Jump to content

Volvo Penta 271 V8 med sprekk i blokka

BOBO II

Recommended Posts

Da gikk jeg på en smell.:headbang: var egentlig ferdig med båtlivet etter mange fantastiske år med windy ,Princess og Storebro. I fjor ble det Bobil med 6-7 uker fra Oslo til Lofoten og hjem igjen fantastisk tur det også. I år vurderte vi en solbåt bare for å komme oss ut og få litt frisk luft med litt sol i middagsbukta eller Oscarsborg for litt helgemorro med gode båtvenner.

Vi så da etter en båt med litt stor uteplass og da var valget ikke vanskelig. Windy 9800 har vi hatt en gang for ca 22 år siden. Dette var en båt som passet oss veldig bra da. 

Noen annonser ble sjekket på finn og interessen falt på en Windy 9800 i Arendal. Denne ble påstått fra eier og tidligere eier hadde overhalte v8 fra 2021 og 2022. I mitt hode var det kun motorer som var viktig alt annet var bare overflate behandling som måtte til for at båten skulle bli å leve med.

Motorer virket veldig bra ved inspeksjon samt at de gikk som en V8 skal. Båten var billig og bra fikk den prutet ned med en del kroner.  Dro til Arendal på onsdag med buss fra Asker sammen med fruen for å frakte båten hjem sjøveien. Alt virket bra til vi rundet utkjøringen fra Arendal og på vei inn til Tvedestrand BB mortor død☹️ Det virket som at det var varmgang. Fikk omsider av påfyllingslokket og da fikk jeg en bekreftele på at her var de mye luft samt at motor gulpet ut all kjølevannet på ferskvannsiden. Fikk karret oss på en motor til Risør hvor tidligere eier ble kontaktet. Vedkommende dukket opp på brygga og hjalp til med å få tømt ut all kjøleveske samt skiftet til ny i tilfelle at det kun var luft i systemet. Jeg hadde allerede da en mistanke om at det var tett varmeveksel som var årsaken. Vi ble i Risør en natt til da det ble meldt tildels mye vind og regn, ville ikke presse BB motor for mye under slike forhold. Avreise ble fredag og kursen ble satt ut fra land og mot Svenner fyr. Alt fungerte fint til vi kom til Svenner fyr og mot Tønsberg Tønne. Et skikkelig spetakkel fra SB motor som døde hen. Ingen forvarsel bare et smell. Når jeg sier ingen forvarsel så var det ingen varsling på temp eller alarm. Men fikk ikke sjektet eller startet opp SB motor da jeg og fruen hadde nok med og holde båten opp mot bølgene. Vi hadde ikke servo lenger da denne er koblet opp på SB motor? kom oss omsider forbi tønna på bare BB mot Hvasser og Verdens ende. Før vi fikk kontak med våre barn som lå på Bjerkøya Nøtterø. Dem kjørte følgebåt i tilfelle full stans. Fikk da gjennomgått SB motor med bekreftele at her var motor helt tom for kjølevann. 20230708_102501.jpg.44042f193ec3940db9fd87812c44a356.jpg

https://youtube.com/shorts/yFD-i3J0xeU?feature=share

Her er gammel morro og forsøkt på tetting av sprekk med ett eller annet middel. Noen ide om det går å tette slik at jeg får båten hjem til Asker

Redigert av BOBO II
Bild (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Jeg ville skrudd av vannpumpa, og skrapet / pusset / slipt anleggsflatene rene. Da ser du om det er en gåen pakning, eller skade på gods. Er det noenlunde plant, ville jeg lagt en god mark med motorsilikon istedenfor pakning, skrudd på vannpumpa igjen og kjørt hjem. Lykke til 

BOBO II skrev for 1 time siden:

Her er gammel morro og forsøkt på tetting av sprekk med ett eller annet middel. Noen ide om det går å tette slik at jeg får båten hjem til Asker

Gammel moro og forsøk på å tette høres ikke forenelig ut med nyoverhalt motor. 

Hvis du har kjøpt katta i sekken er det kanskje bedre å reklamere på kjøpet enn å sette i gang med provisoriske reparasjoner. 

Men det er noe som skurrer. Du sier at det ble "påstått" at motorer var overhalt. Her ville jeg helt klart bedt om dokumentasjon. Enten fra verksted som har overhalt, eller bilder og kvitteringer på deler fra privatperson som har overhalt. Fikk du noe slik?

Folk er jo forskjellige, men hvis jeg hadde overhalt min båtmotor som privatperson ville jeg dokumentert prosessen grundig med bilder tilfelle senere salg. 

