Jump to content

Kan det funke å lage en "Resqunit" (teinemarkør) for dypere bruk enn 50 m på denne måten?


Mastiff

Recommended Posts

Resqunit er snedige greier. Problemet for meg er at de bar har 50 m tau og dermed ikke er i nærheten av å rekke ned til der jeg fisker, som begynner på 60 meter og går opp til rundt 150 meter. Det blir jo ganske lenge å vente også, men råtnetråd tar den tiden råtnetråd tar. De har jo også laget en versjon med tidsinnstilling, men den har fremdeles bare 50 meters tau. På en krepselenke trengs jo ikke noe sånt, det skal ufattelig mye til før noen klarer å kjøre av flaggbøyene og blåsene jeg har i hver ende! Selv ikke oljesmurte rogalendinger med Hydralift på full fres rundt i Mandals skjærgård klarer den, tror jeg... :giggle: Men jeg skulle gjerne hatt en løsning på havteinene. Det er kjipt å miste ei stor havteine som koster 1600 kroner! Så det jeg lurte på var følgende:

 

1. Spleise inn et litt tynnere synketau som står en viss høyde fra bunnen, kanskje 50 meter, og som er ti meter lengre enn hovedtauet. Jeg bruker 10 mm tau på havteinene mine, men 6 mm holder greit til dette. Bruddstyrken er på 770 kilo, og det blir jo ikke den slitasjen som det blir på tau som trekkes opp 1-2 ganger i uka hele året.

 

2. Feste en passe stor dypvannsflyt som tåler trykk i enden av dette ekstratauet. Ikke for stor, men stor nok til at den kan få tauet opp til overflaten. Kanskje en SP 5, de har oppdrift på 700 gram hver. Jeg tror ikke det skulle ha noe problem med å løfte tauet på 6 mm til overflaten, men det er jo enkelt å teste ved å kveile opp tauet og henge det i bøya utenfor brygga uten råtnetråd og se hva som skjer når tauet har fått ut lufta etter noen timer. Blåsa må selvsagt merkes, så den er lovlig hvis oppsynet har seg en tur i området før jeg finner igjen teina.

 

3. Kveile opp dette tauet og binde det sammen med en råtnetråd. Så når råtnetråden går av, vil garnblåsa flyte opp, og jeg kan finne igjen teina etter et par måneder.

 

Er det noen logiske brister i den metoden der?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...