dennrick Startet 15.Juli.2023 Link til dette innlegget Startet 15.Juli.2023 Mulig at en fantastisk juni måned med høytrykksvær med mye varmt og lite vind skrudde opp forventningen til ferien, men jeg kan ikke huske å noensinne hatt en ferie så langt med så mye «værfast». Vi var i båten 3.07 og ventet i to døgn for å komme over Oslofjorden i ganske mye vind fortsatt og fint vær. Deretter et par dager i Strømstad pga litt dårlig vær. Deretter et par fine dager i Kostersundet med bra vær og brukbar varme, før vi fikk et fantastisk døgn på Arnholmen med juni vær (akkurat det vi hadde gledet oss til her ombord), men så med regn meldt dagen etter + mer vind. Deretter inn til Grebbestad i 2 døgn pga regn og vind, så Syd-Koster i brukbar vær og en mye vind igjen, og så over til Tjøme igjen fredag i ganske rufsete forhold med vind og det jeg vil tro var ca 2,5m (+?) bølger. I dag har det regnet på Tjøme og det blåser ca 10m/s lengst ut. Så er det på’n igjen med Chuck Norris fohold igjen søndag og mandag med mye vind igjen, og kanskje tirsdagen også gjør sjøen ukomfortabel for oss som har tenkt oss mot Jomfruland. Kan se ut som om onsdag for oss som er ferske turseilere, og som foreløpig ikke har lyst til å stå i 4-7 timer og holde oss fast i båten i 2-5m bølger for å komme dit vi har lyst. Seilbåten takler forholdene greit selvsagt, men det gjør ikke mannskapet, og jeg liker det heller ikke. Vi har lyst til å få ut seilene, trimme de slik vi tror er riktig, sette på autopiloten, og så bare slappe av og nyte naturen og utsikten. Det var det vi opplevde i juni. Så er jeg den første til å innrømme at det er forbundet med litt vær-risiko med båtferie i Norge. Men en såpass nedtur som juli foreløpig har vært? Er det flere som tenker at det har vært litt i overkant mye og ustabilt vær? Jeg håper det bedrer seg fra onsdag kommende uke, men jeg kan ikke huske en sommer siden 2013 som har vært så «dårlig». Sommeren 2011 kanskje ikke så sprek heller. Da hadde det begynt å gro grønske på badeplattformen pga regnvær. Brukte ikke båten da etter ferien frem til vinteropplag. Uansett, vi har 1-2 uker igjen, og gir ikke opp. Vi har det tross alt bra med fri og mye familietid. Det blir kanskje litt mye UNO, men det har jeg ikke sagt til noen. Jeg fant Stigespillet ikveld, og det er neste like "slemt" som UNO Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
5nacks Svart 15.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2023 Enig! I fjor lå vi værfast noen dager på Læsø. I år blåser det mer of ober flere dager i strekk. Her i Skärhamn er det smekkfullt. Kommer du inn nå, blir det som båt nummer 4 eller 5 på utsiden. Link to post
Blouberg Svart 15.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2023 Vi startet ferien i dag, grått, trist og kaldt.. Planen var å gå sørover til Daftø på mandag, foreløpig på vent. Blir Son-Horten-Bolærne-Koster over den neste uka eller så. Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
dennrick Svart 15.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2023 Admiralen sa at det eneste som mangler nå er lyn og torden. Sannelig fikset sommeren det også imorgen?♂️ Her fra Verdens Ende i juni. Uflaks dette her. Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Renzir Svart 15.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2023 Vi var sverige når det blåste som verst. Litt kjedelig, men vi fikk sneket oss rundt de dagene det var mindre vind. Selv er jeg litt fasinert av mye vind også. Så med mindre det er helt for mye så seiler vi. Er det 10-12 ms går det egentlig helt greit selv om det kanskje ikke er så behagelig. Men vi sender også noen med bil/buss/tog og jeg seiler f.eks alene. Da får de bedre tid på land og jeg får seilt. Øving er lurt. Test litt reving etc så reduseres stress fort veldig. Merker stor forskjell på meg selv nå og når jeg kjøpte båten for 3 år siden nå som jeg har fått prøvd litt forskjellig. Det reduserer også stress for de andre hvis kapteinen er rolig og koser seg ;-) Link to post
Renzir Svart 15.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2023 Min beste tur med båten noensinne var for 2 uker siden alene fra gøteborg til jomfruland i 10-12ms rom slør, medstrøm, over natten og i tidvis kaldt regn. Da var det gøy å seile. Gamle bavariaen nådde hastigheter den kanskje aldri hadde tenkt den skulle ;-) Link to post
