Arne Henriksen Startet 7.Juli.2023 Del på Facebook Startet 7.Juli.2023 Kjøpte en brukt Volvo foldepropell på Finn i fjor og byttet ut den lille 2-bladede Max-Prop'en som sto på båten. Den virket noe slarkete allerede da og er blitt enda verre på det året som er gått. Da jeg tok opp båten i dag sjekket jeg litt hvor mye, og det ser ut som jeg må begynne å pante flasker til ny propell.. Hva tror folket om dette, er slitasjen jevnt fordelt mellom boss og vinger så alt må byttes, eller kan det hjelpe å kun kjøpe nye propellblad? Sjekket med føleblad og slark er fra 0,30mm på det minste til 0,60mm på det mest slitte bladet - mulig man kunne shimse dette om det fantes noe som var passende tykt? Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
tor_ef Svart 7.Juli.2023 Del på Facebook Svart 7.Juli.2023 Jeg ville nok prøvd å shimse bladene. Tipper du kommer i mål med noe relativt lett bearbeidet materiale -- noen biter av plastplater i egnet tykkelse for eksempel. Tror ikke dette er super kritisk å få fikset akkurat nå heller; det skal jo være litt slark her, og jeg gjetter på at denne typen slark ikke gir deg særlig store vibrasjoner på aksling / drev. Jeg hadde for øvrig en annen type slark på min egen VP foldepropell i fjor høst. Bosset var blitt for romt for akslingen. De flinke folkene på Winrace fikset biffen for et par båtlapper ved å erstatte utslitt boss med et nytt. Dette er en type slark som får hele propellen til å kaste på seg og som på sikt vil gi stor slitasje på akslinger / drev. Mvh Tor Erlend Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 7.Juli.2023 Del på Facebook Svart 7.Juli.2023 Jeg har det samme på min propell. Med en slik skråstilt propell tror jeg det spesielt ugunstig å gå på dorgefart, da jeg tror bladene får negativ belastning på endel av runden, når de beveger seg oppover og bakover. Jeg hører ihvertfall en klakkelyd på lave turtall. Viktigere enn å shimse på sidene tror jeg er å sette foringer i lagerhullene. Blir det for mye slark der, så kan de hoppe over tenner. Jeg har opplevd det med en tobladet propell, og det var en ristende opplevelse. Sitér dette innlegget Link to post
Arne Henriksen Svart 7.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2023 Takk for svar. Jeg er ikke plaget med vibrasjoner over, tja kanskje 1500rpm og propellen er akkurat passe stor så jeg får ca 6 knop omkring 2000-2400rpm. Problemet er at det bråker og klakker på lave turtall og ved manøvrering, så mye at jeg irriterer meg over det og det høres jo ikke bra ut. Må se om jeg klarer å finne noe lurt å legge mellom som kunne dempe dette - tror ikke det er fare enda på en god stund for at noe hopper over tenner, men som sagt - støy på lav fart.. Problemet er at jeg har kun morgendagen til å finne noe passende tykt, skal ut igjen på søndag ettermiddag. Noe sånt som dette kunne funka. https://www.fruugonorge.com/tib-h62-03mm-05mm-50x50mm-messing-plate-tilpasset-storrelse-ramme-modell-mold-diy-konstruksjon-messing-padbrass-arktykkelse/p-172706757-369197897 Sitér dette innlegget mvh, Arne www.tiarora.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.