Jump to content

Hvor mye redusert strømforbruk blir det, kjøleboks m. kompressor vs. uten?

quantumduck

Recommended Posts

Kjøleskapkompressoren i båten skulle vært etterfylt, men det har ikke blitt prioritert i år. Så dermed blir det vel nødløsning med en ekstra kjøleboks a'la biltema. Har prøvd å sammenligne litt spesifikasjoner, og blir ikke så klok egentlig. Gitt disse to:

https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/kjolevesker/kjoleboks-20-l-2000047045 Effekt 45W v. 12V

https://www.biltema.no/fritid/friluftsliv-og-camping/kjolevesker/kjoleboks-kompressor-26-l-2000045589 Forbruk v. 12V: 3,2A (Angitt effekt 38W, som er ca 3,2A x 12V)

Prisforskjellen er mer enn 10-ganger'n. Men er det verdt det? Billigvarianten forbruker 45W/12V = 3,75A.

Er poenget at kompressorvarianten jobber mer effektivt og "kjøler mer" pr. ampere forbrukt og dermed kan gå på sparebluss, mens den uten kompressor må gå på Spinal Tap Volume 11 hele tiden? Noen som har noen anelse om hva den reelle forskjellen i forbruket blir? 

Forskjellen er at kjøleboks med peltierelement går kontinuerlig og likevel knapt kjøler. Typisk står det vel i instruksjonen 20 grader lavere enn utenpå boksen. Og det er nå i beste fall. Og slike bokser kan kun ha allerede avkjølte varer i seg. Altså da 45W*24t= 1080Wt og likevel gjerne 10 grader eller meir innvendig om en holder lokket igjen. 

En kompressorboks, for å ta min som eksempel som eg har logg på går i 10 minutt ca hver enogenhalv time i snitt. Litt sjeldnere på natta og oftere på dagen såklart men la oss ta skikkelig i og sei man har lagt i varme varer det er en veldig varm dag og den går 20 ganger i 15 minutter på et døgn. Altså noe over 5 timer i døgnet. Denne drar også 45w. 45W*5t=225Wt og ligger dønn på 1-3 grad som den står på. Og har god kapasitet til å kjøle med alskens drikkevarer like raskt eller raskere enn kjøleskapet heime. 

Kan ellers anbefale Alpicool kjøleboks. Absolutt topp produkter og blei en en skikkelig prispresser i markedet da de var lansert og også mykje billigere enn den du linket til fra biltema. 

quantumduck skrev for 7 timer siden:

Så dermed blir det vel nødløsning med en ekstra kjøleboks a'la biltema.

Skal du ha en billig kjøleboks så har kjøleboksen til Carwise vunnet de to siste NAF testene med klar margin
Er på tilbud på Mekonomen om dagen 

https://www.mekonomen.no/catalogsearch/result/?q=kjøleboks

Virker helt greit til sitt bruk men har også en kompressor boks som kan kjøle ned til -20 grader.
Er som natt og dag men det var selvfølgelig også prisen.
En slik billig boks går nok mer eller mindre døgnet rundt så regn med typisk 3A x 24 timer.
Blir 72A det.....
Hadde blitt en kort helg for min del men pga størrelse brukes billig boksen på dagsturer.
8-10 timer er jo ikke noe problem for mitt bruk 

Kjøpte en CL40 kjøleboks hos nettbåti vår.

denne fryser ned til minus 20 på  kort tid med dønn effektiv kompressor.

Kjøpte en billig kompressor sak hos Thansen i fjor. Den holdt vel en måned før møkka var tom for gass. Fikk pengene igjen, å de hadde en Haug stående på lager som var føkka av de.  Så billig dritt de selger.

Alpicool saken er omtrent lydløs å fungere jævla bra. kosta 3489 hos nettbåt. Det er 40L boks som supplere kjøleskap på 80L

disse 299 bokser fra Biltema å andre, er søppel, som ikke burde være lov å selge. 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

J-Å skrev for 20 timer siden:

Ja, du ser at kompressorboksen kan kjøle(fryse) til -22C ved +25C. Altså 47 grader temperaturforskjell. Mens den andre bare klarer 12 grader. Så ved 12 grader forskjell kan du vel regne med at  kompressoren går bare 25% av tiden.

Jepp, nå er kompressorboks "i boks" og er  uten tvil mer effektiv. Står på 2-3 gr og tar pause rett som det er.

Enig i det meste, særlig om fordelene med kompressor. Men dette feil:

Cerberus skrev On 7.7.2023 at 14.14:

Forskjellen er at kjøleboks med peltierelement går kontinuerlig og likevel knapt kjøler. Typisk står det vel i instruksjonen 20 grader lavere enn utenpå boksen. Og det er nå i beste fall. Og slike bokser kan kun ha allerede avkjølte varer i seg.

Komodo skrev 21 minutter siden:

Men dette feil:

Har hatt ymse utgaver med peltier fra stor boks/skap på ca. 25 liter til de minste med plass 6 stk bokser á 0,33l.

Dette har vært en sammenhengende rekke med skuffelser og null utvikling av ytelse eller effektivitet over 20 år.

Høyt strømforbruk (3-4A). Kontinuerlig drift siden temperatur aldri ble lav nok til at termostat koblet ut. Umulig å avkjøle noe som var rom-temperert når det ble satt inn i boksen.

Edit: Etter min menig bør de ikke brukes når ikke motor går eller landstrøm er tilkoblet. Drar fort 75-100Ah på et døgn.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Jens_P skrev 6 minutter siden:

Har hatt ymse utgaver med peltier fra stor boks/skap på ca. 25 liter til de minste med plass 6 stk bokser á 0,33l.

