Jump to content

Liten seilbåt - har noen en anbefaling?

Poseidon

Recommended Posts

Jeg er ungdom selv og vi er opptatt av at båten seiler bra, trenger ikke være så fint inni, 4 køyer, kokebluss, stereo, hva annet kan man ønske seg.

Jeg hadde vell tatt en ekstra kikk på 1/2tonnere, minitonnere(som min), mange fine båter bla mange norskkonstruerte se her http://www.aho.no/staff/bs/spurven/spurven.htm

er ett miljø for det enda også..

Jeg syns den banner'en hadde en bra pris så jeg ville vurdert å dratt å sett på den...

før eller siden vil de ønske og kunne seile regatta. Da trenger de en seilebåt, imotsetning til seilbåter som er båter med seil. Svaret blir da X79 eller Banner 28. Skikkelige ungdomsbåter som utfordrer. Min sønn og en kammerat(studenter) gikk for X79, og de har utrolig mye morro. Men det blir mest regatta og lite tur.

Joda, riktig det.

Men du skal vite hva du driver med. Ikke seile Banneren med åpne luker osv. Dette er reinhekla seilmaskiner.

Ville ikke anbefalt noen av disse, eller Skipjack, til noen som ikke har seilt før. De kan fort få et litt feil syn på livet med seilbåt.

Ville heller anbefalt AM26, Maxi77, Accent el. Tilgir litt mer.

Store Norske Kullseilingskompani.

Jeg ville heller gått på en båt som seiler litt fort istede for disse baljene. skipjack er en meget fin båt for nybegynner, kanskje banner 28 og x-79. Det er bare det å begynne lite først og så prøve mer og mer, jeg er 14 og har hatt en hunter sonata 7 i en sessong nå. Det er en båt som det er veldig lett å broache med, men når du opplever en Broach ett av de første årene du seiler og ser at båten klarer og rette seg opp selv da føler du deg mye tryggere for seiling handler ikke bare om det fysiske også det som skjer oppe i huet ditt.

Vi tok det litt rolig de første gangene så derretter økte vi seilføring i mer og mer vind og fant ut hvor langt vi kan gå i de forskjellige styrkene.

Det blir også mye feiling i det første året. Men ting må prøves, hvor fett er det vell ikke å være den eneste og den minste båten i en regatta og sette spinnaker og så logge 9 knop i en båt som har lys 1,01.

Vi var også en tur i strømstad, det var første gang med seilbåt for hele mannsakpet. Vi klarte oss fint, det ble litt nattseilas.

Jeg tror det er lurt å starte litt tidlig med båtlivet, ingen skal tvinges men har du en båt du kan ta deg en tur ut på fjorn med, så føler du deg stolt og får litt mer mot i livet i tillegg, du møter nye mennesker. Litt rare men veldig hyggelige.

Jeg elsker båtlivet spess seiling i hardt vær!!

lykke til med båtkjøp.

ps ungå disse baljene med lystall alt for langt under 1.

(Sporte av litt dette da, men måtte bare si det jeg hadde på hjertet)

Jeg ville heller gått på en båt som seiler litt fort istede for disse baljene.

Joda Sonata 7, skjønner hva du mener.

Tror nok du og jeg egentlig har samme seilbakgrunn, planende jolle, selv om min jolletid ligger en mannsalder tilbake med OK, Gazelle og Trapez.

Det jeg prøver å si er at det kan være rimelig tøft for en som ikke har seilerfaring å legge avgårde i Banner 28 i i 9-10 m/s. og oppleve at dæ----skapen vil opp og plane. Og går du på snørra kommer den ikke nødvendigvis opp igjen.

Jeg vil fremdeles, med stor styrke, hevde at en mer egnet inngangsbillett til det fine livet med seilbåt går gjennom båter som AM26, Maxi77, Accent eller for den slags skyld Bavaria 30 (jeg har hodet på blokken i 30 sekunder fra nå) hvis man vil legge såpass med penger i det.

Store Norske Kullseilingskompani.

... planende jolle ...

Jeg er en av dem som mener at det er såpass lett å seile at det bare er komme seg utpå, heise seil, og finne ut av det. Det er nok nødvendig med instruksjon for å bli en virkelig god seiler, men det er utrolig hvor mye folk kan lære på egenhånd. Jeg tar bare ett forbehold: Gjør det der med en jolle. Alle har godt av å kullseile noen ganger, men denne delen av læringsprosessen bør gjøres med ting som flyter med alle sider opp. :diving:

For å være ærlig så går jeg nå og teller på knappene om min eldste nevø snart er såpass gammel at det er et godt argument for at onkel anskaffer en planende jolle for utlån og egen moro. :lol:

Hva med en liten klassiker da? BB11 er et godt alternativ hvis man ønsker en billig inngang til seillivets gleder. Ei lita perle av en båt vil jeg si. 20' med fineste mahogny... Er riktignok ikke så greit å overnatte i for mer en to gode venner. Men et telt på land ordner jo den saken.

