Jump to content

Hvordan tolke yr.no

El barco de Sol

Recommended Posts

Lykken1 skrev 25 minutter siden:

I området jeg er i melder yr 2m/s men i parantes 6.

2m/s er middelvind over 10 minutter. 6m/s er maks vindkast i samme tidsperiode.

Yr helgarderer ikke. Men vær klar over at varselet som vises på yr, windy, storm, osv, er datagenererte. Alle bruker diverse modeller for å varsle været, og det er den modellen som har høyest sannsynlighet ved tidspunktet for varselet, som vises inntil neste oppdatering. Denne sannsynligheten kan være svært lav, eller høy, eller midt i mellom. Det vises ikke. Et vindvarsel på f.eks 2(10) gir en indikasjon på relativ høy usikkerhet i varselet.

Før sa vel Teisen, rolige vær, og vind-forhold langs kysten, med enkelte regnbyger som kan gi vind opp til 6sm i kastene. 

Dagens fremstilling på vær-apper er veldig digitalt, ofte detaljert, kanskje for detaljert. Kan jo virke som vi elsker dagens fremstilling, jeg gjør det, men kan jo være smart å sette seg inn i det store værbildet, noe som er innledningen i værmeldingen på tv. Ja takk begge deler for meg. 

Vi har seilt i Danmark og Sverige i mange år. Bruker aldri Yr. Vindmeldingene til Yr på vannet er ikke til å stole på. Bruker Windy og DMI. Disse stemmer som regel greit og er enkle i bruk. Vi seilte fra Danmark til Sverige for noen dager siden og la en plan etter meldingene fra Windy og DMI. Det viste seg å stemme veldig bra og vi kom oss over før vi lå værfast i fire dager. Alt stemte, både mengde vind og retning. 

Lykken1 skrev for 5 timer siden:

Jeg har gitt opp Yr. Bruker appen kystvær der jeg finner hvordan været er i sanntid.

Kystvær viser vindstyrke akkurat nå på noen få steder langs kysten og sier ingenting om hvordan været, eller vinden, blir om to timer eller imorgen.

Du trenger noe annet i tillegg og da er windy en fin løsning for å forstå vindbildet. Til bølgevarsler synes jeg  barentswatch er en fin løsning.

Yr bruker jeg til værmelding på land.

Honduras skrev 19 minutter siden:

Man kan også bruke pent.no, da får man opp både Yr og Storm ved siden av hverandre og kan velge hvem man tror mest på i øyeblikket 😎

Støtter Pent-anbefalingen. Har både nettside og app, og viser begge de to store norske værtjenestene side ved side. Brukt med måte kan man få et «ok» bilde av været med kort tidshorisont. Alt over to dager er ren gambling.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...