419_903243264.jpg.b2478a99efb5d35723b7123957764924.jpgDet som egentlig er noe dritt er at jeg får ikke noe dokumentasjon da det er en jobb som ikke har vært helt hvit. Men vedkommende som har solgt båten driver med motorsport i Arendal og er en som blir stolt på (tror jeg). Jeg snakket også på lørdag med Volvo Penta forhandler i Arendal som også gikk god for vedkommende. Uansett så  kan en gå i fella:worry: Men jeg tror dette er skikkelige og profilerte folk. 
Båten ligger på Jarlsø for en sjekk om det kan repareres eller som Catch22 sier skru ut vannpumpa.. Jarlsø vil ha bort båten så raskt som mulig da dem trenger plassen..

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B

Det er uansett ryktet selger du kjøpte båten av som i førstehånd bærer reklamasjonsansvaret. Hva selger har oppdaget eller ikke er neppe utslagsgivende. En slik sprekk betyr vel ny shortmotor. For det er en bakenforliggende grunn til at blokken har sprukket. 

BOBO II skrev for 4 timer siden:

Det som egentlig er noe dritt er at jeg får ikke noe dokumentasjon da det er en jobb som ikke har vært helt hvit.

Vet ikke hva du legger i at jobben som er utført ikke er helt hvit. Er den satt bort og betalt svart, har han gjort jobben selv, eller har han fått hjelp av kompiser til å gjøre jobben? 

Uansett, når man overhaler en motor må man jo nødvendigvis kjøpe noen deler, og saker og ting må skrus fra hverandre og rengjøres, kanskje noe plansliping og honing osv. Det er jo litt merkelig dersom det ikke foreligger en eneste kvittering på deler, og ikke et eneste bilde av en motor som er sprengt i deler utover en arbeidsbenk. På en eller annen måte burde de jo dokumentere dette selv om det ikke foreligger en komplett faktura fra et motorverksted. Kan de ikke forevise noe slikt er det grunn til å være forsiktig.

Men samtidig, dersom han du kjøpte båten av sier motorene har vært overhalt så er det han som må stå inne for det. Dersom du finner "gammel morro og forsøk på tetting" er det jo åpenbart at ikke begge motorer er totaloverhalt. 

BOBO II skrev for 8 timer siden:

Noen ide om det går å tette slik at jeg får båten hjem til Asker

Ja bruk to komponent Plastic Padding Kjemisk Metal.
Hadde en OMC V8(samme GM blokk) som fikk frostspreng

med en 3-4 cm sprekk i blokka som jeg brukte dette stoffet på
Den holdt tett i årevis og ble etter det solgt videre.
Grundig pussing og rengjøring i sprekken må til.

Hvis du ligger med båten på Jarlsø nå kan jeg sikkert få tak i det du trenger og stikke bort med det.
Kjenner noen med nøkkel til godte butikken :giggle: som antagelig stiller opp.

https://www.maritim.no/plastic-padding-kjemisk-metall-180ml

Edit. Ble litt usikker på hva som egentlig er problemet. Hvis det er sprekk i blokk så er denne metoden bra.
Lekker det mellom vannpumpe og blokk så er det ut med vannpumpe og bruke silicon pakkning på tube.
Klisse dette på utsiden har nok lite effekt

Den ene sønnen min har en AMC V8 på  rundt 7 liter. Sprekk i blokken bak på motoren. Denne motoren sitter i en liten Jeep. Blokken ble reparert av et profesjonelt verksted. Og har siden hatt en liten lekkasje, som han lever med. Det er ikke alltid at reparasjoner funker perfekt. Nå er dette en motor der det er tatt ut 400 hk, og blir til tider kjørt nokså hardt. Så hardt at han ikke kan bruke dynamo med plastikkvifte grunnet avgitt varme. 

Uansett, feilen ville jeg tatt opp med selger. Og ikke brydd meg særlig om forhistorien til motoren.

Litt sen tilbakemelding men har vært en tur på Jarlsø nå i dag og snakket med gutta der nede. Har hatt en ombord som mente det bare var å levere båten tilbake til selger. Men ikke så lett å komme til med mine argumenter til selger. Da selger mener jeg har ødelagt motorene? men uansett så kan jeg ikke plage Jarlsø med dette nå i ferien med lite folk og ferietid. Får sende saken til båtadvokaten vår for en rask gjennomgang. Båten må heises på bil eller foreta en midlertidig repp slik at den kan gå for en eller begge maskiner til Asker på dorgefart?

Jeg overhaler selv min motorer. Og jeg må si at jeg dokumenterer nesten alt.
Dette er både for å kunne selge med god samvittighet senere, men også for å kunne dokumentere over for meg selv, at jeg faktisk har husket alt.
Selger kan si hva pokker han vil, Motorene han har solgt har ikke holdt mål i forhold kontrakten (dere skrev vel kontrakt!?) Og hvis ikke han er villig til i det minste å forsøke på å utbedre skaden. må man jo kunne si at båten var i vesentlig dårligere stand, enn selgers påstand og pris skulle tilsi.
Og dette gjelder spesielt, hvis prisen ble prutet kraftig ned. (Vet han noe du ikke vet!?)

