TerjeHedmark Startet 14.Juli.2023 Link til dette innlegget Startet 14.Juli.2023 Er det uheldig og ha batterier med forskjellig amp koblet sammen? Har 3 stk i båten. 2 stk 70 amp og ett 80 amp. Link to post
Blouberg Svart 14.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2023 Er delte meninger om det er skadelig for batteriene å parallellkoble batterirer med ulik kapasitet. Jeg ville nok unngått å koble de sammen. Anbefaler også et søk her på forumet: Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
pipe Svart 14.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2023 TerjeHedmark skrev for 2 timer siden: Er det uheldig og ha batterier med forskjellig amp koblet sammen? Har 3 stk i båten. 2 stk 70 amp og ett 80 amp. Jeg er av de som mener det går helt greit. Hvis de skal stå permanent tilkoblet er det jo liten forskjell på de tre. Finnes vel veldig mange båter med en enkel vri bar batterivelger der man setter den på all for ladning når motoren går selv om man har 70ah startbatteri og større forbruksbatteri(er). Link to post
J-Å Svart 14.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2023 Litt forskjell i kapasitet har liten betydning, men det bør være batterier av samme hovedtype. (Vanlig bly, sølv-kalsium, AGM, LiFePo4 osv.). Link to post
tobixen Svart 15.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2023 Jeg er også av den oppfatning at det er mye religion der ute - og at det stort sett går greit å parallelkoble ulike batterier - særlig i et scenario hvor batteriene er i aktiv bruk 24/7 (f.eks. at man er en uke i uthavn/for anker, har kjøleskap og andre forbrukere, og har noen solcellepaneler som sørger for at man går omtrent i null ila døgnet). Det som betyr noe er spenning, ikke kapasitet. Dersom batterier med ulik spenning kobles sammen, vil det flyte strøm fra batteriet med høyest spenning til batteriet med lavest spenning. Det er uheldig. Er forskjellen stor nok (f.eks. parallellkobling av et 24V-batteri og et 12V-batteri) så kan konsenvensen bli fatal. Når batteriene har stått parallellkoblet en stund, vil alle sammen ha lik spenning (i teorien - i praksis vil store forbrukere som baugtruster, ankervinsj, startmotor, etc kunne dra så mye at ledningene benyttet i parallellkoblingen blir en flaskehals, da kan man få litt forskjeller under og rett etter forbruket). Forbruket vil dynamisk justere seg slik at batterispenningen forblir konstant - det betyr at batteriene med høyest kapasitet vil dra mesteparten av lasten. Trekker man mye strøm (baugtruster, 220V-inverter med store forbrukere, ankervinsj, startmotor), og dersom lednignene er godt nok dimensjonert, så vil det også gå ut mest strøm fra de batteriene som har mest "cranking power" (det er sikkert ikke optimalt å koble ankervinsj og 220V-inverter på forbruksbatterier, men slik er ting satt opp i min båt. Det er heller ikke optimalt å bruke startbatterier til forbruksbank, startbatteriene tåler dårligere å bli nedladet enn forbruksbatterier). En ting man bør være særlig oppmerksom på er at om ett batteri er dårlig, så kan det dra ned hele batteribanken - dette gjelder selv om man har kjøpt inn tre helt like batterier på samme tidspunkt, men risikoen øker dersom man kobler sammen ulike batterier av ulik kvalitet og type kjøpt på ulike tidspunkt. Det kan være viktig å med jevne mellomrom koble fra batteribanken og teste batteriene hver for seg. Ulike batterityper kan ha ulik spenningskarakteristikk. Det som da spiller noen rolle er ting som: * Laveste hvilespenning batteriet kan ha uten at det tar skade av det. Dersom batteribanken er omtrent "helt utladet" og har hvilespenning på 11.5V, så kan det tenkes at enkelte av batteriene i batteribanken tar skade av å være så utladet, mens andre ikke tar skade. Det er jo uheldig. * Hvilespenning når batteriet er fulladet (12.8V er vel relativt normalt, men kan variere). Dersom man har fulladede batterier, ingen forbruk og kobler vekk laderen, flere batterier som har hvilespenning 13.2V, men ett batteri som har hvilkespenning 12.7V, så vil man få en selvutladning frem til alle batteriene ligger på 12.7V. Dette vil normalt ikke skade batteriene, men kapasitetsutnyttelsen blir jo suboptimal. Hvilespenning ved full ladning er noe man bør måle på batteriene hver for seg en gang i blandt (annethvert år?). Sørg for at hele batteribanken er toppladet og har stått med lader (floatspenning) på i en god stund. Koble batteribanken fra hverandre, la batteriene stå helt frakoblet i ett døgn og mål spenningen. Batterier som har signifikant lavere hvilespenning enn snittet skal ikke kobles inn i batteribanken igjen. * Floatspenning og ladespenning. Her bør lader(e) og/eller laderegulatorer være tilpasset batteritypen for å sikre optimal levetid på batteriene. Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn