Jump to content

Feste teak på badeplattform

HiWard

Recommended Posts

Teaken på badeplattform har begynt å løsne fra underlaget langs kanten hvor pilene peker.

IMG_6217.jpeg.63531f3e5bc1a464cdce7818423ef481.jpeg

Hører det surkler og ser at det kommer vann ut når man tråkker på det etter en regnskur. Dette er ettermontert og jeg tror det er ett stykke med utfresing til natene.

Jeg er ikke så sugen på å demontere ankervinsj og badestige for å få teaken løs med mindre det er helt nødvendig. I stedet tenkte jeg å lure inn noen kiler, la det tørke ut over vinteren og så sprøyte inn noe tyntflytende epoxy og avslutte med en fuge rundt hele teakbiten. Er dette en farbar løsning eller bør jeg bruke et mer elastisk festemiddel? Tanker og ideer mottas med takk!

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

Jeg ville eventuelt brukt en en PU fugemasse som Sikaflex 291i. Den herder ved litt fuktighet.

Jeg har blandet erfaring med epoxy på teak.

Utfordringen blir nok å få tørket ut vannet. Kanskje sette på litt varme gjennom vinteren. Når vårsola kommer blir det som regel god temp under presenningen.

Skulle gjerne sett et nærbilde av plattformen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Bakdelen med  bruke epoksy er at du skaper en tilnærmet umulig jobb for deg selv med å fjerne denne og gjøre rent om det skulle gå så langt at du ender opp med å bytte ut hele dekket en gang. I tillegg er epoksyen ikke elastisk, så når dekket trutner og tørker om hverandre vil dette gi store påkjenninger på trevirket der det henger låst fast i epoksy, i verste fall så mye at treet vil rive fibrer og løsne fra limen. Hadde teakstavene vært tynnere hadde saken blitt en annen, da vil ikke trutningskreftene være av særlig betydning. For "vanlige" teakstaver (10-14mm tykkelse) mener jeg det helst er en fordel om underlaget klarer flekse litt i forhold til bevegelsene i treet. 

Skiftet teakstaver på badeplattformen (hvis man kan kalle det badeplattform på en seilbåt) for noen år tilbake og bestemte meg for å prøve en økonomivariant av en reparasjon. De gamle fjølene hadde delvis løsnet, og det surklet godt, slik som du beskriver. Hadde liggende en hel del teak fra noen ytterdører fra 60-tallet som jeg brukte, men med litt preparering vil elastisk lim også fungere på gammel teak, så lenge denne ikke er smuldret helt opp. Selv brukte jeg MS-polymer-basert lim under teaken, og MS-polymer natemasse fra samme leverandør. Primet før natemassen.

Klarer du løsne de løse teakstavene og får rensket vekk gammel lim under er dette absolutt en fordel. Da får du også muligheten til å tørke teakstavene skikkelig, slik at limen biter bedre. Limen limer best på friskt underlag og friske flater, ikke oppå gamle limrester. Derfor kan du med fordel også rubbe over med noe grovt sandpapir under teakstavene før liming slik at du får friskest mulig virke i overflaten der limen skal hefte. Avfetting med aceton og så påføre lim som du drar ut med en tannsparkel, ala slik flisleggere bruker. Så legge teakstavene ned i limen, gjerne med noen passende mellomstykker i plast slik at ikke stavene blir liggende helt kant i kant og ha noe passende til press oppå. Etter herding kan du legge en stripe smal teip i bunn av naten, slik at natemassen kun limer til sidene og ikke i bunn av naten (bunnliming gir lettere oppsprekking av natemassen på sidene). Avfett og bruk gjerne primer først. Det er også arbeidsbesparende å maskere teakstavene på siden av natene, da slipper du så mye slipejobb i etterkant. Legg så en god og passe fyldig stripe helt ned i natene slik at det tyter litt opp bak spissen mens du beveger den. Da sikrer du at natemassen fester seg til sideveggene uten at det kommer for mye luftbobler nedi. Det er egentlig nok for feste, men jeg liker å også dra fingen lett over selve naten (gummihanske dyppet i zalovann) for å komprimere denne litt. Etter herding kan overskytende skjæres av med bladet til en tapetkniv/brytekniv. Eventuelle ujevnheter sliper du bare over, så blir natene lignende i utseendet som de gamle på siden.

HiWard skrev for 2 timer siden:

Jeg er ikke så sugen på å demontere ankervinsj og badestige for å få teaken løs med mindre det er helt nødvendig. I stedet tenkte jeg å lure inn noen kiler, la det tørke ut over vinteren og så sprøyte inn noe tyntflytende epoxy og avslutte med en fuge rundt hele teakbiten. Er dette en farbar løsning eller bør jeg bruke et mer elastisk festemiddel? Tanker og ideer mottas med takk!

Har dårlig tro på den løsningen. En ting er om du klarer å tørke ut, en annen ting er at når du hører det surkler nedi der, så er det mest sannsynlig grodd med grønske, alger og dritt. Dette blir til slutt som et lag med jord. Uansett hva du bruker som lim så biter det dårlig hvis du ikke får gjort skikkelig rent. 

Ellers enig med @Hakkannen om å lime med MS-polymer basert natemasse. Det finnes en rekke produsenter, det meste er sikkert ok. 

Takk for gode svar så langt. Legger bort ideen om å bruke epoxy til fordel for noe mer elastisk.

@NilsPils, jeg skal fikse et nærbilde neste gang jeg er i båten.

