Fjellfiskern Startet 16.Juli.2023 Link til dette innlegget Startet 16.Juli.2023 Kort fortalt så vurderer jeg innkjøp av en liten båt som lett kan fraktes via biltaket, feks West Light 200 eller Savage Gear E-Rider. Den vil stort sett bli brukt til å forflytte seg rundt i ferskvann, som feks Bygdin eller Jølstravatnet. Men jeg ønsker en motor på den, og da vurderes for eksempel Honda sin 2.3 hk, men jeg har også sett på diverse elektromotorer. Ønsker helst å holde meg innenfor et budsjett på ca 10000 kroner for motoren i seg selv. Og vil helst ikke ha en motor som krever mye vedlikehold. Og det er akkurat vedlikeholdet som jeg lurer mest på, hvor mye vedlikehold krever egentlig en 2.3 hk påhengsmotor for å være driftssikker? Vil Honda 2,3 behøve en full overhaling hvert år hvis jeg bruker den 20-30 timer? Og hvor gode er alternativene på elmotor-fronten? Ser feks på merker som Minn Kota, som har mye forskjellig mellom 3 og 10 tusen kroner. Men også feks Savage Gear sine egne elmotorer. Hvis man forutsetter ca 15-30 driftstimer per år, vil de fremdeles gå greit om 10 år? Jeg er i grunn helt blank på det meste her, det jeg egentlig ser etter er en god løsning for å kunne forflytte seg rundt mellom forskjellige fiskeplasser. Fart er ikke nøye så lenge det går fremover og er driftssikkert. Link to post
index Svart 16.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2023 Ingen motorer krever full overhaling hvert år. Hvor har du det fra? Ellers så er begge løsninger gode, litt avhengig av hvor du skal bruke den. Noen vann har jo forbud mot bensinmotor, men bensinmotor gir deg større rekkevidde. Og elektrisk er mer stillegående. Vanskelig å sammenligne egentlig... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
pipe Svart 16.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2023 index skrev 1 time siden: Noen vann har jo forbud mot bensinmotor, Mitt inntrykk er att det i hovedsak er motorisert ferdsel som er forbudt og det gjelder også el motorer. Men klart att en el motor antagelig gjør terskelen for att noen skal bry seg større. En el motor vil klare seg helt fint i ti år uten vedlikeholdt. Vedlikeholdet på en bensinmotor er jo heller ikke rare greiene. Link to post
Fjellfiskern Svart 16.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2023 4 hours ago, index said: Ingen motorer krever full overhaling hvert år. Hvor har du det fra? Ellers så er begge løsninger gode, litt avhengig av hvor du skal bruke den. Noen vann har jo forbud mot bensinmotor, men bensinmotor gir deg større rekkevidde. Og elektrisk er mer stillegående. Vanskelig å sammenligne egentlig... Slik som jeg forstår det kan ikke motorisert ferdsel forbys i vann som er større enn ca 2km2. Og i vann som er mindre enn som så er ikke motor aktuelt uansett. Link to post
TåT Svart 16.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2023 Fjellfiskern skrev for 5 timer siden: Slik som jeg forstår det kan ikke motorisert ferdsel forbys i vann som er større enn ca 2km2. Og i vann som er mindre enn som så er ikke motor aktuelt uansett. I utg.pkt. er det tillatt med motor i vann over 2 km2, men både kommunen og grunneier kan sette begrensninger, og det er en rekke lokale bestemmelser rundt omkring. Feks er det i Bygdin, som trådstarter nevner, maks 10 hk om jeg husker rett. Link to post
TåT Svart 16.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2023 Honda 2,3 er vel en luftkjølt motor, og etter det jeg har hørt er det en støyende og ristende liten sak. Jeg har selv en 3,5 hk Tohatsu 4T, som vel er lik som Mercury 2,5/3,5. Den er ganske humørsyk. På litt ufaglig grunnlag virker det rett og slett som om alt blir litt for lite i så små 4T, slik at den raskt får problemer med rusk og rask. Jeg ville sett etter minst 4 hk. For øvrig er jeg enig i at en liten firetakter som brukes i ferskvann ikke trenger «full» overhaling hvert år. Men jeg ville vurdert å drenere ut flotørkammer for bensin før vinterlagring. Det er en skrue og tar 30 sekunder. Link to post
Fjellfiskern Svart 23.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2023 Fordelen med Honda 2.3 hk er jo at den veier såpass lite, kun 13 kg. Selv 3.5 blir fort en del tyngre. Men hvordan er det med elmotorer da? Noen erfaringer med de i litt lavere prisklasser? Link to post
ivar Svart 23.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2023 TåT skrev On 16.7.2023 at 18.21: På litt ufaglig grunnlag virker det rett og slett som om alt blir litt for lite i så små 4T, slik at den raskt får problemer med rusk og rask. hvis man ikke kjører alt for mange timene så kan det nok fort lønne seg å kjøre på 4T alkylatbensin hele tida. Denne tåler lagring bedre enn vanlig bensin Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
LAKA Svart 23.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2023 Kjøp deg en Torqueedo Travel 603s. Den er noe over budsjett (ofte på tilbud til rundt 16k), men du har i praksis ikke driftsutgifter de neste ti årene. Motoren er mer en kraftig nok til din bruk og rekkevidden holder fint til flere timers bruk i 3 knop. Det lengste jeg har gått med min motor er ca 12 nautiske mil og da har motoren stått på en Walker Bay 8. En Honda 2,3 støyer og vibrerer mye og det er vel det siste man ønsker deg i et stille og rolig fjellvann. Link to post
Fjellfiskern Svart 24.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2023 12 hours ago, LAKA said: Kjøp deg en Torqueedo Travel 603s. Den er noe over budsjett (ofte på tilbud til rundt 16k), men du har i praksis ikke driftsutgifter de neste ti årene. Motoren er mer en kraftig nok til din bruk og rekkevidden holder fint til flere timers bruk i 3 knop. Det lengste jeg har gått med min motor er ca 12 nautiske mil og da har motoren stått på en Walker Bay 8. En Honda 2,3 støyer og vibrerer mye og det er vel det siste man ønsker deg i et stille og rolig fjellvann. Ser den er på tilbud til 15000 nå, men ikke tilgjengelig for nettsalg da. Tror en slik en og en West Light 200 hadde vert et utmerket alternativ for mitt bruk. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn