jotto Svart 16.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2023 dennrick skrev for 21 timer siden: @jotto Det la vi merke til på syd-spissen av Hvasser igår. Der var det mange, de går fort, og ikke lett å navigere seg gjennom Men de hjelper godt til, og passerer gjerne tett på der vi står og måper. Det ser gøy ut. Anbefales! :-D Det er bra å ha noe å gjøre når det er dårlig vær også. Hadde gått på veggen denne sommeren hvis jeg ikke hadde hatt en vind-aktivitet. Det har ikke blitt så mye båtkjøring i sommer. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 16.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2023 22 hours ago, lurvetass said: Hmm, mimres det over motorbåt? Mer fart større rekkevidde? Hehe, neida, vi tok tok bare et raskt sveip gjennom bider fra tidligere sommerferier. Konklusjonen ut ifra bildene våre er klar: Det har ikke vært så ille som nå siste 10 år. I kontrast har faktisk de fleste ferier med båten vært så bra at vi alltid har laget et lite lysbildeshow med feriemusikken til. Blir ikke det iår. Ligger i hjemmehavn på Mågerø. En på brygga fortalte at Luftforsvarets anlegg nå er åpent for publikum, så der gikk vi tur idag. Veldig flott natur, men alt står og forfaller. Tror det er solgt videre. Fra toppen så vi en Bavaria motorbåt gå rett ut i Oslofjorden med kurs 110-120 grader, hvilket vil si omtrent rett mot Koster. Der ute møtte han ihht Windy 3-4 m på maks. Hjemme i båten har vi hatt 16,8 m/s i vindmåleren. En typisk lun havn. Det er kanskje ikke mange som vet at det faktisk er gjesteplasser her. Vår største bragd idag var å ubetenksomt ikke få med oss et "forbudt for uvedkommende" skilt der ute (det var bittelite så vi på tilbaketuren) på veien ut mot Kongehytta. Vi ble oppdaget på et kamera, og rett etterpå kom en liten bil med en hyggelig kar fra det Kongelige Hoff og sa vi hadde gått litt langt og måtte snu. Han sa han kom akkurat i tide, eller noe slikt, for det "bodde folk på hytta nå". Guttungene var skuffet over at vi ikke ble møtt av elitesoldater. Gjerne også en tanks. Tenkte etterpå at det kanskje var det han i bilen mente med å komme i tide for å stoppe oss. Han spurte også hva vi gjorde her. Vi måtte jo si som sant var, at vi var på båtferie. Hyggelig samtale. Han fortalte oss litt om området osv. Tar gjerne imot andre tips til ferieaktiviteter her i Vestfold som er innafor. Vi har bil så litt av hvert er innenfor rekkevidde. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Lars H. Svart 16.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2023 dennrick skrev 16 minutter siden: Ligger i hjemmehavn på Mågerø. . . . . . En typisk lun havn. Det er kanskje ikke mange som vet at det faktisk er gjesteplasser her. Jo da, der har vi vært et par ganger. Der er det 4 gjesteplasser i båser ytterst på flytebryggen innenfor bølgebryteren. Gjestplassene er godt markert til en avveksling fra andre steder nedover her. Og så var det den trivelige havnevertinnen som tok i mot oss, da. (bildet gjengitt med tillatelse av mamm'n). Det er også et maritimt museum der pluss litt til, men det får du som har hjemmehavn fortelle om. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
nie Svart 16.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2023 Vestlending (Bergenser) på båtferie på Østlandet på tredje uken her. Skikkelig sutretråd dette her🙂 Ifjor sommer dro vi fra Bergen til Sunnmøre med båten. Temperaturen var mellom 8-15 grader. Det blåste, regnet, var surt og kaldt. Vi lå værfast 2 dager på Bulandet og 3 dager i Selje mens vi ventet på forsvarlig vær for Stad. Når vi omsider kom til Sunnmøre ventet bare mer av det samme. Men vi koste oss med båtlivet likevel. I år? Vi har hatt endel forskjellig vær her på Sør/Østlandet. Endel fint vær, noe middels vær og litt vær som nå når vi ligger i Brevik og venter på at vinden roer seg. Men temperaturen er stort sett fra 17 grader og oppover (ikke 8-9 som ifjor) og da lever vi greit med litt gråvær og forhøyet luftfuktighet. Det er jo egentlig litt rart at en slik tråd som dette startes og holdes i live av en gjeng båteiere med noen av de mest sjøsterke båtene på Baatplassen (store seilbåter) 🙂🙃🤔😉 Mvh Bergenser i Syden (på Østlandet) Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 16.