@Hakkannen, jeg er ganske (ikke helt) sikker på at dette er en plate med utfresing til nater så det er ikke mulig å løsne staver uten eventuelt sage dem løs. Skal se litt nærmere på dette.

Det er kanskje enklere å løsne badestigen som er festet med to bolter og la ankervinsjen stå (den er nettopp overhalt og alle hull og overganger behørig forseglet med Tec7). Da vil jeg nok kunne vippe opp mer av plata og komme bedre til, både for tørking, prepping og liming.

HiWard skrev 44 minutter siden:

Det er kanskje enklere å løsne badestigen som er festet med to bolter og la ankervinsjen stå (den er nettopp overhalt og alle hull og overganger behørig forseglet med Tec7). Da vil jeg nok kunne vippe opp mer av plata og komme bedre til, både for tørking, prepping og liming.

Jeg ville gått for det . .

HiWard skrev 44 minutter siden:

jeg skal fikse et nærbilde neste gang jeg er i båten.

Da vil en sannsynligvis lett kunne se på mønsteret om dette er en hel plate med utfreste "nater".

Roger jo skrev 22 minutter siden:

Det  kan være rett , men ramma rundt ser ut som heltre.

Enig. Sannsynligvis for å beskytte endeveden i plata.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Det der er ikke en stor teak-plate med utfreste nater. Du kan se at det er for stor forskjell på treverket i stavene til at de er en del av en stor plate.

Det det /kan/ være er en stor plate under, og tynne teakstaver limt oppå denne. På den måten kan hele opplegget gjøres klart f.eks. på et verksted og deretter limes på båten i én enkel operasjon. 

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Popeye70 skrev 29 minutter siden:

Det det /kan/ være er en stor plate under, og tynne teakstaver limt oppå denne. På den måten kan hele opplegget gjøres klart f.eks. på et verksted og deretter limes på båten i én enkel operasjon. 

Slik var det originalt fra Windy på min -01 mod 37 GM. En glassfiberplate (som det forøvrig var et sant helv… å få løs) hvor teakstavene var limt på. Husker ikke nå hvor tykke de var, men kan tenke meg 12-15 mm. Slik leverte også Sandøy det som replacement.

Det du kan lime med som sitter uansett hvor vått det er, er polyuretanlim. Men da må du smøre på et særdeles tynt lag. Den må nemlig ha fuktighet for å tørke/herde. Det aller beste er to-komponent polyuretanlim da den ikke ekspanderer som en-komponent. Fordelen med dette limet er at det ikke er noen betingelser at det skal være tørt. 
Bakdelen med denne måten å løse det på er at det sitter hardere enn noe epoxylim noengang vil gjøre. Og som @Komodo sier, blir det ikke gjort grundig rent inder der blir det til slutt matjord å grave fram. Quickfix på treverk er aldri en god løsning. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Ok, her er det mange med mer peiling enn meg (heldigvis). Det ser og kjennes ut som om dette har løsnet som en "enhet", derav min feilaktige antagelse om at dette var en plate. Da er det nok plata som stavene er limt til som har løsnet fra underlaget. Om plata er glassfiber; har det noen betydning for valg av festemiddel?

Jeg engasjerte Sandøy Båtdekk til å skifte teaken på plattformen på min GM for ca 8 - 9 år siden. Som nevnt var teakstavene limt ferdig fra verkstedet deres på en glassfiberplate. Etter hva jeg husker var denne 6 - 8 mm tykk.

Denne platen ble limt til glassfiberen i plattformen med et 1-komponent lim av fabrikat Simpson som S.B. fortalte at var det limet de hadde best erfaring med.

Husker ikke typen på Simpson limet, men tror jeg fremdeles har en patron i garasjen så skal sjekke i løpet av dagen.
Det ble den gangen påpektat det var svært viktig med å belaste platen til limet hadde herdet, så det ble fyllt store bøtter med vann plassert på plattformene par dager ?

WGM skrev for 6 timer siden:

Husker ikke typen på Simpson limet, men tror jeg fremdeles har en patron i garasjen så skal sjekke i løpet av dagen.

Beklager, men jeg hadde kastet det så jeg kan ikke fortelle deg typen, men ser at Maritim har dette fabrikatet, som forøvrig heter SIMSON. SimPson er vist saft og syltetøy og slikt ?

WGM skrev 20 minutter siden:

Beklager, men jeg hadde kastet det så jeg kan ikke fortelle deg typen, men ser at Maritim har dette fabrikatet, som forøvrig heter SIMSON. SimPson er vist saft og syltetøy og slikt ?

Takk for at du undersøkte. Jeg leste litt på Sandøy sine nettsider og de nevner Sabatack 750XL i sine monteringsinstruksjoner.

Komodo skrev 12 minutter siden:

Simson og Bostik har visst det samme innholdet i tubene sine har jeg fått greie. Hvis du kjøper Bostik skal du ha den som heter Bostik Maxibond. 

https://www.bostik.com/norway/no/catalog/product/construction/emea/norway/product-maxi-bond-seal/

Det er notert, takk for tips. 

Da blir det en semi-quickfix: Gitt at dette er teakstaver montert på en plate av glassfiber og det faktisk er denne plata som har løsnet fra underlaget, blir det å skru løs badestigen på babord side, løsne og løfte plata nok til å komme til for rens og tørk og til slutt lime ned plata og legge en fuge rundt hele greia etter at den er festet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...