Men som du selv sier, ta det opp med vår eminente båtadvokat.

BOBO II skrev for 15 timer siden:

... har vært en tur på Jarlsø nå i dag og snakket med gutta der nede. Har hatt en ombord som mente det bare var å levere båten tilbake til selger. Men ikke så lett å komme til med mine argumenter til selger. Da selger mener jeg har ødelagt motorene

Hva er selgers argumenter for at du har ødelagt motorene? Når du viser fram bilder av "gammel moro" og forsøk på å tette som du skriver, så er det vel helt åpenbart at disse motorene ikke har vært totaloverhalt. Overhaler man en motor så fjerner man i alle fall alle rester av "gammel moro". 

Ellers så har det vel vært såpass mange eksempler i rettssystemet nå på at kjøper stiller ganske sterkt, så det høres jo ut som om du har en god sak. Sjekk ut denne tråden med noen eksempler på hvor sterkt kjøper egentlig står:

https://baatplassen.no/i/topic/170339-må-man-gi-vekk-gamle-båter-er-rettssystemet-helt-i-vater/

pappa_wolf skrev for 13 timer siden:

Jeg overhaler selv min motorer. Og jeg må si at jeg dokumenterer nesten alt.
Dette er både for å kunne selge med god samvittighet senere, men også for å kunne dokumentere over for meg selv, at jeg faktisk har husket alt.

Nettopp, og akkurat hva jeg forsøkte å få fram lenger opp! Dersom motorene har blitt overhalt og det ikke foreligger så mye som et bilde av prosessen eller kvittering på deler som er brukt så er det god grunn til å anta at det er noe mygel. 

pipe skrev 1 time siden:

Du kommer ingen vei juridisk uten dukumentasjon.

Dette er veldig viktig, og husk at du dokumenterer tilstanden grundig før du gjør noen eventuelle midlertidige reparasjoner for å kjøre båten hjem. Du kan fort komme i en situasjon hvor det blir ord mot ord, og selger påstår at det er du som har gjort de forsøkene på tetting som du viser til lenger opp her. Således er nok det beste å få biltransport på båten framfor midlertidig fiks og sjøveien. 

Har vert i kontakt med forsikringen i dag og der er dette inkludert samt båtadvokaten.

Komodo skrev 58 minutter siden:

Dette er veldig viktig, og husk at du dokumenterer tilstanden grundig før du gjør noen eventuelle midlertidige reparasjoner for å kjøre båten hjem. Du kan fort komme i en situasjon hvor det blir ord mot ord, og selger påstår at det er du som har gjort de forsøkene på tetting som du viser til lenger opp her. Således er nok det beste å få biltransport på båten framfor midlertidig fiks og sjøveien. 

helt enig i den Komodo. Transport er forsøkt hos de fleste i område og der er flesteparten på ferie langt frem i tid. :rolleyes:

Fikk endelig tak i transport til Asker med en semitrailer som går på fredag fra Jarlsø. Båten kommer da lenger og lenger unna selger, men det får ikke hjelpe da selger ikke vil ha kontakt med meg. kun gjennom tredjepart (advokat)

Komodo skrev for 23 timer siden:

Hva er selgers argumenter for at du har ødelagt motorene?

Ja dét lurer jeg på også. At selger muligens har et godt rykte i et eller annet motorsportmiljø tror jeg ikke man skal tillegge særlig vekt, man må forholde seg til hva som blir sagt isteden; motor skulle vært overhalt men er det åpenbart ikke, kjøper får skylda som bare har kjørt normalt. Hvis motorene ikke tåler normal bruk er det en mangel som skulle vært opplyst om ved salg. Spesielt siden det høres ut som selger er motorkyndig vil jeg tro kjøper har en god sak. Selvsagt kan en gammel motor få problemer tilfeldigvis akkurat etter overtagelse, men her er det jo en årsak til at motoren stopper; en årsak som skulle vært eliminert ved overhalingen.

Komodo skrev for 23 timer siden:

Dette er veldig viktig, og husk at du dokumenterer tilstanden grundig før du gjør noen eventuelle midlertidige reparasjoner for å kjøre båten hjem. 

Jepp, og selger har også (til en viss grad) rett til å forsøke å få skaden utbedret selv, før evt. handelen gjøres om, eller det betales tilbake deler av kjøpesummen osv. Så hvis kjøper gjør utbedringer selv, uten å ha blitt enig med selger, så frasier han seg vel da også noen rettigheter tror jeg. Midlertidige utbedringer kan kanskje være et unntak, men det ville jeg undersøkt først. 

Å frakte båten hjem langs veien tror jeg ikke kan være noe problem, annet enn at man evt. må frakte den tilbake igjen for egen kostnad dersom handelen skal gjøres om. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...