Jump to content

God båtkikkert til under kr. 2000?

Quicksilver boat

Recommended Posts

Jeg er ikke moderator, men i mitt hode går det er skille mellom en uoppfordret (leses med radioreklamestemme) «Trenger du ny kikkert? Vi har et stort utvalg uansett om du er nærsynt, fjernsynt eller trangsynt! Besøk kikkeren.no og se selv!» og som et tilsvar når noen spør om råd. Men som @Chilli Solbris selv har nevnt så er det en balansegang, og man bør ikke delta på BP kun for å kunne svare med egne produkter når noen spør. Man bør delta som et vanlig medlem først og fremst.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Popeye70 skrev for 1 time siden:

Jeg er ikke moderator, men i mitt hode går det er skille mellom en uoppfordret (leses med radioreklamestemme) «Trenger du ny kikkert? Vi har et stort utvalg uansett om du er nærsynt, fjernsynt eller trangsynt! Besøk kikkeren.no og se selv!» og som et tilsvar når noen spør om råd. Men som @Chilli Solbris selv har nevnt så er det en balansegang, og man bør ikke delta på BP kun for å kunne svare med egne produkter når noen spør. Man bør delta som et vanlig medlem først og fremst.

Er det ikke lov å reklamere ? 

30-40% av innleggene mine er jo reklame, viser frem skader som blir fiksa og hvor blanke og fine jeg får kundebåtene, har fått endel jobb via forumet også. Men hvis det er uloveligt og reklamere, så kan jeg ikke legge ut flere skader eller poleringsjobber 

Jannmar skrev for 2 timer siden:

Jeg har en kompis som driver butikk og har div. båtrelatert utstyr "i sortimentet". 

Han kunne tenke seg å bli medlem på baatplassen (han har båt) og få litt ekstra omsetning her.

Mitt/mine innlegg var med tanke på å få klarhet i hvor landet ligger i så henseende.

Det ser ut i fra de svarene som er gitt, og antallet utropstegn, som at det er greit å drive en smule reklame for og markedsføre egne produkter her.

Jeg er ikke sikker, så det beste hadde vært om @Moderator kom på banen, og ga en forklaring som ikke er til å misforstå, før jeg bringer det videre til kompisen.

Til @Moderator : Hva innebærer det at "innlegg med annonsepreg er ikke tillatt"?

Hvis fin kompis har det samme produktet som meg men til en bedre pris (kanskje som følge av bedre avtaler) hadde jeg glatt anbefalt ham som leverandør! Og det er det jeg tenker må være givende for forumet! Kommer noen opp med noe som er bedre eller billigere støtter jeg deg fullt ut!

ArvidKa skrev 1 minutt siden:

Forøvrig en nokså merkelig prisangivelse på nettsidene dine, @Chilli Solbris, med punktum, kommaer og bindestreker….  Ganske forvirrende.

Det er helt riktig! Har en dialog med ungdommen som lager siden. En irriterende bug det der! Men det er under ut ikke g til det bedre!??

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Men nå er fokus helt borte fra det trådstarter ba om. Håper at dere fortsetter å si i fra om dere mener jeg går over streken. Forumet viktigere som båtforum for interessen båt og inspirasjonskilde til turer og god opplevelser enn noe annet! God butikk er det i hvert fall ikke meningen at det skal være!

Be kompisen din om å melde seg inn @Jannmar! Det er definitivt rom for alle!

Mvh

Solbris II

Egentlig ble dette en litt viktig diskusjon. 

Og som mange har nevnt er det en balansegang mellom flere momenter.

Vi som deltar her har både ønsker og behov for konkrete tips om produkt når vi spør. I tillegg har vi behov for erfaring med produktene.

Eier av forumet har behov for reklameinntekter og derfor er det viktig at det ikke drives produktreklame gratis i trådene. Vi ønsker heller ikke masse spam i trådene våre.

Min mening er at dette fungerer greit i praksis her. At produkter og leverandører nevnes, på godt og vondt er jo akkurat det vi ønsker. At @Hulda never bt innimellom balanserer mot at de får pepper for andre ting i andre tråder. Og hvis ikke @Eika kan legge ut om Polish og fiks av slitne skrog blir jo mye av verdien her borte. 

At @Chilli Solbris legger ut et bilde av kikkerten mener jeg er helt innafor. Det samme med å be om at det sendes im.

Hvis noe er på kanten er det link til egen nettbutikk, men i dette tilfellet var det etter forespørsel og da må det være helt ok.

