El barco de Sol Startet 8.Juli.2023 Del på Facebook Startet 8.Juli.2023 I området jeg er i melder yr 2m/s men i parantes 6. I morgen er meldingen 2(10). I senere har jeg observert høye tall i parantesene,men lite vind. Er dette "helgarderinger" fra yr.no Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.Juli.2023 Del på Facebook Svart 8.Juli.2023 Ser du litt nøyere etter, står det at det betyr signifikant vindstyrke med max vindkast i parentes. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
El barco de Sol Svart 8.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2023 Ja,men fra 2 til 10 i kastene? Hvilken verdi har en slik melding,tenker jeg Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 8.Juli.2023 Del på Facebook Svart 8.Juli.2023 Lykken1 skrev 25 minutter siden: I området jeg er i melder yr 2m/s men i parantes 6. 2m/s er middelvind over 10 minutter. 6m/s er maks vindkast i samme tidsperiode. Yr helgarderer ikke. Men vær klar over at varselet som vises på yr, windy, storm, osv, er datagenererte. Alle bruker diverse modeller for å varsle været, og det er den modellen som har høyest sannsynlighet ved tidspunktet for varselet, som vises inntil neste oppdatering. Denne sannsynligheten kan være svært lav, eller høy, eller midt i mellom. Det vises ikke. Et vindvarsel på f.eks 2(10) gir en indikasjon på relativ høy usikkerhet i varselet. Sitér dette innlegget Link to post
El barco de Sol Svart 8.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2023 Akkurat. Da kan alt skje! Jeg har gitt opp Yr. Bruker appen kystvær der jeg finner hvordan været er i sanntid. Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 8.Juli.2023 Del på Facebook Svart 8.Juli.2023 Anbefaler å bruke Windy. Min erfaring er at den stemmer mye bedre på sjøen enn yr, som egner seg bedre på land. Kan også være greit å være klar over at om sommeren er været mye mer ustabilt, og vanskeligere å varsle enn om høsten og vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 8.Juli.2023 Del på Facebook Svart 8.Juli.2023 Før sa vel Teisen, rolige vær, og vind-forhold langs kysten, med enkelte regnbyger som kan gi vind opp til 6sm i kastene. Dagens fremstilling på vær-apper er veldig digitalt, ofte detaljert, kanskje for detaljert. Kan jo virke som vi elsker dagens fremstilling, jeg gjør det, men kan jo være smart å sette seg inn i det store værbildet, noe som er innledningen i værmeldingen på tv. Ja takk begge deler for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Fornomas Svart 8.Juli.2023 Del på Facebook Svart 8.Juli.2023 Vi har seilt i Danmark og Sverige i mange år. Bruker aldri Yr. Vindmeldingene til Yr på vannet er ikke til å stole på. Bruker Windy og DMI. Disse stemmer som regel greit og er enkle i bruk. Vi seilte fra Danmark til Sverige for noen dager siden og la en plan etter meldingene fra Windy og DMI. Det viste seg å stemme veldig bra og vi kom oss over før vi lå værfast i fire dager. Alt stemte, både mengde vind og retning. Sitér dette innlegget Link to post
mthoms Svart 8.Juli.2023 Del på Facebook Svart 8.Juli.2023 https://app.fcoo.dk kan kun anbefales. Den er normalt yderst præcis ikke mindst når det kommer til bølgehøjde og -retning. Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 8.Juli.2023 Del på Facebook Svart 8.Juli.2023 Har erfart at værmodell ECMWF stemmer greit. Har Predict Wind med overlay på plotteren. Får ruteanbefaling etter dagens værmelding og kan sammenligne ulike værmodeller. Dyr moro, ca. NOK 500 i måneden. Brukes kun en måned i året (sommerferien). Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 8.Juli.2023 Del på Facebook Svart 8.Juli.2023 Lykken1 skrev for 5 timer siden: ...Bruker appen kystvær der jeg finner hvordan været er i sanntid. Jo, men da er det jo ikke værVARSEL du spør om. Sitér dette innlegget Link to post
Trond123 Svart 8.Juli.2023 Del på Facebook Svart 8.Juli.2023 Ja, den europeiske ECMWF er den mest nøyaktige modellen. Denne brukes også av både YR, DMI og mange andre, og så tolker de gjerne litt forskjellig. Barentswatch.no er også en god kilde for bølgevarsel langs kysten. Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 8.Juli.2023 Del på Facebook Svart 8.Juli.2023 Lykken1 skrev for 5 timer siden: Jeg har gitt opp Yr. Bruker appen kystvær der jeg finner hvordan været er i sanntid. Kystvær viser vindstyrke akkurat nå på noen få steder langs kysten og sier ingenting om hvordan været, eller vinden, blir om to timer eller imorgen. Du trenger noe annet i tillegg og da er windy en fin løsning for å forstå vindbildet. Til bølgevarsler synes jeg barentswatch er en fin løsning. Yr bruker jeg til værmelding på land. Sitér dette innlegget Link to post
willmasta Svart 8.Juli.2023 Del på Facebook Svart 8.Juli.2023 Yr viser alltid for lite vind. Jeg leser 6(12) som i hovedsak 10-12, og gjerne mer - med enkelte perioder 6. Samme på fjellet. Må legge på litt på vindstyrke. Retning ofte ok. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 8.Juli.2023 Del på Facebook Svart 8.Juli.2023 Yr passet nu greit andre dagen når vi gikk over Sletta. 5(9) å vi hadde vel ca 5 hele veien over. Så noen ganger er den rett, andre ganger ute på tur Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
dennrick Svart 8.Juli.2023 Del på Facebook Svart 8.Juli.2023 Det var vel @Bitteliten som sa YR for sol og Windy for vind. Enig i at Barentswatch også er fin Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Honduras Svart 10.Juli.2023 Del på Facebook Svart 10.Juli.2023 Man kan også bruke pent.no, da får man opp både Yr og Storm ved siden av hverandre og kan velge hvem man tror mest på i øyeblikket 😎 Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Popeye70 Svart 10.Juli.2023 Del på Facebook Svart 10.Juli.2023 Honduras skrev 19 minutter siden: Man kan også bruke pent.no, da får man opp både Yr og Storm ved siden av hverandre og kan velge hvem man tror mest på i øyeblikket 😎 Støtter Pent-anbefalingen. Har både nettside og app, og viser begge de to store norske værtjenestene side ved side. Brukt med måte kan man få et «ok» bilde av været med kort tidshorisont. Alt over to dager er ren gambling. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.