Dessuten er BB11 en egen regattaklasse hvis det skulle være av interesse...

Det forundrer meg, gang på gang, hvor forskjellig vi alle oppfatter det skrevne ord i innleggene her på baatplassen.

Er det aldersforskjellen, ossimellom, som gir seg utslag i at det tilsynelatende anbefales båter oppimot 28' når utgangspunktet (spørsmål - innlegg #1) er ".......en båt rundt omkring 20 fot, med overnattingsmulighet for 2-3-4 personer..." ??

Er våre erfaringer så forskjellig når denne fremtidige 20' båten plutselig har vokst til 28' og i tillegg blitt en "All-out racer" - altså en fullblods regattamaskin som vil kreve "sin mann" å håndtere - når ønsket var en turbåt til en helt fersk nybegynner? Eller er det jeg som missforstår spørsmålet i innlegg #1 - "...en liten seilbåt, en som han kan bruke til småturer i Ryfylke ....."

La gå at vi alle har forskjellig smak når det gjelder seilbåter / båter generellt - og godt er det! Men, når man her anbefaler båter til godt over 100.000,- så har jeg personlig, - og jeg tar høyde for at det er meg det er noe galt med - litt problemer med å forene det med Poseidon's ønske om ".....Prismessig bør båten la seg innpasse i et studentbudsjett". Som sagt, muligens er det jeg som har feil oppfattning av et studentbudjett, men jeg synes nok 100k++ er kanskje LITT i overkant? Har den virkelige verden blitt så forskjellig fra "min verden" når jeg umiddelbar tenker på sånn sirka 20.000,- til oppimot 40 / 45.000,- ut i fra Poseidon sine uttrykte ønsker, mens andre flæsker til med 100.000-lapper?

:blush:Til mitt forsvar må jeg si at jeg p.g.a. været ikke har vært på sjøen i dag - har ellers vært ute hver bidige dag hele forrige uke - og derfor mangler min daglige dose av Sabb-dunk-dunk og den livlige lukten av en varm, gammel refleks-ovn som soter litt og i det hele tatt lukter himmelsk! ;o)

Dette er IKKE et refse-innlegg hvor hensikten er å terge flest mulig medlemmer, men heller et fattig forsøk på og forstå vår verden, med litt filosofering over vår tid og å analysere (litt) hva som gjør oss så forskjellig.

Til Poseidon:

Mange gode båter har blitt nevnt - A. Viggen, Missil II, Maxi68, Summervind (faktisk også en Pelle Petterson-design), IF (den gode all'rounder'n og min favoritt her), Firling, Jaguar 22, Alo Mikkel, Marieholm MS 20 (S-utgaven ville faktisk være enda mere praktisk?), H-båt, YAMAHA JOG 21, o.s.v.

Båter som ikke har blitt nevnt: Størrelsesmessig (LOA) og Kroner-messig (hvis jeg har forstått studentbudsjett riktig....) finnes det noe som heter Junker 22 (langkjølt), Wanderer 21 (meget gammeldags..), Elvstrøm 65 (neida, den er ikke såååå regattamaskin-aktig), LM22 (joda, har sett den til under 50k), NorWest 23 (eller IW23 som den heter i Sverige), Amigo 23 (langkjølt - usikker når det gjelder prisgrensen), og ikke minst en jeg har lyst til å nevne spesiellt - Bellona 23, som er en Svensk båt med fine linjer og romslig under dekk. Går for 30-40k vanligvis.

Lykke til i heimen når dere skal finne den "perfekte" båten!

:smiley:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Det forundrer meg, gang på gang, hvor forskjellig vi alle oppfatter det skrevne ord i innleggene her på baatplassen.

Til Poseidon:

Mange gode båter har blitt nevnt - A. Viggen, Missil II, Maxi68, Summervind (faktisk også en Pelle Petterson-design), IF (den gode all'rounder'n og min favoritt her), Firling, Jaguar 22, Alo Mikkel, Marieholm MS 20 (S-utgaven ville faktisk være enda mere praktisk?), H-båt, YAMAHA JOG 21, o.s.v.