Hilsen

Lurvetass

Jeg har personlig ingenting imot at Chilli Solbris gir oss gode råd og tips

kombinert med anbefaling av andre produkter. Det er verdifullt. Men uansett intensjon og inntjening så bryter det i endel tilfeller med reglene satt for annonsering, f.eks når man tester teakrens og anbefaler kjøp fra egen nettbutikk. Så kanskje er det forumreglene som bør endres? 

Enig i at diskusjonen er viktig! Og hvis det er slik at noen støtes av innlegg som de jeg haf i tråden her eller at det bryter regler så kutter jeg rett og slett ut. 
Når det gjelder testen av teakrens  @LAKA så ser jeg poenget! Men erfaringen er nå en gang kun med de produktene jeg har hatt henda i! Og jeg vet at en butikk her i byen har solgt disse produktene etter at folk har lest innlegget mitt om saken. Så heldigvis gavner det ikke bare meg. (har ikke solgt noe teakrens faktisk)??

Men jeg kommer til å trå enda mer forsiktig i framtiden!?

Mvh

Solbris II

Chilli Solbris skrev 7 minutter siden:

Enig i at diskusjonen er viktig! Og hvis det er slik at noen støtes av innlegg som de jeg haf i tråden her eller at det bryter regler så kutter jeg rett og slett ut. 
Når det gjelder testen av teakrens  @LAKA så ser jeg poenget! Men erfaringen er nå en gang kun med de produktene jeg har hatt henda i! Og jeg vet at en butikk her i byen har solgt disse produktene etter at folk har lest innlegget mitt om saken. Så heldigvis gavner det ikke bare meg. (har ikke solgt noe teakrens faktisk)??

Men jeg kommer til å trå enda mer forsiktig i framtiden!?

Senk skuldrene. Men husk at du er næringsdrivende med produkter innen båt. Enklere om du reklamerer for Biltema :-)

For en diskusjon? Vi har jo også hatt andre fagfolk tilgjengelig på forumet, tenker da gjerne spesielt på Wallas Service, som gjennom flere år bidro med sine utømmelige mengder kunnskap, men også service, på egne produkter. Ja, kanskje han tjente litt på at enkelte medlemmer på forumet brukte ham til service av Wallasen sin, men samtidig var han en skikkelig ressurs for forumet. Akkurat slik jeg også oppfatter at Chilli Solbris er.

Jeg var den første som svarte trådstarter, med en anbefaling av Biltemas båtkikkert. Når da Chilli Solbris, på oppfordring, kan gi et tilbud på en kikkert der trådstarter får mer for pengene, klarer jeg ikke helt se de store problemene med det. Var i alle fall ikke snakk om påtvunget reklame. Saken hadde selvfølgelig vært annerledes om man hver gang anledningen bød seg hadde reklamert for egne produkter, men her ble han altså spurt direkte. Da må det vel være lov å svare?

Hulda skrev for 1 time siden:

Senk skuldrene. Men husk at du er næringsdrivende med produkter innen båt. Enklere om du reklamerer for Biltema :-)

??? Jepp!! Hvilket jeg egentlig gjør titt og ofte!???

Mvh

Solbris II

@Quicksilver boat

Vil anbefale deg å sette deg lett inn i sammenhengen mellom din alder og dine øynes evne til å utnytte en lyssterk kikkert. 

Det er dessverre ganske vanlig at betjening eller andre anbefaler en kikkert som kunden overhode IKKE kan utnytte. 

Søk på: utgangspupill, så finner fakta... 

Om du ikke orker å lese deg opp så del ca alder så får du hjelp ?

dieselfan skrev 31 minutter siden:

Søk på: utgangspupill, så finner fakta...

Med tanke på den "typiske" rimelige båtkikkerten på 7X50 har vel egentlig utgangspupill mindre å si? Eller misforstår jeg? Slik jeg leser tabellen er 7X50 innafor så lenge man er 30 år eller eldre. Så klart, skal man kjøpe en dyr kikkert og er eldre enn 30 år har det gjerne lite hensikt å koste på seg en 7X50, da kan man slippe unna med mindre glass, gjerne til gunstigere pris. Men her snakker vi om en mer eller mindre standardisert størrelse, i det lavere prissjiktet (trådstarter ønsket råd om kikkerter til under 2000kr).

I denne prisklassen tenker jeg at forstørrelsen på maks 7X er et viktigere kriterium, da man sjeldent klarer holde kikkerten rolig nok med større forstørring i litt sjøgang. I tillegg beholder man et bredere synsfelt med så lavt som 7X forstørring, noe som kan være greit for å ikke få helt tunnelsyn når man bruker kikkerten.

