Jump to content

Styring sitter fast; Tenfjord rattpumpe og sleipner sylinder

Kaptein Krokrygg

Recommended Posts

Hei! Jeg har kjøpt Tenfjord rattpumpe og Sleipner styresylinder brukt (i tilsynelatende god stand). Nå som jeg setter dette sammen vil ikke sylinderen bevege seg. Jeg har luftet herfra til månen. Neste trin blir å prøve litt marine-grease på sylinderen og håpe at den bare er dårlig smørt, men kan det være andre årsaker til at den ikke beveger seg?

svar og meninger tas i mot med takk?

Kaptein Krokrygg skrev 29 minutter siden:

Nå som jeg setter dette sammen vil ikke sylinderen bevege seg.

Er det tilbakslagsventiler i pumpa?

Har du påfyllingsplugg som puster?

Forsøkte du og bevege styresylinder før montering?

Hvis sylinderen står slik  løsne på kuplingen og se om stemplet beveger seg når du ratter  LITT. OBS det blir litt oljesøl.

image.png.49dd05c763086e5f903d537e5b846137.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Kaptein Krokrygg skrev 1 time siden:

Neste trin blir å prøve litt marine-grease på sylinderen og håpe at den bare er dårlig smørt, men kan det være andre årsaker til at den ikke beveger seg?

Den tankegangen der deler jeg ikke. Sylinderen blir smurt av hydraulikkolja, så hvis den ikke beveger seg når den får trykk er den enten ødelagt eller moden for overhaling. Et annet alternativ er at pumpa ikke gir trykk. Flere veier til Rom her, men jeg ville kanskje begynt med å koble fra sylinderen og forsøke å dytte litt på den mekanisk. Så kan du sveive litt på rattet og se at det spruter olje begge veier. 

Og en annen ting:

Kaptein Krokrygg skrev 1 time siden:

Nå som jeg setter dette sammen vil ikke sylinderen bevege seg. Jeg har luftet herfra til månen.

Hvis sylinderen ikke beveger på seg så kan du umulig ha fått luftet. Hvordan har du gjort det når du luftet? Hvis du har en stor luftlomme kan det være at du bare driver og komprimerer den, da vil ikke sylinderen flytte på seg. 

Takk for bra innspill! 
1. Jeg tror det skal være tilbakeslagsventiler i rattpumpa, mener å ha lest det. Skal prøve å legge ved bilde/tegning hvis det hjelper.

2. Jeg har påfyllingsplugg med lite pustehull i, men akkurat nå står den med et påfyllingskar med åpent i topp.

3. Styresylinder gikk an å bevege, men den gikk ikke lett, kom plutselig med litt makt. Derfor tenker jeg kanskje den må smøres…

4. Jeg prøvde rattpumpa uten sylinder i verkstedet og den pumpet ut i begge ledninger, også pumper den nå ut gjennom sylinderens luftenipler på begge sider.

Vanskelig å svare på sikkert, men hvor lett skal sylinderen bevege seg når den er demontert? Som varm kniv i smør, eller er det en del motstand?..

IMG_7872.png.9e0b4de416ac8c9d3e718c7585a345de.png

Obs! En liten rettelse på at jeg ikke fikk den til å bevege seg. Etter en del lufting fikk jeg stempelet til å bevege seg ut når jeg akkurat hadde luftet den ene veien. Kan det være at jeg lager trykk på begge sider av sylinderen pga. tilbakeslagsventilene når jeg forsøker å lufte og dermed låser den?

Kaptein Krokrygg skrev for 12 timer siden:

Obs! En liten rettelse på at jeg ikke fikk den til å bevege seg

Er temmelig sikker på at du skulle hatt rattpumpe uten tilbakeslagsventiler ring Tenfjord eller Sleipner og spør.

Tel: 99 35 36 36
E-post: post@tenfjord.biz

TENFJORD INDUSTRIER AS

Hvis sylinderen står slik  løsne på kuplingen( Rød) og se om stemplet beveger seg når du ratter  LITT ratte så olje kommer inn (Blå). OBS det blir litt oljesøl.

Når du har fått stemplet litt over  steng RØD og åpne Blå og ratte andre veien så får du bekreftet at du ikke får olja tilbake til rattpumpa P.G.A tilbakeslagsventilene.

Om du kan fjerne de må du spørre Tenfjord om .

Det er når en har to styreposisjoner en må ha pumper med tilbakeslageventiler og utjavningsledninger.

Skudd fra hofta.

PS: Har du koplet slangene riktig på styresylimderen , forsøk og bytte om.

image.png.ba064c4f8d6600ca1b774002fc39fc6e.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hei og takk for god hjelp så lang!

Jeg tror dere begge har rett:-) 

Bruke nå en slange på lufteskruen for å kvitte meg med mistenkt overtrykk (pga. tilbakeslagsventil) og svinget mot den lufteventilen. Da beveget sylinderen seg som bare det! Det samme andre veien når jeg åpnet den andre lufteventilen og svinget andre vei. 

Da er det neste å kontakte Tenfjord eller bare å prøve å fjerne check-valves/returventilene på styrepumpa.

Hadde klart å koble slangene riktig på sylinderen fant jeg ut, en liten seier der?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...