Sportsmann 14 (2 Startet 13.Juli.2023 Del på Facebook Startet 13.Juli.2023 Hei! Har drev av typen VP280 som lugger no grasat i gir forover. Så det smeller. Men revers går helt fint. Turtallet på motoren er greit på tomgang og når det settes i gir, men spaken er så treg og tung at det må brukes makt. Det vil jeg jo ikke. Når jeg tilter drevet opp, går det greit å sette det i gir forover, men da vil ikke drevet tiltes helt ned igjen. Noe som holder tilbake inni der. Har koblet av wire for å sjekke at wire går løst og fint. Det gjør den, så her er det noe som skjer i det øvre girhuset. Er helt enkelt redd for å bruke båten i år fordi det oppleves som en så mekanisk stor feil. Kanskje konen eller akslingen som konen sitter på i det øvre girhuset som ikke holdes på plass og kan smelle gjennom lokket på toppen? Noen som har hatt lignende opplevelser og kan tenke seg hva problem og løsning er? Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 13.Juli.2023 Del på Facebook Svart 13.Juli.2023 Start med å skru ut peilepinnen og sjekk oljen. Hvis du har hatt vann i oljen gjennom vinteren, kan du ha hatt en frostsprengning. VP280 er et enkelt drev å overhale, så lenge du ikke har sprekker i huset, og fysiske skader. Sitér dette innlegget Link to post
Sportsmann 14 (2 Svart 13.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2023 pappa_wolf skrev 55 minutter siden: Start med å skru ut peilepinnen og sjekk oljen. Hvis du har hatt vann i oljen gjennom vinteren, kan du ha hatt en frostsprengning. VP280 er et enkelt drev å overhale, så lenge du ikke har sprekker i huset, og fysiske skader. Takk for svar! :) Men: Båten står på vannet allerede og jeg får den ikke opp på noen uker. Nylig kjøpt. Får uansett ikke brukt den og krysser fingrene for at skadene ikke er større enn fiksbare. Så kommer sikkert et koko spm, men jeg må spørre: Deler av det øvre girhuset er over vannoverflaten ved nedsenket drev. Så peilepinnen er over vann hele tiden. Og ved opptiltet drev er er hele det øvre girhuset over vann. Er det innafor/mulig å sjekke disse tingene mens båten er på vannet, eller er dette fullstendig no go? ;) Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 13.Juli.2023 Del på Facebook Svart 13.Juli.2023 Disse drevene skal gi en tydelig «klunk» når de settes i gir. Om girskift skjer smooth og uten lyd kan dette tyde på feiljustert girwire og/eller slitt kon. Drevet bør ikke tiltes opp over beach-nivå med motoren i gang. Fort gjort å ødelegge belgen om du gjør dette. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.