Jump to content

Tips til båt for en nyfrelst båtentusiast? 100-200k, 4 personer

Båtmats

Recommended Posts

Hei. 
Jeg håper på noen gode råd og tips fra dere mer erfarne båtfolk her inne. 
Jeg har lite erfaring med båt, men min kone kommer fra en båtfamilie og ønsker at vi også blir det. 
Vi har vært på vannet med venner i noen sesonger og har også hatt overnattinger i båt. 
Jeg blir mer og mer klar for å gå til innkjøp av en båt, men det er en verden der ute med all slags båt som jeg syns det et vanskelig å navigere i. 

Har dere noen tips til en første båt for en familie på 4 (barn på 1 og 3)? 
Budsjett tenker jeg et sted mellom 100-200’. 
Hvilken størrelse er det fornuftig å begynne med? 
Er det noen fallgruver jeg burde tenke over? 
Jeg må si jeg syns innvendig motor er stilrent, men er det noe poeng kontra utvendig? 
Takker for svar! 

Båtførerprøven er vel et bra sted å begynne om du ikke har noe som helst bakgrunn i båtlivet - selv om kona er godt sjøvant. Sjøen er en ubarmhjertig lærer - om du stryker, dør du.

Når det gjelder båt, må dere avklare behovene dere har. Dagsturer? Fiske? Vannsport (når kidsa vokser til)? Har dere båtplass / tatt båtplass med i budsjettet? Skal dere kunne ta båten hjem om vinteren? Er da båthenger med i budsjettet? Ønsker dere å komme fort fram, eller går det greit i rolig tempo?

Du kan få deg ei flott snekke til den prisen, men da er ofte hastighetspotensialet noe begrenset. De er billige i drift, da. En stor utenbordsmotor drikker en del bensin.

Og kanskje viktigst av alt: er du teknisk kompetent? Du trenger ikke være mekaniker, men det er greit om du vet "att-fram" på en skrutrekker, og at du klarer å demontere og remontere uten å få ei bøtte deler til overs.

Jeg kan bruke meg selv som eksempel - jeg har riktignok litt erfaring og har vært ute i ruskevær før.

Når jeg kommer dit at jeg kan prioritere båt, skal jeg kjøpe en Antares 680 eller Merry Fisher 645/695. Det er en båt på 22 fot med tett styrhus og dekk, utenbords motor, overnattingsmulighet og fartsområde som tilsier vannsport for ungene.

Det er en båt som har "alt" på få fot, er 250 brei slik at jeg kan kjøre den langs vegen uten masse mikkmakk. Jeg kan ikke noe særlig om motorer og har liten interesse, så utenbords er tingen. Da kan jeg kjøre balja til nærmeste verksted og rope "HOPP" til en mekaniker. Jeg slipper å tenke på drev, akslinger, gear, motorlabber og hvadetnåeraltsammen. Om man lurker litt på forumet her, er det en del tråder om volvokondomer, drevbelger og anna "gøy". Med utenbords slipper man unna sånt. Det er MINE refleksjoner over det temaet.

Du kan også kose deg skikkelig i en mindre båt. En 17-18 fots sak med vindskjerm og kalesje kan brukes til "alt", og du får stort sett det du betalte for den om du angrer / når du får 3-fotssyken. Det er båter man kan ha som hagebåt og ta med seg på tur, de er enkle å håndtere og rimelige i drift. Jo større tall på hekken, jo mer drivstoff går med. Du KAN jo overnatte, men det er vel heller aktuelt å ta med telt og sovepose og finne en holme eller ei øy.

For meg er kravlista formet av mange års sjøliv i båter under 18 fot. Jeg vet hva jeg vil ha, hva som passer til meg. Her er min liste:

-tett styrhus slik at jeg kan ha varmeapparat og sitte tørt når det regner / er kaldt. Utvider sesongen og blir "varmebu" om man er utpå og fisker og det er litt hustrig. Ikke minst er det tørt der.

-Dekk som kan spyles, slik at jeg kan fiske og søle med fiskeblod og anna gørr.

-mulighet for å overnatte i båten og ha en viss komfort

-toalett. Jeg er ferdig med å pisse over rekka eller i auskaret, det hender at man må bommelomme og det er ikke kjekt for quinderne å sitte på ripa. Ikke er det helt trygt heller. Og skipperen fortjener en trone. Ferdig snakka.

-utenbords motor. Enkel å vedlikeholde, enkel å kjøre til et verksted. Om/når den skal skiftes, er det en (relativt) enkel jobb og koster mindre enn innenbords.

-salong der man kan sitte og spise eller bare kose seg og se ut på sjøen.

-ståhøyde. Jeg er lei av å gå bøyd under kalesje og å ligge på kne, når det regner ute.

-Grei marsjfart slik at jeg kommer fram i dag. Gidder ikke "kommer æ ikke i dag, kommer æ ikke i morra heller". Mulighet for å dra tube eller sågar vannski.

-Høy rekke slik at det er trygt og godt for alle, også far.

-Bred og stabil båt - når jeg går til rekka, trenger jeg ikke at hele skaffetøysbeholdningen kommer rausende etter meg.

-Når høsten finns og hverdagslive venta, og fuglan tar tel vett å drar mot sør, må jeg kunne sveive yoghurtbegeret mitt opp på en henger og kjøre hjem. Der kan jeg kaste anker og stramme moringene nedi frukthagen, vaske og stelle og gjøre klart for vestlandsk vinter og snø-REGN!-snøREGN!-regn-kaldt-mildt-REGN-snø-regn-mildt-regn. Helt til det begynner å stinke møkk ute, og det er på tide å fukte kjølen igjen.

Så da har jeg konkludert med fransk båt med hester fra Østen bakpå. Helst japansk, men det meste går an da de fleste merker er gode maskiner.

Jeg har null og niks erfaring med innenbords motor eller drev. Kan hende jeg er forutinntatt og fordomsfull, men som den enkle mann jeg er søker jeg det jeg forstår meg på. Jeg vokste opp i en åpen 14 fots Hansvik med 8hk Yamaha, og siden den gang har det gått i utenbords motor og enklere båter. Det har vært utrolig mye kos!

Men nå er jeg omsider blitt voksen.

Ikke for det - dette her sier jeg aldri nei takk til:

IMG_2404.jpeg.d5228cbdd6ab6275b96036045f47950c.jpeg

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...