BAJ Startet 10.Juli.2023 Del på Facebook Startet 10.Juli.2023 Noen som har erfaring med Wema turbotrykksgiver og instrument ? Har nettopp fått levert instrument og giver. Måler ingen gjennomgang mellom S og - på giveren. Hvis jeg derimot prøver med et potensiometer mellom de samme to punktene, virker selve instrumentet tilsynelatende som det skal. Ved brudd går instrumentet i peak, altså uten giver tilkoblet. Med potensiometer mellom minus og instrumentets signalinngang, kan jeg justere instrumentet til å vise alle verdier mellom 0 og 2 bar. Min konklusjon er at selve giveren er defekt, mens importøren mener det må trykk på giveren for å virke. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 11.Juli.2023 Del på Facebook Svart 11.Juli.2023 Hei. Jeg har en turbotrykkmåler fra Wema. Det er en eldre modell og er ikke lik den du har. Det var en luftlekkesje på manifoilen da jeg monterte min måler og det var årsaken til lite turbotrykk. For å kontrollere trukket har Biltema en måler der du kobler en slange mellom innsugmanifoil og instrument, samt 12V spenning. Da kan du sammenligne hva trykk instrumentene viser. Sitér dette innlegget Link to post
BAJ Svart 16.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juli.2023 Har nå fått tilsendt ny giver fra leverandør. Giveren måler 17 ohm mellom de to tilkoblingspolene, noe som virker til å være korrekt, fordi hvis jeg deretter kobler giveren til instrumentet med minus forsyning til tilkobling - og signal fra S, viser instrumentet 0 bar, noe som selvsagt er riktig med motor stoppet. Starter jeg motoren blir visningen uendret. Hvis jeg ohmer giveren mens motoren går, står den fortsatt på 17 ohm ! Her burde ohm-verdien økt, som ville gitt utslag på instrumentet. Jeg synes jo det er utrolig at jeg skal ha fått tilsendt to givere som begge tilsynelatende ikke virker. Leverandør sier at de selger mange av disse og har aldri hatt problemer. Jeg begynner jo å lure på om giveren får noe trykk i det hele tatt. Kanskje jeg burde kjøpe biltema sin variant og få sjekket. Jeg håper jo jeg har montert giveren på rett sted :) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 16.Juli.2023 Del på Facebook Svart 16.Juli.2023 BAJ skrev for 9 timer siden: Giveren måler 17 ohm mellom de to tilkoblingspolene, noe som virker til å være korrekt, fordi hvis jeg deretter kobler giveren til instrumentet med minus forsyning til tilkobling - og signal fra S, viser instrumentet 0 bar, noe som selvsagt er riktig med motor stoppet. Starter jeg motoren blir visningen uendret. Hvis jeg ohmer giveren mens motoren går, står den fortsatt på 17 ohm ! Her burde ohm-verdien økt, som ville gitt utslag på instrumentet. Det er svært få dieselmotorer til fritidsbåter som som produserer ladetrykk ved tomgang. Du deler ikke motortype, turtall eller belastning med oss... og da er det vrient å hjelpe deg. Snåsamannenish - dersom du kun har starta motoren og ikke gitt den over 2000 omdr og betydelig belastning, så er ikke mulig å konkludere med at instrumentet eller giveren er defekt. Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 17.Juli.2023 Del på Facebook Svart 17.Juli.2023 Utifra bildet er det en mercruiser 1.7dt 120hk. Men som svar over får du ikke noe trykk før turtall og belastning. Sitér dette innlegget Link to post
BAJ Svart 18.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2023 Det viste seg at jeg ikke hadde belastet motoren tilstrekkelig for å få opp trykket. En tur på fjorden gjorde susen :) Ca 1,1 bar ved 20 knop er vel kanskje normalt ? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 19.Juli.2023 Del på Facebook Svart 19.Juli.2023 Som @dieselfan skriver, du må ha belastning på motor. Opp i ca 1600 omdr før du får trykk. Med gear i fri i fri får du ikke trykk. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.