Jump to content

Strøm til thruster batteri

FM 8-12

Recommended Posts

Har dedikert thruster batteri fremme nå som ikke lades. Skal legge kabler fra forbruksbank som lades fra landstrøm og dynamo. Da kommer spm. Det er 6meter fra forbruksbank til thruster batteri. Hvilken dimensjon må jeg opp i? Blir vel ikke et kraftig trekk fra forbruksbanken da begge banker alltid vil være fulladet ved bruk av thruster (gjestehavn med tilgang på strøm). Sikring fra forbruksbank til thruster? Thruster er en se60. 

Jeg foreslår en egen dc-dc lader på thrusterbatteriene. For eksempel Victron Orion 12-12 18A. Da vil det aldri gå noe særlig mer enn 18A, og  spenningsfall på kablene kompenseres. Så da bør 2.5mm2 holde hvis laderen står nær thrusterbatteriene (men følg gjerne Victrons anbefalinger).

Det kan også holde med en Mascot DC/DC 12V 4A.

Så en dc/dc lader fra forbruksbank til thruster batteri? Hva viss jeg bare legger 16mm2 fra forbruk til thruster batteri. Da ville jo strømmen fra forbruksbank bare "renne" over til thruster batteri etter bruk? Eller vil strømtrekk bli så høyt at 16mm2 går varmt?

J-Å skrev for 2 timer siden:

Det kommer jo veldig an på batteriene og hvor mye thrustere belaster. Strømmen vil jo også gå andre veien, slik at du risikerer å tømme thrusterbatteriene med forbruk. 

Det som er det fine(ufine) har unger så blir kun gjestehavn med strøm og hjemmehavn er også lader alltid tilkoblet. Så har vel i teori minst strøm idet jeg forlater gjestehavn med toppede batterier og kjører thruster.

Jeg har 16mm2 kabler mellom startbatteriet og baugpropell- (og ankerwinch) batteriet i baug. Dette sørger for nødvendig lading. I tilegg går det litt strøm i kablene når startmororen går og når baugpropellen går (kanskje 5 sek. ad gangen). Ingen mulighet for varmgang i kablene. Dette har fungert fint for meg i mer enn 10 år. Batteriene kobles sammen via rele når hovedbryter til startsrøm slås på (fjernstyrt hovedbyter).

Eivind

Nå har du jo fått gode råd, men dette skjønte jeg ikke:

FM 8-12 skrev for 5 timer siden:

... har unger så blir kun gjestehavn med strøm ...

Skal ikke prøve å overtale deg til noe annet, det er nok folk ute i holmene i fellesferien. Men jeg skjønte ikke logikken med at når man har unger så blir det bare overnatting i gjestehavn. 

Logikken er at de trives best med fasiliteter som er i havn, deriblant dusj og restaurant. Dusj på badeplattformen er ikke like morro. Jeg la opp 35mm2 og ser nå at batteriet fremme ved thruster har 14.4v når lader bulker. Heller ingen varmgang og sykt bedre effekt ved bruk av thruster. Nå står neste kabel morro for tur. Er litt og plukke i. Må kanskje lage en ny tråd, men er det noen som har greie på eller tips til hva som gjør at tmc elektrisk wc ikke har inn vann så skrik ut.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...