Trophy Startet 17.Juni.2005 Del på Facebook Startet 17.Juni.2005 (redigert) Hvor mye vil omdreiningene øke hvis jeg skifter fra 15 1/2 x 17 til 15 x 17 på en planende båt Tror selv at omdr vil øke med 500. Håper noen kan bekrefte/avkrefte dette Redigert 17.Juni.2005 av Trophy (see edit history) Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
kentaur Svart 17.Juni.2005 Del på Facebook Svart 17.Juni.2005 Det er ikke mulig å gi et eksakt svar. 1/2 " mindre diameter kan gi fra 225 til 340 omdreininger mer. Du trenger ikke kjøpe ny propell. Ta av 6 mm på tuppen av alle bladene. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 17.Juni.2005 Del på Facebook Svart 17.Juni.2005 Hei Trophy, Det vil iallefall avhenge av hvilken omdreining du har idag; satt på spissen så er 500 ekstra på 1000 omdr noe helt annet enn 500 ekstra på 5000 omdr. Jeg ville bli forundret om du får mer enn 5% ekstra. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Trophy Svart 18.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2005 Skal justere dieselpumpa i morgen, så får vi se om det blir nødvendig med propellbytte. Takk for innspill Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
GeirKS Svart 17.Desember.2005 Del på Facebook Svart 17.Desember.2005 Hei, jeg pønsker på å bytte motor fra VP MD21A med RB-gir (45hk/3000rpm og 1:1,91 i utveksling) til Vetus M4.17 (42hk/3000rpm 1:2,01). I følge Vetus gir denne 40.8hk på propellakselen. I følge VP's grafer for MD21A med RB-gir så gir den ca 43 hk på propellakselen ved 3000 rpm. I følge instrumentpanelet klarer motoren nå 3050 rpm med litt deilig sort røyk de siste 50 rpm. Så vidt jeg vet så er det ingen forskjell på denne motoren og den med 61HK, annet enn at den har tyngre propell. Den lar seg i alle fall ruse til 4500 rpm ubelastet. Tingen er at jeg er svært lite interessert i å bytte den 3-bladede VP foldepropellen... Er det noen som kan sannsynliggjøre at disse to motorene kan bruke samme propell? Jeg kjører vanligvis på 2200 rpm og en sjelden gang på 2500 rpm hvis det er mye motsjø, så jeg tror Vetus'n er stor nok for oppgaven. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Pim Svart 18.Desember.2005 Del på Facebook Svart 18.Desember.2005 Med utgangspunkt i Bostrøm 37 (9 tonn, 9.30 i vannlinjen) og Mitsubishi 40.7 sae og 2:1 gear: Ideell propell er 16.4 X 9.4. Da når den hull speed på 7.4 knop og gir 6.2 knop på 2500 o/min. Kilde; propellkalkulator på Boatdiesel.com. Selv brukte jeg denne kalkulatoren for å beregne egen propell. Det stemte bra, men båten gikk en del fortere enn opplyst. Tipper du har plenty med power i den Mitsubishien. Hva er dim på foldepropellen og går den rett vei? Pim Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 18.Desember.2005 Del på Facebook Svart 18.Desember.2005 Jeg vet ikke hvilken dimensjon propellen er, men jeg kan jo dykke ned og lese av part nummeret... Propellen går med klokka når en ser den bakfra, da er den vel høyregående? Jeg vet ikke hvilken vei Vetusen går, men mange av girene kan jo kjøres begge veier, man må bare passe på utvekslingen og kjølinga. Jeg har ikke sjekket om ZF kassa som følger med Vetusen kan dette. Kan du kjøre en beregning med VP MD21A og se om den foreslår noe særlig forskjellig propell? Båten veier 11 tonn i virkeligheten. Geir Sitér dette innlegget Link to post
Pim Svart 18.Desember.2005 Del på Facebook Svart 18.Desember.2005 Justert for vekt til 11 t, skal du ha 16.4 x9 med Mitsubishien. Farten går ned til 7.0 på fullt, hvilket er 0.4 under hull speed. Cruise 5.8 på 2500. For volvomotoren er ideell propell 16.2X8.7. Det skal gi 7.2 knop på fullt og 6.0 på cruise 2500 rpm. Det blir mao veldig likt. Avrundet mot nærmeste hele tall skal du ha samme størrelse og stigning på propellen. Ut fra dette synes din gamle propell fortsatt å være brukandes. Du får prøve det ut. Mht størrelse på motor viser beregningene at motoren ikke når hull speed på fullt, slik det også gjorde for mitt vedkommende. Med under testingen gikk båten lett opp i skogfart på 7 knop (7 tonn båt, 28 hk). Selv hadde jeg md 21 A med 15X13. Den nye motoren på 28 hk virker nesten å være like sterk. Det skjer vel noe med motorer etterhvert som de blir eldre. PIM Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 18.Desember.2005 Del på Facebook Svart 18.Desember.2005 Virker den propellen du har i dag ok med din båt/motor, burde det virke nøyaktig like bra med ny motor, samme båt, litt færre hester, men litt større utveksling. For meg ser enden på visa helt perfekt ut med samme propell. Hester og utveksling utligner hverandre. Tipper eneste forskjell blir at du med den nye kan guffe på fra 3000 til 3050 uten sortrøyken. Og hva har du da? En perfekt løsning med en ørliten sikkerhetsmargin. Kan ikke bli bedre. Antagelig vil du ikke merke noen forskjell i farten heller. