Ask Startet 11.Juli.2023 Link til dette innlegget Startet 11.Juli.2023 Hei Autopiloten vår har ikkje vore vedlikehalde på over 20 år. I desse åra har båten segla Noreg - Karibia t/r, Noreg Sør-Spania t/r. til Svalbard, Færøyane, Shetland etc etc. Bør eg gjera noko vedlikehaldsarbeid på hydraulikkdelen? Eventuelt kva? Eller er det best å ikkje røra noko som virkar? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2023 Nå vet ikke jeg hvilken hydraulikk du har, men bytte olje er et greit preventivt tiltak. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 12.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2023 Min strategi er å ha reserve hovedkomponenter. Så langt har jeg bare reserve kompass og betjeningsenhet, men jeg bør vel se litt på drivenheten også. Jeg tror det er like greit å ha en komplett drivenhet i reserve. Kanskje en elektrisk, som også kan tilpasses en evt. ny AP? Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 12.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2023 Vet ikke hvilken type du har men jeg har 3/8» slanger på mitt system. Har kjøpt inn skjøtestykke av typen skrukobling på økonomideler i tilfelle slangen sprekker. Så får jeg ihvertfall lappet det sammen i full fart hvis det skulle sprekke en slange. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 12.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2023 Hei Takk for alle tips. Eg veit ikkje kva merke punpa er, men styringa er Raymarine. Eg byrjar med å skifta olja, men eg ventar til sesongen er over. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 12.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2023 Ask skrev 36 minutter siden: Eg byrjar med å skifta olja, men eg ventar til sesongen er over. Sikkert lurt. Det spriker litt En mineralbasert hydraulikkolje som vedlikeholdes på riktig måte – og som jobber ved en temperatur på maksimalt 40 grader – har en levetid på omtrent 20 år. For hver tiende grad temperaturen stiger i systemet, halveres levetiden. eller et annet sted levetiden til hydraulikkolje er 4000 ~ 6000 timer Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 12.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2023 Da jeg skiftet etter å ha brukt systemet i borti 20 år, var den gule oljen svært mørk av forurensing. Hydraulikkbruken vår er svært skånsom mot oljen sammenlignet med 'industriell' bruk. Sitér dette innlegget Link to post
KDB Svart 12.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 12.Juli.2023 Børster til elektromotoren slites, greit å ha i reserve. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 26.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2024 Hei. Eg har tatt av eininga som dreier roret. Altså ein avlang boks med motor inni og ein arm som går inn og ut avhengig og dreier roret mot sb og bb. Det står Autohelm Type 1 på greiene. Eg mistenker at denne ikkje er hydraulisk i det heile tatt. Er det einkvan som veit? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2024 Hvis du legger ut noen bilder? Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 26.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2024 Det er en mekanisk lineær drivenhet, heter Raymarine nå. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2024 Ask skrev for 4 timer siden: Eg mistenker at denne ikkje er hydraulisk i det heile tatt. Er det einkvan som veit? Hvis det ikke går oljeslanger inn på den så er den ikke hydraulisk. Det er vel den enkleste sjekken jeg kommer på i farta Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Førstefender Svart 27.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2024 Det kan være Type 1 hydraulisk og Type 1 linær.. Så ikke lett å si sikkert hvis du ikke legger ut et bilde eller to. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 27.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2024 Hulda skrev for 7 timer siden: Hvis du legger ut noen bilder? Veit det, men eg er to timar unna båten, og har ikkje bilete her. Bilete kjem i løpet av få dagar. Det er ikkje slangar inn eller ut. Takk for alle svar. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 27.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2024 En slik? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Hulda Svart 27.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2024 En slik? Hydraulikk uten slanger: Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 27.Februar.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2024 Hei. Min liknar på Roger jo sin. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Februar.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2024 Da har du elektromotor med kullbørster og mekanisk clutch som muligens kan trenge omsorg. Blant annet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.