dennrick Svart 15.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2023 Enig i alt det, vi er bare ikke helt der. Så derfor denne sutringen ? Vær er også for meg interessant. Mens vi ventet på overfart tok vi bilen til Verdens Ende for å se havet. Det ser jo nesten ut som en godværsdag, men her sa «Kystvær» at det blåste 18-20 på Færder. Det var litt av et syn. Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
jotto Svart 15.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2023 Fantastisk vær for wing foiling da! Link to post
dennrick Svart 15.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2023 @jotto Det la vi merke til på syd-spissen av Hvasser igår. Der var det mange, de går fort, og ikke lett å navigere seg gjennom Men de hjelper godt til, og passerer gjerne tett på der vi står og måper. Det ser gøy ut. Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Maika Svart 15.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2023 Nettopp, man blir (nesten) aldri for gammel til å leke, og på båt må man leke med elementene man har. Første år med wing foil på meg, og konemor har jeg nå fått opp på surfbrettet, så bare det mobile bredbåndet til unga holder seg stabilt, så skal vi kose oss:) Link to post
Komodo Svart 15.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2023 dennrick skrev for 3 timer siden: Mulig at en fantastisk juni måned med høytrykksvær med mye varmt og lite vind skrudde opp forventningen til ferien, men jeg kan ikke huske å noensinne hatt en ferie så langt med så mye «værfast». Det er nok klimaendringene vi ser resultatet av nå. Hører de sier at man nesten merker forskjell fra uke til uke. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dennrick Svart 15.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2023 Kan være slik @Komodo. Var du på Tisler igår da vi kavet forbi på østsiden i ca 11 tiden? Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Fuglen Svart 15.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2023 Årsaken til dette, er det nok jeg som er skyld i. Begynner ferien ved siste helga i juli. Derfor har jeg utsatt finværet til da. Link to post
lurvetass Svart 15.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2023 Været her i Norge må vi nok bare takle slik det er. Og i ferien er vi jo ekstra opptatt av det. Men alle husker vel de siste ukene før skoleferien startet og hvor fint det var da. Og at det ofte snudde når ferien startet. Kanskje vi må starte ferien i juni neste år. Nå er vi tilbake i hjemmehavna på skjæløy. Koser oss under lun kalesje, livemusikk på kystkroa, rødvin i glasset og livet er ganske bra. Hilsen Lurvetass Link to post
willmasta Svart 15.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2023 Opplevde samme i fjor. 18ms-ish seks døgn i strekk. Jeg hadde 6 fantastiske dager siste uka i juni før jeg hentet familien. Med barn på 4,6,8 blir det for mye mas over 10ms om det ikke er med vinden. På to uker nå har vi på svenskekysten hatt 6 dager tror jeg med rundt eller over 20 i kastene?️ Fikk endelig seilt litt siste tre dagene. Vi må være hjemme onsdag, så måtte rømme Sverige i dag med meldinga som er nå. Tok ikke sjansen på å bli liggende vindfast igjen. Super seiling fra Gluppö til Evjesund siden i går kveld. Forøvrig rushtrafikk på dagtid mellom Strømstad og Sotekanalen nå. På kvelden i går ca tre båter. Sommeren er ikke over, og høstsesongen er lang? Link to post
dennrick Svart 15.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2023 Husker det @lurvetass. Det var bra. Nå sitter guttungen og jeg ser bilder fra motorbåtenkarrieren på Ipad. Det høljer ned, men vi koser oss. Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
lurvetass Svart 15.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2023 Haha, høljer ned her også og vært litt lyn og torden. Har vært 14 dager på tur, endel værfast, endel regn og en del sol og fantastisk vær. 171 NM. Mye variasjon, men god mat og drikke og kost oss på tur. Nå er det 14 dager med jobb før et par uker til med ferie i båten. Hmm, mimres det over motorbåt? Mer fart større rekkevidde? Hilsen Lurvetass Link to post