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2023 Klart sutretråd, dette @nie Men jeg vil tro det ligger ganske mange som oss som er værfaste nå i både Norge og Sverige. Med oss mener jeg en fersk seilbåtfamilie med begrenset kunnskap om denne båten og seiling, etter motorbåtliv siden 2013 (for meg siden 2006). Det er mulig det er bedre enn det du er vant til, men dette suger virkelig ift det vi er vant med. Vi var i Lofoten ifjor med bil, og temperaturen du beskriver, var slik. Det sies også at du skal være en ganske dårlig fisker for ikke å få fisk i Saltstraumen. Vi fikset det også da vi timingen var slik ift ferja til Moskenes gjorde at vi fisket på mye strøm. Vi koste oss med det som familie. Vi koser oss nå også. Men vi er nok veldig skuffet over det vi opplever. Poenget med tråden var nok bare å få andre sin erfaring med dette. I havna her har vi fortsatt 12-15 i kastene. Dette er ikke normalt over så lang tid her på Østlandet. Fortsatt god sommer til deg Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
dennrick Svart 16.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2023 Jeg tror vi avbryter båtferien imorgen og reiser hjem. Det skal ikke slutte å blåse småjævler de neste 10 dagene. Dette er bare bedritent. Send PM om du har lyst til å kjøpe båten min. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Chilli Solbris Svart 17.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2023 Ligger i Strömstad og synes det suger skikkelig med været! Men men, får ikke vist fruen sørsiden av Smögen men kanskje Fjällbacka? Uthavn utgår i denne vinden. Det viktigste er at fruen er trygg. Vi slapper av i båten og hår turer i vinden. Har ikke opplevd så mye sammenhengende vind før. Det er klart jeg gjerne skulle hatt sol, badetemperatur og vindstille. Så jeg slår meg definitivt med på sutringen!! Men mest for moro skyld!😂😂 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Blouberg Svart 17.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2023 Vi ligger fortsatt i Son, planen var å gå videre sørover i dag, men vi blir iallfall til i morgen. Har blåst relativt friskt, vært oppe i 22-23 m/s på Gullholmen. Som første skikkelige båtferie er dette litt kjedelig, men siden det fortsatt er nesten 4 uker igjen av ferien er det vel lov å håpe på noen solskinnsdager også. PS: Ser t til at folk ikke gidder å melde fra at de ikke kommer til gjestehavna. Ganske mange reserverte plasser som står tomme DS Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Komodo Svart 17.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2023 dennrick skrev for 9 timer siden: Send PM om du har lyst til å kjøpe båten min. Du får nok ikke noen melding fra meg, men det spørs om ikke Finn.no fylles opp av båter etter denne fellesferien Ellers ser jeg det er vestlendinger på banen og klager på sutrete østlendinger. Litt merkelig det der med folket som skal slå seg på brystet over hvor mye det blåser på Vestlandet. De gangene jeg går inn og sjekker vindstyrken blåser det gjerne mer her på Hvaler enn i på Vestlandet. Har ofte sjekket dette på høsten i hummersesongen, men ser det samme nå. Hvaler Og i Bergen er det bare kosevær 😄 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
index Svart 17.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2023 Komodo skrev 14 minutter siden: Litt merkelig det der med folket som skal slå seg på brystet over hvor mye det blåser på Vestlandet. De gangene jeg går inn og sjekker vindstyrken blåser det gjerne mer her på Hvaler enn i på Vestlandet. Nei, det blåser nesten aldri her på vestlandet! Godt vi ikke bor på Hvaler! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 17.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2023 Ja, jeg vet ikke jeg @index, jeg bare sier hva jeg ser på Kystvær-appen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
index Svart 17.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2023 Komodo skrev 1 minutt siden: Ja, jeg vet ikke jeg @index, jeg bare sier hva jeg ser på Kystvær-appen. Har aldri brukt den appen, så hvor gode data den har aner jeg ikke. Men det virker litt rart om Oslofjorden er mer vindutsatt enn Vestlandet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Landcrab Svart 17.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2023 Komodo skrev 34 minutter siden: Du får nok ikke noen melding fra meg, men det spørs om ikke Finn.no fylles opp av båter etter denne fellesferien Ellers ser jeg det er vestlendinger på banen og klager på sutrete østlendinger. Litt merkelig det der med folket som skal slå seg på brystet over hvor mye det blåser på Vestlandet. De gangene jeg går inn og sjekker vindstyrken blåser det gjerne mer her på Hvaler enn i på Vestlandet. Har ofte sjekket dette på høsten i hummersesongen, men ser det samme nå. Hvaler Og i Bergen er det bare kosevær 😄 Spørs om «indre» Bergen kan sammenliknes med Vikertangen, men uansett morsom sammelikning😊 For de interesserte ligger det masse værstatistikk på met.no, kan blant annet se middelvind over et år. Her sammenliknet «Høyeste middelvind» Strømtangen med Bergen https://seklima.met.no/observations/hours/air_temperature,wind_from_direction,wind_speed,max(wind_speed_of_gust PT1H),surface_snow_thickness/last_24_hours/SN94680,SN96310,SN94500,SN95350,SN97251/nb/ Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2023 Bergen er beskyttet av fjell på alle kanter, så Florida i Bergen er ikke representativt for Vestlandet ellers. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart 17.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2023 Landcrab skrev 8 minutter siden: Spørs om «indre» Bergen kan sammenliknes med Vikertangen, men uansett morsom sammelikning Ja, ikke sant? Det blir jo helt feil. Derfor har jeg sammenlignet med Fedje, og tatt med målingene for Bergen som en kuriositet. index skrev 5 minutter siden: Bergen er beskyttet av fjell på alle kanter, så Florida i Bergen er ikke representativt for Vestlandet ellers. Jeg skjønner det index. Men du valgte kanskje å overse at jeg sammenlignet med Fedje? Eller regner du det som et lunt sted også? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
nie Svart 17.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2023 Komodo skrev 32 minutter siden: Ellers ser jeg det er vestlendinger på banen og klager på sutrete østlendinger. Litt merkelig det der med folket som skal slå seg på brystet over hvor mye det blåser på Vestlandet. De gangene jeg går inn og sjekker vindstyrken blåser det gjerne mer her på Hvaler enn i på Vestlandet. Har ofte sjekket dette på høsten i hummersesongen, men ser det samme nå. Joda, været på Vestlandet er bedre enn sitt rykte, ingen tvil om det. Og når finværet først kommer finnes det jo ikke noe finere sted 🙂 Men vi Bergensere er jo ydmyke og lavmælte mennesker 😇 så jeg innrømmer lett at normalværet her på Sør-østlandet er bedre enn i vest. Derfor er vi på båtferie her, som i -20 og -21. Været i år er ikke like bra som de somrene men temperaturen er fin, vi går i shorts og har det fint. Må studere litt ekstra på værmeldinger og time litt før de åpne strekkene men det går fint. Men vindretningen har jo vært slik at vi har hatt mye fralandsvind og vind langs land mens ytre Oslofjord og Svenskekysten har fått været rett inn fra havet. Vi prøver å ikke fokusere altfor mye på været siden det er noe som vi ikke får gjort noe med. Tenker det er sunt for stemningen ombord. Samtidig må vi jo følge litt med for å kunne ferdes trygt rundtomkring Jaja, fortsatt god ferie til alle, med eller uten båt🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2023 Eller regner dere Troll A som beskyttet farvann også? Her er vinden tre steder akkurat nå: Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Landcrab Svart 17.