Jump to content

Sirkulering ekspansjonstank TAMD40B


Huskydiesel

Recommended Posts

Hei!

 

Sliter litt med kjøling i min TAMD40B, og lurer om noen andre har erfaringer med denne motoren.

Har nettop tatt ut varmeveksler og syrevasket den, og montert med nye tilhørende tetninger. 

Etter jeg har etterfylt kjølevæske, så ser jeg ikke noe sirkulering av kjølevæske i ekspansjonstank.

Vet jeg har sett i andre volvo motorer at væsken sirkulerer rundt når motoren er i gang selvsagt.

Noen som har erfaring med dette? Skal man kunne se at væsken sirkulerer rundt?

 

Mvh William

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Ekspansjonstank er en del av varmeveksler sjøvann/ferskvann for motor. 

Ladeluftkjøler og motoroljekjøler skal rengjøres til høsten! Evt om jeg bytter motor til en 41A motor. Møkkalei den 40b'en.

Ser det "sirkulerer" litt av og til når jeg har kjørt hardt en stund. Føler jeg heller ikke får effekten jeg skal, så blir nok å ta opp dieselpumpen å få den overhalt, mulig den som ikke klarer å gi nok mengde/trykk med diesel. 

Link to post
Share on other sites

Båten er oppgitt til en maks fart på 16knop med 40B motor. Når jeg har prøvd å kjøre fult (noe jeg aldri gjør uansett) så klarer jeg maks 10,5 - 11 knop. Har fått dyser overhalt for 2 år siden ca. Fikk en litt finere gange i motoren da, men ikke noe mer effekt. 

Normalt på tur så går jeg på 2500omdr (av 3600 maks), og får ca 8knop. Noe høyere enn dette så begynner den å krype opp mot 90grader. Så det blir vel med neste slipping i lage til semi justerbare trimflapser, i håp om å løfte den litt opp av sjøen da den graver seg voldsomt ned bak ved høyt gasspådrag.

 

Høytrykkspumpen for diesel tenker jeg er neste steg. Motoren er ikke kjørt mer enn 600 timer, så "håper" litt av det er litt tæring på kamplaten i pumpen som har skylden i effekt tapet. Da hadde jeg hvertfall funnet feilen!

 

Link to post
Share on other sites

Om du får fult turtall (3600) når du kjørte for fult, så får jo pumpa den diesel den skal ha. Ellers vil den jo ikke oppnå det turtall.

Men graver båten seg mye ned akter, så ligger kanskje mye av farts problemet der. 

Men på fult vil du nok slite å få denne motoren under 90 grader. De er jo kjent for høy temp, lik med mange andre eldre VP

 

Min 41 som var totalt overhalt lå også oppe rundt 90 med høy belastning.

Er da en befrielse med nye motor som ligger på 71-72 med belastning.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Stemmer, 40b motor er jo en forkammer motor, og har som kjent mye større kjølesystem (større impeller, rør osv) pga den bruker og produserer mer varme enn andre vp'er.

 

Litt merkelig da at på 158hk ikke klarer å dra båten opp mer enn 10,5-11 knop, mens en tresfjord 29 med 108hk volvo klarer 12knop.. begge båter med tverr akterende. Har selvsagt mye med vektfordeling, skrogutforming osv. 

 

Skal prøve med trimflapser til neste sesong, og se om det endrer seg! 

Link to post
Share on other sites

Har lett etter andre husky eiere, men er desverre veldig få av disse båtene i drift.

Halvfabrikats båter levert fra Kausland båtbyggeri i Bergen området.

Har sett ett par på finn, men alle med mindre motorer av andre merker som er oppgitt til 12knop ca

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...