Jump to content

Volvo penta tamd22 oppnår ikke maks turtall


trampeklapp

Recommended Posts

Skip o hoi!

 

Teknisk data for min tamd22 oppgir maks motroturtall til 3500-4500 rpm.

Jeg har tidligere fått 4000 rpm, nå får jeg maks 3500 rpm, hva er det som gjør at jeg ikke kommer opp på 4500 rpm?

 

En test av båten i «Båtmagasinet», https://www.batmagasinet.no/allerbm-batterier-bm-bladarkiv/test-sollux-850-tc/683936, med samme motor, sier at båten gjør 11,5 knop på ca 3300 rpm, og at maksfart med samme motor som min er 18,3 knop på 4500 rpm.

 

Jeg får som nevnt maks 3500 rpm og ligger da på ca 10 knop. Jeg skjønner at fart er avhengig av båtens tyngde og begroing, men at jeg ikke skal komme opp på 4500 rpm, det skjønner jeg ikke. 

 

Noen som har et tips eller to?

IMG_0142.jpeg.05961350fd1540f8cdde94b82536b3a3.jpeg

Link to post
Share on other sites

Testbåten gjorde 11,5 kn på 3300. Din gjør nå bare 10kn på 3500. Gitt at utveksling og propell er like så høres det ut som båten er grodd og/ eller veldig tyngre.

 

Som du sier fart avhengig av tyngde og begroing, men med lavere fart vil motoren også oppnå et lavere turtall (om båt eller propell er grodd) enn med ren bunn og propell. Satt på spissen så hadde motoren din neppe greid mer enn 22-2500 rpm om du hadde bundet båten i brygga og gitt full gass.

 

Så før du bruker tid og penger på noe mer enn sjekk/ bytte av fuelfiltre og sjekker for luftlekkasjer på trykksiden av turbo, så hadde jeg løftet båten og gjort skrog og propell helt ren først.

 

 

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...