Jump to content

Litt kjefting på været på Østlandet så langt i juli. Sommerferien 2023 er "sommeren sin"

dennrick

Recommended Posts

Båten tåler det. Men vi er ikke seilere. Vi er en familie på tur som ikke gidder mer (for nå) av dette vindværet. Dette er ekstremt og det er langvarig. Det sier jeg med erfaring med fire ukers båtferie hvert år siden 2010.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Sammenligningen halter litt; seilere før hadde smale båter med dypt undevannsskrog og tung kjøl. De gikk behagelig i grov sjø. Moderne båter er flatbunna og breie som ei låvedør, har lav kjølvekt, de hopper og slår i den samme sjøen. I tillegg hadde de fleste seilere før "gått gradene", begynt med små båter. Seilere nå starter ofte med 40+ fot. Stor forskjell mener nå jeg.

Bonus skrev for 1 time siden:

Det heter  'lystbåt',  gjør det ikke? :flag_bp:

Jepp! Jeg får mer enn nok drittvær når heg holder på med kurs høst, vinter og vår. Når Tone og jeg skal på tur vil jeg ha flatt hav!

Er det ikke det har vi hytte på sjøen der vi er!😃😃

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Roger jo skrev 1 time siden:

Beklager Index  Har vrengt flere paraplyer på 10 år i Bergen  50 år på Østlandet utrolig hvor fart vinden får ned de 7 Fjell.

Jeg var nok heldig med de 13 månedene jeg tilbragte i i Bergen under førstegangstjenesten på Sjøkrigsskolen. For flere tiår siden. Da opplevde jeg at i regnvær kunne man som oftest gå med paraply og ikke engang bli våt på skotuppene. En ny opplevelse for meg. Her i Haugesund holder paraplyen knapt brillene tørre engang, om man skulle våge seg på å slå den opp. Jeg foretrekker å heller bruke sydvest og lang sort regnfrakk fra Ålesund Oljeklede AS (Modellen heter Haugesund forresten):wink:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Landcrab skrev for 3 timer siden:

Uansett, sammenliknet med Fedje stemmer det bra at det har blåst mer i ytre oslofjord i juli. I fjor var det motsatt.

Heisann Landcrab, så ikke innlegget ditt før nå.

Fine statistikker du har funnet fram, men det blir litt feil å trekke fram Strømtangen i sammenligningen med Fedje. Vet ikke hvor lokalkjent du er, men Strømtangen ligger delvis i le bak Hvalerøyene og Søster. Jevnt over blåser det derfor mer på Vikertangen enn på Strømtangen. Men når jeg ser på statistikken for Strømtangen ser jeg allikevel at de har målt 26,9 m/s i kastene der i år. Strømtangen / Vikertangen blir litt som Utsira / Storøy (Haugesund). Holder derfor en knapp på Vikertangen hvis man skal sammenligne et Fedje med et sted i Oslofjorden.

Følger ganske tett med på vindmeldinger på høsten, da jeg ofte er ute og fisker agn på sensommeren, og trekker hummerteiner hele oktober-november. Titter av og til på vindstyrkene langs sør- og vestlandet også, og ser påfallende ofte at det blåser mer her enn langs vestlandskysten. 

Men nå ser jeg at det skal løye kraftig fra onsdag, så da bør det bli gode muligheter for litt båtturer de dagene som kommer. Det som dessverre skjer i området her etter mye vind er at det varme badevannet blir blandet opp, og badetemperaturene faller kraftig. Så vi må nok leve med 18-20 grader i vannet en periode nå. Og kommer det ikke noen ny varm periode, så kan vi skyte en hvit pil etter gode badetemperaturer resten av sommeren også :smiley:

Chilli Solbris skrev 1 minutt siden:

Tørrdrakt @Komodo! Tørrdrakt!😁😁😁

Tørrdrakt var vel egentlig eneste fornuftige plagg da vi var på skutefestivalen i Fredrikstad i går :diving: 

Men nå skal det både lysne og stilne, så nå krysser vi fingrene for at dere kan kaste loss og gå litt for motor også :sailing: :giggle:

dennrick skrev for 14 timer siden:

Jeg tror vi avbryter båtferien imorgen og reiser hjem. Det skal ikke slutte å blåse småjævler de neste 10 dagene. Dette er bare bedritent.

Det løyer jo endel til i morgen i følge yr og bedre blir det frem mot helga. Tror dere gir dere litt for tidelig denne gang.
Tenkte å ta en overnatting eller to i båten så satser på det er hold i meldingen.

Blir nok ikke noe bedre sommer på østlandet enn det som kommer utover i uka.

5 hours ago, pipe said:

Det løyer jo endel til i morgen i følge yr og bedre blir det frem mot helga. Tror dere gir dere litt for tidelig denne gang.

På vegne av alle som fortsatt er utpå, så håper jeg du har rett :smiley: Heldigvis har vi bare en time ut til båten og med 14 dager igjen, så kan det jo hende vi kommer ut igjen. Det er rart med det. Vel hjemme igjen, så er jeg jo litt trist, og tenker på at vi hadde det fint som familie tross alt der ute. Men ikveld skal det bli godt å sove en natt uten å ha lyder utenfor båten som minner om godstog. Jeg ser det fortsatt er friskt der ute.

I frustrasjon skrev jeg noen setninger på FB siden min om at vi avbryter. Det fikk NRK med seg, og de ville at jeg skulle fortelle mer. Så det gjorde jeg :giggle: Bare å trykke på den store play kanppen i dette intervjuet:

https://radio.nrk.no/serie/distriktsprogram-buskerud/sesong/202307/DKBU02013423#t=15m37s

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

https://www.hytteavisen.no/sommeren-som-blaaste-bort.4810514-49617.html

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/sommeren-blaser-bort-1.13578018

Hvor «ille» det faktisk er i år får vi vel vite etterhvert, men det betyr jo lite for de som føler at det har vært ræva. 
Vi liker svaiing, bading fra båt, surfing, turer inn på øyer, har ubegrenset internet til unga, og trives godt ombord nå, men vi hadde følt at det var ræva hvis vi var tvunget til å ligge i havn disse dagene, så det avhenger vel mye av hvilke forventninger, ønsker og behov man i utgangspunktet har. 

Komodo skrev On 15.7.2023 at 22.44:

Det er nok klimaendringene vi ser resultatet av nå. . . . .

Må nok spise mindre kjøtt, ja.

Vi får se om det hjelper å droppe fredagstacoen, men det sitter litt langt inne hos oss . . . .

Jeg har utsatt båtferien til oppstart 20. juli. Drar fra Oslo retning Hvaler med teiner og dorgeutstyr. Har bestilt sol og vindstille . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Det kan se ut til at vi reiser ut igjen imorgen. Kanskje da til en uthavn i Vestfjorden utenfor Tønsberg, og så videre til Kragerøskjærgården på torsdag. Da ser det også ut til at det er perfekte forhold for oss ferskinger å trene mer på seiling med bra forhold.

Forventningene til turen denne gangen er ikke basert på juni måned. Ei heller er de basert på kvelden 9. juli vi fikk på Arholmen, Syd-Koster.

Sutretråd til tross: Håper dere har hatt det litt gøy her også :smiley:

Arnholmen.jpg

Arholmen 2.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...