Jump to content

Er Askeladden 14 2210 den beste kombinasjonen av robåt og motordrift?

Frivakt

Recommended Posts

Har nå en Silver Viking 15 Super som hyttebåt med den letteste 9,9-hesteren til Yamaha (4t). Båten er fin å ro, men fungerer ikke like godt med motor. Når jeg er alene i båten og sitter bak, begynner den å grave seg ned på hekken og sette snuta i været når jeg passerer 7 kn. Det fungerer mye bedre når jeg setter meg en tofte fram, men da vil jeg trenge ratt og kontrollboks. Ønsker minst mulig stæsj som må smøres og vedlikeholdes. Vurderer derfor å bytte båt. Etter å ha lest her på forumet og andre steder, virker det som at Askeladden sin 2210-modell fungerer svært bra både med motor og årer. Stemmer dette? Og er denne det eneste alternativet, eller finnes det andre båter som også er gode på begge deler?

en ting du kan vurdere i første omgang da er rorkultforlenger - husker "alle"i havna her hadde det da Rana-plast 14 standard var den mest utbredte båten.
Ellers koster det jo ikke mye å prøve et sett slike:  https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/elmotorer/trimfinner-hydrofoil-2000042579

Ellers virker det som at desto bedre båten er for motor, desto dårligere er den å ro.   Mer bredde/bæring i hekken slipper vannet dårligere i ro-fart. Vår gamle GH14 var iallefall ingen hojdare der..
Godt mulig Askeladden er bedre robåt enn GH, det kan jeg ikke uttale meg om

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 43 minutter siden:

en ting du kan vurdere i første omgang da er rorkultforlenger - husker "alle"i havna her hadde det da Rana-plast 14 standard var den mest utbredte båten.

Jeg har en sånn. Grei til testing, men ikke å kjøre lenge med. Blir litt som å gå på stylter :smiley:.

husker å ha sett en eller annen finsk robåt -  som med sin spesielle utforming i hekken suste avgårde i halplan med relativt beskjeden motor.  Men så var det å komme på hva den het da...

svenskene lurer også på slikt:
https://www.praktisktbatagande.se/artiklar/test-batnytt-testar-fyra-snurrebatar

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Trond123 skrev 18 minutter siden:

Jeg er oppvokst med Askeladden 2210. Som nevnt allerede, den er absolutt ikke noe god robåt, og heller ikke designet for dette!

2210 er den "motorvennlige" versjonen av 

Ok. Da må jeg nok velge hva jeg vil prioritere. Ro-egenskaper eller kjøring. Hvordan er Askeladden å kjøre i motsjø? Slår den mye?

Askeladden 2210 har ganske så flatt skrog, så ja, den slår betydelig mye mer i motsjø enn en tilsvarende båt med V-skrog gjør. Må bare ta hensyn og redusere farten.

Vi hadde 4hk, 15hk og til slutt 20hk på vår båt. Med 4-5 personer planet den fint med 20hk, mens 15 var helt på grensen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...