Lykke til i heimen når dere skal finne den "perfekte" båten!

Hei Walter og alle dere andre som tar bryderiet med å svare,

først av alt, jo jeg har også smilt litt med meg selv når jeg ser hvilke retninger prosjektet har tatt. Men samtidig kjenner jeg meg selv så alt for godt igjen - den ene tanken tar den andre - den ene titusenlappen flagrer etter den andre. Er det noe av dette man kaller båtlivets gleder :smiley:

Jeg har allikevel lest alle innleggene med interesse etter hvert som de er kommet, jeg har sjekket linker og mimret over båter som jeg knapt nok husket at eksisterte. Samtidig er det også litt kjekt å se hvordan noen av de båtene som var gullgjeve på 70-tallet fortsatt står høyt i kurs i mange kretser. For min egen del har jeg ingenting imot å få en Viggen i huset, det var en båt som jeg hadde mye glede med og som junior sikkert også kunne ha moro av. Summerwind er også en båt som jeg minnes med glede, mens en annen båt som jeg så på den gangen ikke er nevnt av noen; det var en finsk båt med navnet MEDUSA som jeg var tiltalt av...

Det vil nok bli å kikke videre, etter båter hovedsaklig i området 18 - 20 fot og prismessig vil jeg tro at alt innenfor området 0 - 50' blir vurdert, og man skal heller ikke se bort fra at grensen strekkes litt, på båtvis :smiley: I praksis bør det nok være en båt som er "seilklar" og utstyrt på en måte som gjør at 2-3-4 ungdommer kan tilbringe noen dager ombord.

Takk igjen for all tilbakemelding med omtanke og gode ideer.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Du kan abonnere på annonser på finnni den klassen og da finner du mange sjekke seilere som du aldri har sett tenekr jeg også. Det gjorde jeg og jeg abonnerer fortsatt og drømmer i blant. Lykke til med kjøp da, er vell på en litt annen kant av seilinga en jeg er, men 18-20 fot kan jo også bli litt lite eller så blir det veldig klompe-båt, har ikke sett denne Hydra båten jeg men. Har du vurdert en minitonner? noen av dem har vært til salgs!

Båter som ikke har blitt nevnt: Størrelsesmessig (LOA) og Kroner-messig (hvis jeg har forstått studentbudsjett riktig....) finnes det noe som heter Junker 22 (langkjølt), Wanderer 21 (meget gammeldags..), Elvstrøm 65 (neida, den er ikke såååå regattamaskin-aktig), LM22 (joda, har sett den til under 50k), NorWest 23 (eller IW23 som den heter i Sverige), Amigo 23 (langkjølt - usikker når det gjelder prisgrensen), og ikke minst en jeg har lyst til å nevne spesiellt - Bellona 23, som er en Svensk båt med fine linjer og romslig under dekk. Går for 30-40k vanligvis.

Det vil nok bli å kikke videre, etter båter hovedsaklig i området 18 - 20 fot og prismessig vil jeg tro at alt innenfor området 0 - 50' blir vurdert, og man skal heller ikke se bort fra at grensen strekkes litt, på båtvis :smiley: I praksis bør det nok være en båt som er "seilklar" og utstyrt på en måte som gjør at 2-3-4 ungdommer kan tilbringe noen dager ombord.

Takk igjen for all tilbakemelding med omtanke og gode ideer.

Hej Poseidon!

ytterligare några båtar i den lägsta prisklassen

Monark 540 (en liten mini-maxi!) konstruerad av Pelle Petterson

Magnefik Midget (en liten B31) kontruerad av Bruno Boström

Stortriss (liten dagseglare med övernattningsmöjlighet

o så en riktig allväderseglare/jorden runtseglare

Havsfidra (lite trög dock!) konstruerad av Lage Eklund

sen Tumlare/Marsvin konstruerad av Peter Bruun, en liten dansk båt som skall seglar 'hyfsat'

går prisgrensen 50' o strekke litt så er klart Maxi77 o IF klara favoriter.

bra seglare o lettsålda när den dagen kommer!

(dom två sista ligger dock runt 2ton, vilket kansje er max för din kran!)

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Ser at ingen har nevnt Junker 22. Så da får jeg legge inn et godt ord for denne. 22 fot, soveplass for 4, ca 1,5 tonn, langkjølt (dvs tåler en landkjenning og ligger godt i grov sjø). Bra båt å lære å seile med og ikke minst enkel å håndtere på egenhånd. For alt fra innaskjærs koseturer til stillehavskryss.

