Jump to content

Pakkboks og talgpakninger

Bergen780

Recommended Posts

Hei,

Har hatt en del (salt) vann i kjølen på båten, og klarer ikke se andre plasser det kan komme fra enn pakkboksen. Har forsøkt å stramme litt men det virker som den er helt i bunn (klarer ikke dra til mer). Bestemte meg derfor for å skru det fra hverandre og sjekke tilstanden for så eventuelt å bytte talgpakninger. Når jeg nå ser inn så ser det ikke så «ferdig» ut som jeg har sett at det kan gjøre på enkelte YouTube videoer ? bilder vedlagt. Det er dog 25mm inn til jeg når pakningen og den kjennes steinhard ut. Nå er dette første akslingbåt så jeg vet heller ikke hvordan det skal se/kjennes ut, men kan jeg eventuelt legge på 1-2 nye pakninger utenpå de gamle her og se om det blir tett? Gode råd mottas med takk?

IMG_1163.jpeg

IMG_1162.jpeg

Bergen780 skrev 12 minutter siden:

Har forsøkt å stramme litt men det virker som den er helt i bunn (klarer ikke dra til mer).

Ut fra irringen på glanden er det jo helt tydelig hvor den har stått. Hvis du ikke klarte å presse den lenger inn kan det kanskje være at den kilte seg fast i irr/korrosjon? I så tilfelle kan du ta et smergelpapir og pusse vekk irret slik at glanden løper fritt. Bruk et langt papir og dra det fram og tilbake. Sett fast glanden med en kile e.l. mot skroget når du jobber med den.

Bergen780 skrev 15 minutter siden:

kan jeg eventuelt legge på 1-2 nye pakninger utenpå de gamle her

Ja, burde ikke være noe i veien for det, i så tilfelle ville jeg nok lagt på to ringer. Husk å legge dem "anføttes". Men sjekk først at det ikke er glanden som stopper mot en kant. 

Legg inn en talgpakning til og trekk til forsiktig. 

Så kan du pakke om når båten er på land.  pakke om på sjøen er ikke lurt det blir vått.

En Pakkboks med talgpakninger ska IKKE være "tett" det skal dryppe i ny og ne.

Strammer en til for mye blir boksen varm og pakningene blir harde.

Antar du har en smøre kopp i enden på gummislangen et 1/4 tørn på den hver 14 dag   hvis du kjører hver dag  er i meste laget vil mange si.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev 32 minutter siden:

Legg inn en talgpakning til og trekk til forsiktig. 

Så kan du pakke om når båten er på land.  pakke om på sjøen er ikke lurt det blir vått.

En Pakkboks med talgpakninger ska IKKE være "tett" det skal dryppe i ny og ne.

Strammer en til for mye blir boksen varm og pakningene blir harde.

Antar du har en smøre kopp i enden på gummislangen et 1/4 tørn på den hver 14 dag   hvis du kjører hver dag  er i meste laget vil mange si.

Nå var jeg overbevist om at denne var vannkjølt, men det skal jeg få verifisert. Kjøpte ny pakning nå og kjenner at den er jo ganske hard ny og, så det kan godt tenkes at det bare satt fast det hele og at det er mulig å stramme litt til. Uansett tenker jeg å legge inn ekstra pakning og pakke om (eller bytte til «dryppfri» pakkboks) til vinteren

Komodo skrev 13 minutter siden:

Den tommelfingerregelen har jeg aldri hørt før.

den er fra den gang jeg gikk i lære slutten av 50 tallet.

Ellers skyter den rygg og får problem med å tette mot akslingen.

Det hadde ikke et eksternt firma hørt om heller som ble leid inn til å pakke om et par hundre ventiler ikke mulig å trekke til pakkboksene nok. et firma  måtte borre inn adopter og 

pumpe inn tetning det ble dyrt. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...