Jump to content

Trenger tips om en slank 7" kartplotter

Erik

Recommended Posts

Min ca 20 år gamle kartplotter tar ikke lengre i mot GPS signaler (ekstern GPS antenne), og jeg finner foreløpig ikke ut av det, så jeg er begynt å kikke etter ny.

Problemet er at kartplotteren er montert i en slags opphøyning i enden av lukegarasjen, over luka under sprayhooden. Denne plassen begrenser størrelsen veldig. 

En ting er høyde bredde (ca 25*15 Cm) som begrenser det til Max 7".

Men det største problemet er tilgjengelig plass på baksiden.

Det er noen få cm luft på baksiden i topp, kanskje 5 cm midt på, og 7 cm i bunn.

Trenger altså en kartplotter som er 'slim'/slank, og kanskje har sentrert innmat og kabel tilkoblinger i nedre del, eller sidelengs/vinklet.

Er det noen som har tips om en slank modell kartplotter ?

Må være vanntett, det er ute dette, selv om den er under sprayhood.

Andre egenskaper jeg gjerne skulle hatt, men ikke absolutt krav :

• NMEA 0183 (er det andre enn Garmin som støtter det lengre)
  • NMEA 2000
  • Ekkolodd muligheter
  • Trenger ikke være den dyreste i klassen.

Og mens vi er inne på det : Hva er anbefalt kartleverandør/format i våre dager ? Er alle like bra og hips om happs, eller er det noen man bør prioritere/unngå ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Dette er ikke helt svar på det du spør om, men verdt å tenke på om du virkelig skal ha en så liten plotter i hullet til den gamle. 

Orca har N2K (som alle andre) og med overgang fungerer den med 0183/STnG. Den er plasseringsvennlig med RAM-feste, enten på flat base eller på rør (som min). Den er 10", så går ikke inn i åpningen til den gamle plotteren din, men ganske fleksibel montert på arm og du kan ta den med deg eller ha feste flere steder. Jeg har første versjon, den nye er nok dessverre blitt litt dyrere men har svært god skjerm. Den har samme IP/vanntetthet som en tradisjonell plotter, og har bedre specs mtp falle i bakken (dørken) siden den er laget for å være portabel. 
Kartene/software blir som iPad med tilkoblede funksjoner, 4G-AIS og oppdateringer uten brikker eller aktive grep fra deg. Og jeg har samme info på telefon/iPad/andre dingser i båten (og deler av det på telefonen også når jeg eller den jeg måtte dele med er i land). Det er ihvertfall verdt å sjekke ut, før en bruker penger på en så liten som 7" plotter. Du kan teste med appen på egen telefon/nettbrett uten kostnad om du vil. 
IMG_0430.jpeg.f5f1f607b86626f7d53f5bb25e00c18f.jpeg
Bilde for å vise feste. Har også tenkt å sette ekstra feste innunder sprayhood. Selv om dette er godvær fungerer den fint i kuling og regn til Skagen (under er bilde kona fikk på sin telefon da jeg seilte over).  
IMG_0431.jpeg.f7089a2060723744142a92e42b9bf850.jpeg

Hmmm.. 

Brakett/stativ kan være en løsning ja.

God ide.

Båten min har rorkult, så jeg har ikke Pidestall som deg, men jeg kan blende det gamle hullet, og montere en slaks arm fra det og montere kartplotter på det kanskje, og da få større skjerm som jeg jo egentlig ønsker meg.

Må se litt på at det ikke vil skape problemer med å komme inn/ut av luka, men det kan være en ide ja.

Ser de fleste kartplottere er avbildet med en brakett som er festet på sidene med store skrue hjul.

Er alle kompatible med å festes på slik RAM-brakett også, eller må jeg lete spesifikt etter det mon tro?

Til Orca følger det med RAM-feste for å skru fast på en flate, denne er ca 5-6 cm i diameter og har en C-ball (standard stor RAM-ball). På denne er det en arm som kan vinkles i alle retninger. I enden av armen sitter ladefestet til Orca-plotteren. Keg byttet ut den faste kula med en som er festet til rør på pidestallen. Kan feste tilsvarende til rørene ved nedgangsluka, så slipper en å bore. IMG_0437.png.73901c085738df7aba22b7a3474608d5.png

Jeg har endt opp med en echomap UHD 72sv.

Hadde tenkt å blende det gamle hullet og feste i brakett foran, men ser at uten quickrelease dockingen er den ganske slank, så vurderer en innfelt løsning uten docking, og med vinklede kabler. Må bare finne de vinklede kontaktene så kan dette gå bra. Alternativt må jeg fore ut.. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...