvegg.

Slike bolter som har en hylse av stål som utvider seg når du teiter til.

Jeg har slipt hylsen slik at jeg har fått en kant som kiler seg mellom

lagerringen og lagerhuset,deretter er det bare å trekke med enten

en vanlig tersj eller en slagtersj. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Hei

Lagerskålene er ute! Jeg kuttet dem med en liten diamantskive. Pga. at de er åpne på den ene siden, var det ikke mulig å få noen tersj eller noe annet til å feste i lagerbanen. Dessuten er lagerhuset av 50 - 60 år gammelt aluminium, og gud vet i hvilken grad det hadde holdt, dersom det hadde blitt utsatt for litt belastning. Men jeg skal ta vare på alle tipsene til neste gang jeg skal ha ut et lager.

gon

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...