Om du ikke er så glad i å søke så klipper jeg inn essensen:

"Et voksent menneskes nattsyn avtar i takt med økende alder. Det skyldes i hovedsak at pupillens evne til å utvide seg, avtar. I tabellen under ser du hvor stor pupillen kan bli i nattemørket. Det er viktig å ha dette i tankene når du skal velge kikkert – det er liten hensikt i å kjøpe en kikkert med større utgangspupill enn ditt eget øyes maksimale pupill.

Reduksjonen i øyets maksimale pupilldiameter med alderen:

30 år: 7,0 mm (7x50/8x56) 

40 år: 6,0 mm (7x42/8x50/10x56)

50 år: 5,0 mm (7x35/8x42/10x50)

60 år: 4,1 mm (7x30/8x32/10x42)

70 år: 3,2 mm (7x22/8x25/10x32)

Fra 50 års-alderen kan øyets pupill åpne seg til bare 5 mm diameter. Med tanke på lysstyrken alene vil det være bortkastet å kjøpe en kikkert med større utgangspupill enn dette. En 8x40 vil oppleves like lys som en 8x56, også i mørke.

Chilli Solbris skrev for 11 timer siden:

Neste gang du ser noe fra meg @Jannmar så hopp over det! Det vil være det enkleste for oss begge!???

Det blir vanskelig.

Jeg leser dine innlegg med stor nysgjerrighet og glede. Så mange gode tips, gode forslag og kunnskap som du formidler i det du skriver, vil jeg ikke gå glipp av. :smiley:

Jannmar skrev 8 minutter siden:

Det blir vanskelig.

Jeg leser dine innlegg med stor nysgjerrighet og glede. Så mange gode tips, gode forslag og kunnskap som du formidler i det du skriver, vil jeg ikke gå glipp av. :smiley:

Det synes jeg er svært hyggelig! Og jeg skal i hvert fall ha en enda strengere holdning til hva jeg legger ut. Jeg ønsker ikke å falle i unåde hos noen her på forumet!?

Mvh

Solbris II

Hakkannen skrev 23 minutter siden:
dieselfan skrev 49 minutter siden:

Søk på: utgangspupill, så finner du fakta...

Med tanke på den "typiske" rimelige båtkikkerten på 7X50 har vel egentlig utgangspupill mindre å si? Eller misforstår jeg? Slik jeg leser tabellen er 7X50 innafor så lenge man er 30 år eller eldre. Så klart, skal man kjøpe en dyr kikkert og er 50 år har det lite hensikt å kjøpe en 7X50, da kan man slippe unna med mindre linser, men her snakker vi om en mer eller mindre standardisert størrelse, til en gunstig pris.

Siden TS sin alder er ukjent ønsket jeg å gjøre TS kjent med et viktig fakta ved valg av kikkert. 

Forstørrelse:  den evige diskusjonen... Mitt råd er enkelt: prøv hva som er bra for deg. ?

Brillebruker: hvorledes øyemuslingene er utformet er veldig viktig for en brillebruker

Et viktig poeng for meg er at en 8x40 (det er også en standard kikkert) er liten og nett og for noen, et like godt valg som en stor og tung 7x50.

Gode poeng @dieselfan:thumbsup: Det aller viktigste er å finne en kikkert man er fornøyd med.

Selv valgte jeg 7X50 mest på grunn av det jeg nevnte sist, men også fordi jeg (dette er nok varierende fra person til person) opplever det som greiere å holde en tyngre kikkert stødig. Men også fordi sjøfolk jeg kjenner anbefalte 7X50 som en passende kikkert i båt, da argumentert med at det er lettere å kunne holde kikkerten noenlunde stødig i sjøgang + få et videre synsfelt (og dermed få med seg mer av der som skjer). Smaken er som baken? Hvis Biltema blir butikken man velger å kjøpe kikkert blir valget naturlig nok enkelt, med deres begrensede utvalg.

dieselfan skrev for 1 time siden:

Fra 50 års-alderen kan øyets pupill åpne seg til bare 5 mm diameter. Med tanke på lysstyrken alene vil det være bortkastet å kjøpe en kikkert med større utgangspupill enn dette. En 8x40 vil oppleves like lys som en 8x56, også i mørke.

Der lærte jeg jaggu noe nytt i dag også :thumbsup:

Uansett forstørrelse og metke synes jeg det er et viktig poeng at kikkerten har Bak4 linser og er nitrogenfylt. Da vil den bidra til å forsterke lyset i skumringen!

Mvh

Solbris II

jeg har en 8x30 fra Steiner, flott turkikkert men til båt så er jeg fan av 7x50, av samme årsaker som Hakkanen nevnte lenger opp. Større synsfelt og lettere å holde stødig

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...