Komodo Svart 15.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 15.Juli.2023 dennrick skrev 1 time siden: Kan være slik @Komodo. Var du på Tisler igår da vi kavet forbi på østsiden i ca 11 tiden? Nei, for en gangs skyld har vi ikke vært på Tisler i helgen. Denne helgen har det vært fokus på Tall Ships Races og skutefesten i Fredrikstad. Jentungen har vært med som mannskap på seilskute fra England til Fredrikstad, så da måtte vi jo komme å ta mot henne da de klappet til kai i Fredrikstad. Stor stas Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
pipe Svart 16.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2023 For egen del har jeg gitt opp inntil videre. Gidder ikke å sitte å trykke under kalesjen mens det regner og blåser om hverandre. Må ikke bruke båten selv om det står sommerferie i kalenderen. Har minst 1000 bedre måter å bruke ferien på men veien til havna er kort hvis det løyer og gradestokken bikker 20 grader. Er så ustabilt så kommer til holde meg i nærområde slik att det er kort vei hjem når møkka været kommer tilbake. Kan jo håpe værmeldingen er så riktig att det blir ett par dager utpå i neste uke hvis ikke skal jeg pusle videre med mitt her hjemme...fint det også. Frister ikke med fly kaos og varmebølge andre steder så tar den sommeren norge byr på. Link to post
5nacks Svart 16.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2023 Neste sommer kan vi se tilbake på 2023 da vi lå værfast. Krystallkulen min viser at i 2024 blir det jevnt over 20 grader både i luften og i sjøen. Det vil blåse jevnt 6-7 m/s mellom kl. 09-18, vindstille ellers. Dette gjelder østlandet og sørover vestkysten av sverige. Øvrige spådommer er utenfor min rekkevidde. Link to post
PiperBill Svart 16.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2023 Som nybakt pensjonist har jeg fått oppleve alt av godvær så langt i sommer og bare håper at det snu fra det været som er nå på Østlandet. Blir aldri mette av fint vær. I fjor fikk jeg bare lov å ta ut 3 uker sommerferie og det klaffet perfekt med en lang periode med dårlig båtvær, Det føles ekstra heldig i år. Men.. men dårlig båtvær er jo småproblem "in the big picture" And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
willmasta Svart 16.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2023 5nacks skrev for 2 timer siden: Neste sommer kan vi se tilbake på 2023 da vi lå værfast. Krystallkulen min viser at i 2024 blir det jevnt over 20 grader både i luften og i sjøen. Det vil blåse jevnt 6-7 m/s mellom kl. 09-18, vindstille ellers. Dette gjelder østlandet og sørover vestkysten av sverige. Øvrige spådommer er utenfor min rekkevidde. Perfekt! Kan godt blåse rundt 10ms i riktig retning hver tredje dag for litt god seiling også. Fikser du det? Link to post
FM 8-12 Svart 16.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2023 Værfast på edholmen. Men man har det tørt og lunt inne i båten. Link to post
5nacks Svart 16.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2023 43 minutes ago, willmasta said: Perfekt! Kan godt blåse rundt 10ms i riktig retning hver tredje dag for litt god seiling også. Fikser du det? Det lar seg nok gjøre ;) Link to post
glalaks Svart 16.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2023 Vi er båtlause bilturister på Sørlandet for tredje år på rad. Dette er den desidert værste ferien på lenge. alle blir litt deppa av været. Vært litt ute, men det blåser og regner ganske voldsomt til tider.. men! Har hatt enkeltdager med fine opplevelser ute? 2 fine dager på stranden, tur på Flekkerøya, da så vi et skilt som sa "hummersafari". Det ble en flott tur. Alle fikk oppleve hummer for første gang. Jeg fikk oppfylt en gammel drøm om å sitte på flybridge i en flott båt i sola. kort, men heftig opplevelse i en nord star 42 med 870 hk som gir ca flatt jern??? og ikke minst, masse tid til å sitte på finn og planlegge båtkjøp neste år, eller kanskje i høst? Vi får se. fordelen er jo at det er litt mindre kjipt å være båtlaus når været er så dårlig? det er traumatisk å sitt 2-3 uker på Sørlandet i finvær, uten båt.. Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn