Jump to content

"High thrust" propell til Yamaha 6hk


StorBlåsarn

Recommended Posts

3811098A-266E-46B4-97A7-CC0DA72C3D0E.jpeg.7d73d63928330088511a8deea8a046d6.jpegHei. Har kjøpt meg en Comfort 26 med en yamaha 6hk 4taktsmotor av ukjent årgang(gammel type fra da de var hvit), og skulle hatt meg en high thrust propell til denne men klarer ikke å finne ut hva slags jeg skal kjøpe. Er det noen her inne som har litt mer peiling enn det jeg har? :)

Link to post
Share on other sites

StorBlåsarn skrev for 4 timer siden:

yamaha 6hk 4taktsmotor av ukjent årgang(gammel type fra da de var hvit), og skulle hatt meg en high thrust propell til denne men klarer ikke å finne ut hva slags jeg skal kjøpe.

 

Mener å ha sett hvite slike "seilbåt" yamahaer også av nyere dato.  Legg ut bilde av merkeskiltet så finner vi kanskej ut av det også
Tenkte at dersom det er motor beregnet for seilbåt m/ ekstra lang stamme så burde den ha en slikt high thrust propell originalt...? 
Du får ta å lese av dimensjon på propellen du har og sammenligne med tabellen under

dette er fra en PDF fra ca 2019, usikker på om din motor er en F6 eller F6A , ser det er forskjellig girhus på de.  Ser ikke at det nevnes om om high thrust propeller for disse minste motorene
image.png.e9051d50f1cd8ec5453f7f8c3971fecc.png

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev for 20 timer siden:

 

Mener å ha sett hvite slike "seilbåt" yamahaer også av nyere dato.  Legg ut bilde av merkeskiltet så finner vi kanskej ut av det også
Tenkte at dersom det er motor beregnet for seilbåt m/ ekstra lang stamme så burde den ha en slikt high thrust propell originalt...? 
Du får ta å lese av dimensjon på propellen du har og sammenligne med tabellen under

dette er fra en PDF fra ca 2019, usikker på om din motor er en F6 eller F6A , ser det er forskjellig girhus på de.  Ser ikke at det nevnes om om high thrust propeller for disse minste motorene
image.png.e9051d50f1cd8ec5453f7f8c3971fecc.png

Supert! Merkeskiltet var ikke på motoren, men ser at det står 6BX på flere av delene på motoren. Når jeg googler det så kan det se ut til å være en F6C

Link to post
Share on other sites

Med unntak av hvitfargen då synes jeg motoren din er ekstremt lik min et år gamle Yamaha med 6 hk og lang stamme.

 

Denne brukes på en planende (ikke med den motoren riktignok) 19 fots båt på et tonn og ned standard propell. Får da en toppfart på 5 knop. Ved halv gass går den i ca 3,5 knop og bruker ganske nøyaktig 1 liter bensin pr time, som gir grei drivstofføkonomi.

Link to post
Share on other sites

avhengig av hvilken F6 variant du har, Solas har denne , som ser ut til å lagd for tunge oppgaver.  Lav stigning og mye bladareal :

image.png.597934f464a40cde6310afa21ebe2382.png

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...