Jump to content

Wema turbotrykksgiver, erfaringer

BAJ

Recommended Posts

Noen som har erfaring med Wema turbotrykksgiver og instrument ? Har nettopp fått levert instrument og giver. Måler ingen gjennomgang mellom S og - på giveren. Hvis jeg derimot prøver med et potensiometer mellom de samme to punktene, virker selve instrumentet tilsynelatende som det skal. Ved brudd går instrumentet i peak, altså uten giver tilkoblet. Med potensiometer mellom minus og instrumentets signalinngang, kan jeg justere instrumentet til å vise alle verdier mellom 0 og 2 bar. Min konklusjon er at selve giveren er defekt, mens importøren mener det må trykk på giveren for å virke.

20230710_195916.jpg

20230710_200019.jpg

Hei. Jeg har en turbotrykkmåler fra Wema. Det er en eldre modell og er ikke lik den du har. Det var en luftlekkesje på manifoilen da jeg monterte min måler og det var årsaken til lite turbotrykk.

For å kontrollere trukket har Biltema en måler der du kobler en slange mellom innsugmanifoil og instrument, samt 12V spenning. Da kan du sammenligne hva trykk instrumentene viser.

Har nå fått tilsendt ny giver fra leverandør. Giveren måler 17 ohm mellom de to tilkoblingspolene, noe som virker til å være korrekt, fordi hvis jeg deretter kobler giveren til instrumentet med minus forsyning til tilkobling - og signal fra S, viser instrumentet 0 bar, noe som selvsagt er riktig med motor stoppet. Starter jeg motoren blir visningen uendret. Hvis jeg ohmer giveren mens motoren går, står den fortsatt på 17 ohm ! Her burde ohm-verdien økt, som ville gitt utslag på instrumentet. Jeg synes jo det er utrolig at jeg skal ha fått tilsendt to givere som begge tilsynelatende ikke virker. Leverandør sier at de selger mange av disse og har aldri hatt problemer. Jeg begynner jo å lure på om giveren får noe trykk i det hele tatt. Kanskje jeg burde kjøpe biltema sin variant og få sjekket. Jeg håper jo jeg har montert giveren på rett

sted :)  image.png.65a463399f76a1dafcce67a38257ffb0.png

BAJ skrev for 9 timer siden:

Giveren måler 17 ohm mellom de to tilkoblingspolene, noe som virker til å være korrekt, fordi hvis jeg deretter kobler giveren til instrumentet med minus forsyning til tilkobling - og signal fra S, viser instrumentet 0 bar, noe som selvsagt er riktig med motor stoppet. Starter jeg motoren blir visningen uendret. Hvis jeg ohmer giveren mens motoren går, står den fortsatt på 17 ohm ! Her burde ohm-verdien økt, som ville gitt utslag på instrumentet.

Det er svært få dieselmotorer til fritidsbåter som som produserer ladetrykk ved tomgang.
Du deler ikke motortype, turtall eller belastning med oss... og da er det vrient å hjelpe deg.

Snåsamannenish - dersom du kun har starta motoren og ikke gitt den over 2000 omdr og betydelig belastning, så er ikke mulig å konkludere med at instrumentet eller giveren er defekt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...