Dette har vært en sammenhengende rekke med skuffelser og null utvikling av ytelse eller effektivitet over 20 år.

Høyt strømforbruk (3-4A). Kontinuerlig drift siden temperatur aldri ble lav nok til at termostat koblet ut. Umulig å avkjøle noe som var rom-temperert når det ble satt inn i boksen.

Edit: Etter min menig bør de ikke brukes når ikke motor går eller landstrøm er tilkoblet. Drar fort 75-100Ah på et døgn.

Igjen, enig i det meste, men det må nok være forskjell på disse boksene også. 

Hadde for mange år siden en slik kjøleboks uten kompressor. Brukte den i bilen og på campinghytter med en baterieliminator. Som dere sier så gikk den kontinuerlig og brukte mye strøm. Men når vi dro på tur og satt ned en lunka sixpack med Rignes var den iskald da vi kom fram. Melk og pålegg holdt seg veldig bra. 

Jens_P skrev 44 minutter siden:

Tydeligvis. Du må ha fått den prøvde å få kjøpt! :smiley:

He he, ja mulig jeg hadde flaks, men vi var nå 4-5 stykker som hadde slike kjølebokser på den tiden. Dette er altså på slutten av 90 tallet eller tidlig 2000. Grunnen til at jeg husker dette spesielt godt var at en av kompisene mine var så imponert av den boksen jeg hadde at han bare måtte ha en slik selv. En gang vi skulle på tur stoppet vi i en butikk og bunkret opp med mat og drikke. I det kompisen min plasserte en sixpack med lunken Ringnes ned i boksen kom en annen i gjengen med noen belærende setninger om hvor dårlig de boksene var, og at han aldri i livet kom til å få kaldt øl i den. Denne figuren var elektroingeniør, og av typen som var ekstremt belærende og ovenfra og ned. For de som har lest tegneseriestripa "Lunsj" så hadde denne karen store likhetstrekk med figuren Terje. 

Uansett. Da vi kom fram og fikk installert oss på ei campinghytte kunne kompisen min trekke opp en sixpack med iskaldt øl. Han andre, som på en belærende måte hadde forklart at han kunne skyte ei hvit pil etter kaldt øl, ble påspandert en iskald øl og måtte med senket blikk innrømme at han hadde tatt feil. Og jeg skal love deg at det var sjeldent den karen innrømmet noe som helst, men her ble han tatt med buksa nede ?

Men må ellers si jeg er enig med deg, og ville aldri vurdert å kjøpe en boks uten kompressor nå i dag. Poenget mitt var at man må ta slike bombastiske utsagn som det @Cerberus kom med over her om at disse boksene ikke kan kjøle ned ting som ikke allerede er nedkjølt med en håndfull salt ?

Komodo skrev for 1 time siden:

Igjen, enig i det meste, men det må nok være forskjell på disse boksene også. 

Hadde for mange år siden en slik kjøleboks uten kompressor. Brukte den i bilen og på campinghytter med en baterieliminator. Som dere sier så gikk den kontinuerlig og brukte mye strøm. Men når vi dro på tur og satt ned en lunka sixpack med Rignes var den iskald da vi kom fram. Melk og pålegg holdt seg veldig bra. 

Hvis omgivelsestemperaturen ikke er for høy så klarer peltier boksene å kjøle ned innholdet. Men de har lav effektivitet, ingen termostat og fungerer dårlig ved høyere temperaturer. 

Jeg har to Alpicool, en forholdsvis stor med peltierelement (6A strømtrekk) og har hatt en mindre med peltierelement. De med peltier var greie i bilen og på hytte med begrenset kjølekapasitet, brukte for mye strøm i båten. Gikk over til en stor passiv Igloo (88l) med et berg av kjøleelementer. Alpicool har jeg med i båten på lengre turer, kjører den på et 100Ah LiFePO4. 

Jeg må si meg enig i hva Komodo skriver om hvordan disse Peltier boksene funker. Før vi fikk båt så reiste vi mye på camping med telt og på slutten combo camp. Og eneste "kjøleskapet" vi hadde var en slik boks. Og den både kjølte ned varer og holdt ting kaldt over lang tid. Dette er og noe jeg har sett ifra venner som jeg har reist med som og har vert fornøyde med slike kjølebokser. 

Når det er sagt, så hadde jeg nok ikke tatt med en slik i båten nettopp fordi de trekker en del strøm. Når vi var på camping hadde vi alltid nettstrøm så forbruk var aldri noe vi tenkte på. Men i båt er det anderledes. Skulle jeg hatt noe flyttbart her så hadde jeg kun vurdert med kompressor. Mye mer effektivt og over ett døgn så vil den bruke mye mindre strøm. I båten vår så valgte vi å installere en ekstra kjøleskuff da kjøleskapet ble for lite

Disse kjøleboksene trekker mye strøm og er ikke veldig effektive. Men de klarer å kjøle ned innholdet, i alle fall de jag har hatt. Og det er både fra  Biltema og andre.

Siden de har begrenset effektivitet er det selvfølgelig smart å plassere de et sted sola ikke treffer. Står den midt i solsteiken i en varm båt blir kjøleeffekten heller dårlig. 

Olevine skrev 1 time siden:

Siden de har begrenset effektivitet

Min erfariger er i båt på gode sommerdager med 25-30 grader i skyggen eller hjemme på sommeren med ca 25 grader over hele døgnet. De har aldri fått muligheten til å utnytte fordelen med kjølige netter.

Interessant å lese at andre har positive opplevelser. Jeg konkluderer med at andre opplever de som brukbare og at jeg trolig har brukt mine på en måte de ikke er konstruert for.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...