Jeg har sett slike på Finn det siste året fra 20-50K.

Mindre langkjølte soloseileres kortere langturklubb

Litt geografisk betinget, men hvis en har ambisjoner om å seile regatta i Stavanger? er det Albin Express som teller.

Junior har en kamerat som seiler regatta på høyt nivå i Stavanger, men selv har han ingen store ambisjoner i den retningen - han ser nok mest etter "kosebåt".

Ser at ingen har nevnt Junker 22. Så da får jeg legge inn et godt ord for denne. 22 fot, soveplass for 4, ca 1,5 tonn, langkjølt (dvs tåler en landkjenning og ligger godt i grov sjø).

Ja, Junker er blant dem som jeg selv kjenner fra mange år tilbake, og jeg regner den absolutt for å være en aktuell kandidat.

- - - -

Har noen gjort gode eller dårlige erfaringer med FIRLING?

Redigert av Poseidon (see edit history)

• 2 måneder senere...

Seilbåt er kjøpt!

Selv om det har vært stille fra denne kanten den senere tid, så har fortsatt junior arbeidet i kulissene. Flere båter har vært vurdert, og nå er avtalen inngått.

Det ble denne: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...222&pos=1&tot=1

Det hadde vært veldig kjekt om noen som har kjennskap til Hunter Sonata 7 kunne bidra med erfaringer, gode eller dårlige, råd og vink om hva man bør gjøre - og i verste fall hva man slett ikke bør gjøre :wink:

Det er spennende med ny båt, og alle tilbakemeldinger er av interesse!

Til lykke med nybåten! Flotte bilder i annonsen, litt shining på den der så blir den rene drømmebåten. Håper ungdommene kommer til å trives med båtlivet på egen kjøl. Snart er det vår, tjelden bipper ivrig i fjæra utenfor verandaen her nå.

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

• 2 år senere...

Jeg har lest denne tråden og tar den opp igjen, da det er min tur å fundere på noe av det samme :smiley:

Jeg tenker litt på å kjøpe en liten rimelig seilbåt som guttene (tenåringer) kan boltre seg med. Jeg ønsker en stabil og trygg seiler, men som også er moro/lett å seile med (og som gir mersmak til noe annet enn jollekjøring :wink: ). Det hadde vært greit om den også var såpass stor at de eldste kunne ta med seg dama og overnatte noenlunde komfortabelt om de ønsker det.

Etter å ha luftet dette for guttene, sa en at det helst måtte være trebåt, den andre ville ha plast :crazy: så her blir det hipp som happ. Begge deler er interessant og jeg falt jo utseendemessig for denne som ligger i Sverige. Den var en god kombinasjon av tre og plast synes jeg, men hvordan er den i sjøen?

http://www.blocket.se/vi/15530866.htm?ca=15_s

(Det var også en rimelig pris for den. Må også si at blant plastbåtene liker jeg også den nyere utgaven av denne)

Folkebåten synes jeg også er fin, men kanskje vil det være lurere å gå for en plastbåt som lett kan kjøres på henger?

Hva mener dere? Kan jeg få en brukbar seiler med disse kriteriene for en maxpris rundt 40 000? Kanskje vil det være bedre å øke prisen og heller gå for en f eks maxi 77 som sies å holde seg i pris?

Alle former for innspill, meninger om gode/dårlige båter mottas med takk :smiley:

Hva mener dere? Kan jeg få en brukbar seiler med disse kriteriene for en maxpris rundt 40 000? Kanskje vil det være bedre å øke prisen og heller gå for en f eks maxi 77 som sies å holde seg i pris?

Hej Skjælø

hvis du fölger Blocket en tid.....så kommer du finne en Maxi77 för runt 40' NOK

det du skall lete efter er årsmodell 75 eller senare.....just 75 kom en kjölförsterkning o ståhöjd vid pentryt.....

76 fikk hun 'blå skylten' dvs hun tålde o gå på grund uten att kjölen kom in i salongen!

IF er en annen bra seglare i samme prisklass

skulle hellre valt en 77a / IF framför en Misil, som er litt mindre

S/Y Gunga Din

Takk for svar :smiley:

Det ser ut til at det er mye bedre utvalg av seilere i denne prisklassen i Sverige. Bakdelen er at det blir langt å seile hjem. Ved kjøp i Sverige, tror jeg at vi må gå for en trailbar mindre seiler. (Kanskje :wink: )

Tror jeg i første omgang satser på å finne en båt på vestlandet, med mindre det dukker opp noe helt spesielt.

Junkeren er notert :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...