o.b.lix Startet 16.Desember.2005 Del på Facebook Startet 16.Desember.2005 Har haicom gps fra Clas Ohlson, og programmet seaclear. Hvilke instillinger skal seaclear har for å lese gpsen? Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 16.Desember.2005 Del på Facebook Svart 16.Desember.2005 data inn/ut ...........tror det er RMC hvis du har det valget Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
o.b.lix Svart 16.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Desember.2005 Dette er instillingsmulighetene til SeaClear: Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 16.Desember.2005 Del på Facebook Svart 16.Desember.2005 (redigert) bruk RMB da tror du får frem data da Redigert 16.Desember.2005 av LALUNA (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Jaliza Svart 16.Desember.2005 Del på Facebook Svart 16.Desember.2005 Hadde en del problemer med å få inn Haicom'men inn på C-map. Det hele har endt med at jeg må starte Haicom -programmet hver gang jeg skal ha opp C-map, stille inn på korrekt com-port (com-port 4 hos meg), deretter sjekker jeg at jeg får et 3D signal fra satelittene. Dvs det står 3D med grønn skrift etter at Haicom'men har fått kontakt med tilstrekkelig antall satelitter. Det siste jeg gjør er å stenge ned Haicom viewer. Så starter jeg C-map'en. Da tar den inn GPS signalene som bare det. Kan det være et slikt problem du har? Jaliza Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 17.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2005 Jeg startet haicom-programmet, og etter litt målløs "fikling" der, virket det plutselig som noe løsnet i programmene, for plutselig kunne både seaclear, tiki og offshore bruke gps. Prøvde også på en ny maskin og det virket og... Hva jeg gjorde, vet jeg ikke, men det virket... Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 17.Desember.2005 Del på Facebook Svart 17.Desember.2005 vil tro du fikk lagt inn driveren for Haicom-musen Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
o.b.lix Svart 17.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2005 vil tro du fikk lagt inn driveren for Haicom-musen Nei, den vart lagt inn på forhånd. Seaclear fikkinn info via nmea-logger, mens ingen posisjon. men i haicom-programmet var det låst posisjon... Tror haicom kanskje kjørte en reset eller noe slikt på musen... Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 17.Desember.2005 Del på Facebook Svart 17.Desember.2005 ja si det du ...er ikke så bevandret i elektronikkens verden så det kan sikkert være mulig men det viktigste er at det virker men hva brukte du her ? det skal stå i brukerveiledningen til musen hva den sender ut Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
o.b.lix Svart 17.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2005 Dette er instillingnen jeg bruker nå, som virker... Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 17.Desember.2005 Del på Facebook Svart 17.Desember.2005 vil nå sette GPS datum på WGS84 for det er det det meste er basert på i dag ellers kan du nok regne med å få en del missvisning WGS84 er vel regnet som standarden i dag Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
o.b.lix Svart 17.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2005 (redigert) vil nå sette GPS datum på WGS84 for det er det det meste er basert på i dag ellers kan du nok regne med å få en del missvisning WGS84 er vel regnet som standarden i dag Bruker BSB-kart fra maptech, og disse inneholder european datum. Er usikker på om det er 1950 eller 1979, hva er forskjellen? EDIT: ved en kikk på kartfilen (ved å åpne kap-filen i en tekseditor), fant jeg at det var 1950 !Copyright 2002, MAPTECH INC. All Rights Reserved. VER/3.00 BSB/NA=FRA BERGEN TIL FEDJE,NU=NW023,RA=8416,10568,DU=254 KNP/SC=50000,GD=EUROPEAN DATUM 1950,PR=GAUSS CONFORMAL CYLINDRICAL PP=60.58,PI=2.000,SP=,SK=0.0000000,TA=90.0000000,UN=METERS SD=UNKNOWN,DX=5.00,DY=5.00 KNQ/EC=IN,GD=EURC,VC=UNKNOWN,SC=ZZZ,PC=ZY,P1=UNKNOWN,P2=60.58 P3=NOT_APPLICABLE,P4=NOT_APPLICABLE,GC=NOT_APPLICABLE,RM=POLYNOMIAL Redigert 17.Desember.2005 av o.b.lix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.