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2023 Komodo skrev 1 minutt siden: Ja, ikke sant? Det blir jo helt feil. Derfor har jeg sammenlignet med Fedje, og tatt med målingene for Bergen som en kuriositet. Du er smartere en meg tydeligvis😂 Uansett, sammenliknet med Fedje stemmer det bra at det har blåst mer i ytre oslofjord i juli. I fjor var det motsatt. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2023 nie skrev 7 minutter siden: Men vi Bergensere er jo ydmyke og lavmælte mennesker 😇 så jeg innrømmer lett at normalværet her på Sør-østlandet er bedre enn i vest. Derfor er vi på båtferie her, som i -20 og -21. Været i år er ikke like bra som de somrene men temperaturen er fin, vi går i shorts og har det fint. ...... Men vindretningen har jo vært slik at vi har hatt mye fralandsvind og vind langs land mens ytre Oslofjord og Svenskekysten har fått været rett inn fra havet. Ha ha, ja, godt å se at det er litt selvironi ute og går også Og når du skriver som du gjør så skjønner jeg jo også at du ser at ikke alle på Østlandet dupper rundt i en beskyttet andedam hele tiden Som du sier, været får vi ikke gjort noe med, det er bare å tilpasse seg Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
index Svart 17.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2023 Komodo skrev 7 minutter siden: Jeg skjønner det index. Men du valgte kanskje å overse at jeg sammenlignet med Fedje? Eller regner du det som et lunt sted også? Jeg valgte ikke å overse, men jeg har nok ikke lest innlegget godt nok. Men Florida i Bergen passer nok bedre å sammenligne med Grünerløkka i Oslo vindmessig. Og Fedje ser jo ut til å ha hatt ganske greit vær i natt ja. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Roger jo Svart 17.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2023 Komodo skrev 9 minutter siden: Ja, jeg vet ikke jeg @index, jeg bare sier hva jeg ser på Kystvær-appen. med sånn flaks med den appen,. lever inn lotto kupongen. Er det 0,6m m bølger uten for Horten, hyler en på å få åpnet Jeløybrua. seilingshøyde 4,5m Ferder Utsira Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
GeirFrode Svart 17.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2023 Dette ser kanskje ut til å bli det nye fellesferieværet? Før kunne det regne nesten 3 uker i strekk, nå både blåser og regner det samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 17.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2023 Moro å se hva en liten værsutretråd med ironi kan utvikle seg til av diskusjoner! Jer er oppvokst ved Sotrabroen og vet hva vinden kan gjøre der! Og jeg vet hva Strømtangen i Fredrikstad er! Begge steder er like fordømt ugjestmild når været står på! Den ene dagen er det jævlig her! Den andre der!🤪 Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
LAKA Svart 17.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2023 Seilbåtfolk av 2023-modell er ikke som seilere var før. Da satte man pris på god seilvind og litt ruskevær. Med en 40 fots seilbåt så rir man av det aller meste av vær opp til 18-20 sekundmeter i hvertfall. Rev ned til et minimum og la det stå til :). Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 17.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2023 LAKA skrev 10 minutter siden: Seilbåtfolk av 2023-modell er ikke som seilere var før. Da satte man pris på god seilvind og litt ruskevær. Med en 40 fots seilbåt så rir man av det aller meste av vær opp til 18-20 sekundmeter i hvertfall. Rev ned til et minimum og la det stå til :). Det kan være. Personlig har jeg likevel stor sans for trådstarter sine holdninger som jeg oppfatter å være å "gå gradene" og bygge opp hele familiens ferdigheter og dermed trygghet ombord i en ny og helt annen type båt enn man er vant med. Mens denne prosessen pågår ønsker man seg gode marginer i forhold til vær, og særlig vind. Det synes jeg er fornuftig og fullt forståelig👍 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.