Jump to content

Sandefjord - Skjærhalden med Antares 7, tips? (25fot pilothouse)

KAAS74

Recommended Posts

Hei, er svakt - middels erfaren med båtlivet. Har en Antares 7 og har vel hittil vært mest innenfor fjorden. Tenker å ta en dagstur til Skjærhalden. Noen som har noen erfaringer med denne turen ?

Tenker å dra tidlig på morgenen og satse på godvær. Kjøre utenfor Tjøme og passer nord for Torbjørnskjær. Ser jo veldig greit ut hvis det er gode forhold. Marsjer behagelig i 20 knop. Hva bruker man av tid sånn ca ? - Hva bruker man av tid når man krysser Tjøme - Østfold rett over ?

B plan er jo gjennom Vrengen og over der hvis det feks er dårligere forhold når man skal hjem igjen. Tar vel betydelig lengre tid men er nok litt roligere.

Har greit med utstyr som vester`( selvfølge ), ekstra tau, papirkart, førstehjelp, totalmedlem i RS, ekstra dregg, ekstra batteri ( :-) ). Noe mer man bør ha med på en sånn tur ?

Noen med kjennskap til gjestehavna i Skjærhalden ?, ser at det skal være greit å booke plass der på nettet, noen tips ?

Setter pris på tips og råd for noen som ønsker å utvide horisonten litt innenfor trygge rammer :-)

Hei, og lykke til på din første langtur. 

Det første du kan gjøre er å kose deg med å bruke papirdraft eller program på pc/pad til å måle eller plotte ruta du har tenkt å ta. Har du distanse og hastighet vet du også forventet tidsbruk. 

Ta høyde for redusert fart pga bølger eller tusling innaskjærs. 

For min del skiller eg på om det er rein transportetappe eller om eg skal kose meg. Har eg god tid foretrekker eg gjerne innaskjærs, mer å se på. Så kan man heller stikke snuten i åpent lende og gi på om man ønsker det.

En rask kikk på båten din viser at den virker ganske ok å kjøre, eg vil tippe den tåler mer enn mannskapet. Det finnes ganger der det er helt trygt å kjøre et strekke, men eg ikkje gidder fordi det ikkje er spesielt behagelig. 

Når det gjelder ekstrautstyr virker du forsåvidt godt forberedt, du skriver ingenting om kor godt egnet du er til å utføre reparasjoner. Om du kan motorer er det sikker et par deler/filter osv som er kjekt å ha med, om det begrenser seg til at du vet korleis starte motoren har det mindre for seg.

Eg ville sagt:

-full drivstofftank

-ekstra strøm til duppeditter (en liten powerbank i tillegg til ladeledninger

-nok mat og drikke, det er lite kiosker midtfjords 

-et teppe er kjekt å ha i båten

-et blikk på værmeldingen

-fleksibelt mindset, om det er best å ta en annen rute eller man utsetter/forskyver tidspunkt så gjør man det.

Kos deg, dette blir bra.

Dette er en grei tur dersom du har en motor som er til å stole på, nok bensin, og du legger ut en dag med stabilt vær og lite sjø. 

Men når du skriver dette så må jeg lure litt:

KAAS74 skrev for 2 timer siden:

Marsjer behagelig i 20 knop. Hva bruker man av tid sånn ca ?

Har du båtførerprøven eller tilsvarende? Det er et ganske enkelt regnestykke å regne ut hvor lang tid du bruker ved å skritte opp i kartet og sjekke hvor langt det er. 

Her har du et grovt og enkelt forslag til rute, det viser at det er ca 30 nautiske dersom du holder stødig kurs. Blir alltid litt lenger. 

https://kart.gulesider.no/m/uaUs7

Hvis du deler distansen på hastigheten så får du tiden du bruker: 30nm / 20knop = 1,5time. Så må du jo regne med å kjøre i 5knop deler av strekningen, og at du muligens ikke klarer å holde 20knop hele tiden hvis det blir litt mer sjø enn beregnet. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...