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 12.Januar.2010 Del på Facebook Svart 12.Januar.2010 Hei. jeg fant denne siden på nettet: Vicprop og den hadde mange valg for input. Men siden det finnes kunnskap om dette her inne ville det vært betryggende å sjekke svaret. Om noen som har programmer og eller kunnskap om dette hadde villet kontrollere det, hadde jeg satt pris på det. Slik ser det ut med mine data satt inn: Data Input Waterline length in feet: 37 feet Beam at the waterline in feet: 11 feet Hull draft in feet (excluding keel): 3 feet Vessel weight in pounds: 33000 lbs Engine Horsepower: 115 HP Number of engines: 2 Total Engine Horsepower: 230 HP Engine R.P.M. (max): 2400 RPM Gear Ratio: 3:1 Shaft R.P.M. (max): 800 RPM Number of shaft bearings (per shaft): 3 Desired speed in Knots: 11 knots Horsepower Calculations This will calculate the maximum horsepower and torque available at the prop(s). Total available horsepower at the engine(s): 230 HP Total available torque ft/lbs at the engine(s): 503 ft/lbs Horsepower loss of 3% per gearbox: - 6.9 HP Horsepower loss of 1.5% per shaft bearing: - 10.3 HP Total horsepower available at the propeller(s): 212.8 HP Total torque ft/lbs available at the propeller(s): 1397 ft/lbs Speed & Power Calculations Basic displacement speed and horsepower required Displacement hull speed (1.34 X sqrt of waterline length): 8.15 Knots Minimum horsepower required at propeller(s) for Hull speed: 65.5 HP Calculations based on desired speed and available HP HP required at propeller(s) for desired 11 knots speed: 161 HP Estimated speed with existing 230 horsepower: This is the speed we will use for the propeller size. 12.03 Knots At this point it is important to note that all of the calculations above are based on full RPM and HP. Most engines are rated to run at a percentage of thier full RPM. This is what will determine your maximum cruising speed. The propeller sizing calculations below are based on 90% of full RPM, which allows the engine to develop it's maximum power without overloading. The chart below shows typical engine ratings, you can find this information in your engine specifications. Recomended RPM for continuous operation Type of engine % of max RPM Light-duty gasoline and diesel automotive conversions 70 - 80% Light-duty or high output marine diesels 80 - 85% Intermittent-duty marine diesels 88 - 92% Continuous-duty heavy marine diesels 98 - 100% Propeller Size Number of blades Diameter (inches) Pitch (inches) 2 Blade 30.6 X 26.3 3 Blade 29.2 X 26.0 4 Blade 27.4 X 25.5 The propeller sizes shown above do not contain calculations for cavitation or blade loading. If you find that the recommended propeller is too large to fit your vessel, you can try increasing the shaft speed. Failing this, you can reduce the diameter and increase the pitch at the expense of your propeller efficiency. The rule of thumb is 1 inch of diameter is equal to 1 1/2 to 2 inches of pitch. Website and all contents copyright © Victoria Propeller Ltd. 2009, all rights reserved. Beklager litt rotete copy/paste bilde... Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Nemo Svart 12.Januar.2010 Del på Facebook Svart 12.Januar.2010 Det er ikke godt å si. Kan det være at den har vekten på utregning av deplacement båt? Her er en annen du kan prøve: Propellutregning Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 13.Januar.2010 Del på Facebook Svart 13.Januar.2010 (redigert) Forsøkte Vicprop programmet å la inn dataene for båten min og resultatet virker helt sprøtt. Fikk 21x13 som beste prop. valg, i dag har jeg 19x24 og den er alt for lett...Men det sto at maks. fart var 12 kn. det hadde smakt, kanskje det er verd et forsøk Redigert 13.Januar.2010 av Stålmarken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.Januar.2010 Del på Facebook Svart 13.Januar.2010 Data InputWaterline length in feet: 37 feet Beam at the waterline in feet: 11 feet Hull draft in feet (excluding keel): 3 feet Vessel weight in pounds: 33000 lbs Engine Horsepower: 115 HP Number of engines: 2 Total Engine Horsepower: 230 HP Engine R.P.M. (max): 2400 RPM Gear Ratio: 3:1 Shaft R.P.M. (max): 800 RPM Hull...Beam...Vessel... Hjelp! Det står en gammel 3bladet på min Summer Family, så eg har tenkt å prøve ut nokre kalkulatorer å sjå kva som blir annbefalt. Men kva er det de spør etter egentli? Kanskje nokon har data liggende på Summer Family 27 AC? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Moas-ark Svart 13.Januar.2010 Del på Facebook Svart 13.Januar.2010 Her er også en propell kalkulator! www.castlemarine.co.uk/ Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
free Svart 13.Januar.2010 Del på Facebook Svart 13.Januar.2010 det kan være at jeg tar feil men jeg tror mange båteiere ville ha nytte av å beregne om propellen deres er riktig, dette har med komfor , drivstofføkonomi og maskinslitasje å gjøre Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.