Jump to content

Propellberegning


Trophy

Recommended Posts

  • 5 måneder senere...

Hei,

jeg pønsker på å bytte motor fra VP MD21A med RB-gir (45hk/3000rpm og 1:1,91 i utveksling) til Vetus M4.17 (42hk/3000rpm 1:2,01). I følge Vetus gir denne 40.8hk på propellakselen.

 

I følge VP's grafer for MD21A med RB-gir så gir den ca 43 hk på propellakselen ved 3000 rpm.

 

I følge instrumentpanelet klarer motoren nå 3050 rpm med litt deilig sort røyk de siste 50 rpm. Så vidt jeg vet så er det ingen forskjell på denne motoren og den med 61HK, annet enn at den har tyngre propell. Den lar seg i alle fall ruse til 4500 rpm ubelastet.

 

Tingen er at jeg er svært lite interessert i å bytte den 3-bladede VP foldepropellen...

 

Er det noen som kan sannsynliggjøre at disse to motorene kan bruke samme propell?

 

Jeg kjører vanligvis på 2200 rpm og en sjelden gang på 2500 rpm hvis det er mye motsjø, så jeg tror Vetus'n er stor nok for oppgaven.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Med utgangspunkt i Bostrøm 37 (9 tonn, 9.30 i vannlinjen) og Mitsubishi 40.7 sae og 2:1 gear: Ideell propell er 16.4 X 9.4. Da når den hull speed på 7.4 knop og gir 6.2 knop på 2500 o/min. Kilde; propellkalkulator på Boatdiesel.com. Selv brukte jeg denne kalkulatoren for å beregne egen propell. Det stemte bra, men båten gikk en del fortere enn opplyst. Tipper du har plenty med power i den Mitsubishien. Hva er dim på foldepropellen og går den rett vei?

 

Pim

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hvilken dimensjon propellen er, men jeg kan jo dykke ned og lese av part nummeret...

 

Propellen går med klokka når en ser den bakfra, da er den vel høyregående?

 

Jeg vet ikke hvilken vei Vetusen går, men mange av girene kan jo kjøres begge veier, man må bare passe på utvekslingen og kjølinga. Jeg har ikke sjekket om ZF kassa som følger med Vetusen kan dette.

 

Kan du kjøre en beregning med VP MD21A og se om den foreslår noe særlig forskjellig propell?

 

Båten veier 11 tonn i virkeligheten.

 

Geir

Link to post
Share on other sites

Justert for vekt til 11 t, skal du ha 16.4 x9 med Mitsubishien. Farten går ned til 7.0 på fullt, hvilket er 0.4 under hull speed. Cruise 5.8 på 2500. For volvomotoren er ideell propell 16.2X8.7. Det skal gi 7.2 knop på fullt og 6.0 på cruise 2500 rpm.

 

Det blir mao veldig likt. Avrundet mot nærmeste hele tall skal du ha samme størrelse og stigning på propellen. Ut fra dette synes din gamle propell fortsatt å være brukandes. Du får prøve det ut. Mht størrelse på motor viser beregningene at motoren ikke når hull speed på fullt, slik det også gjorde for mitt vedkommende. Med under testingen gikk båten lett opp i skogfart på 7 knop (7 tonn båt, 28 hk).

 

Selv hadde jeg md 21 A med 15X13. Den nye motoren på 28 hk virker nesten å være like sterk. Det skjer vel noe med motorer etterhvert som de blir eldre.

 

PIM

Link to post
Share on other sites

Virker den propellen du har i dag ok med din båt/motor, burde det virke nøyaktig like bra med ny motor, samme båt, litt færre hester, men litt større utveksling. For meg ser enden på visa helt perfekt ut med samme propell. Hester og utveksling utligner hverandre. Tipper eneste forskjell blir at du med den nye kan guffe på fra 3000 til 3050 uten sortrøyken. Og hva har du da? En perfekt løsning med en ørliten sikkerhetsmargin. Kan ikke bli bedre. Antagelig vil du ikke merke noen forskjell i farten heller.

 

Lotus

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Hei. jeg fant denne siden på nettet: Vicprop og den hadde mange valg for input.

Men siden det finnes kunnskap om dette her inne ville det vært betryggende å sjekke svaret.

 

Om noen som har programmer og eller kunnskap om dette hadde villet kontrollere det, hadde jeg satt pris på det. :smiley:

Slik ser det ut med mine data satt inn:

 

 

Data Input

Waterline length in feet: 37 feet

Beam at the waterline in feet: 11 feet

Hull draft in feet (excluding keel): 3 feet

Vessel weight in pounds: 33000 lbs

Engine Horsepower: 115 HP

Number of engines: 2

Total Engine Horsepower: 230 HP

 

Engine R.P.M. (max): 2400 RPM

Gear Ratio: 3:1

Shaft R.P.M. (max): 800 RPM

 

Number of shaft bearings (per shaft): 3

Desired speed in Knots: 11 knots

Horsepower Calculations

This will calculate the maximum horsepower and torque available at the prop(s).

 

Total available horsepower at the engine(s): 230 HP

Total available torque ft/lbs at the engine(s): 503 ft/lbs

Horsepower loss of 3% per gearbox: - 6.9 HP

Horsepower loss of 1.5% per shaft bearing: - 10.3 HP

 

Total horsepower available at the propeller(s): 212.8 HP

Total torque ft/lbs available at the propeller(s): 1397 ft/lbs

Speed & Power Calculations

Basic displacement speed and horsepower required

Displacement hull speed (1.34 X sqrt of waterline length): 8.15 Knots

Minimum horsepower required at propeller(s) for Hull speed: 65.5 HP

 

Calculations based on desired speed and available HP

HP required at propeller(s) for desired 11 knots speed: 161 HP

Estimated speed with existing 230 horsepower:

This is the speed we will use for the propeller size. 12.03 Knots

 

At this point it is important to note that all of the calculations above are based on full RPM and HP. Most engines are rated to run at a percentage of thier full RPM. This is what will determine your maximum cruising speed. The propeller sizing calculations below are based on 90% of full RPM, which allows the engine to develop it's maximum power without overloading. The chart below shows typical engine ratings, you can find this information in your engine specifications.

 

Recomended RPM for continuous operation

Type of engine % of max RPM

Light-duty gasoline and diesel automotive conversions 70 - 80%

Light-duty or high output marine diesels 80 - 85%

Intermittent-duty marine diesels 88 - 92%

Continuous-duty heavy marine diesels 98 - 100%

Propeller Size

Number of blades Diameter (inches) Pitch (inches)

2 Blade 30.6 X 26.3

3 Blade 29.2 X 26.0

4 Blade 27.4 X 25.5

 

The propeller sizes shown above do not contain calculations for cavitation or blade loading.

If you find that the recommended propeller is too large to fit your vessel, you can try increasing the shaft speed. Failing this, you can reduce the diameter and increase the pitch at the expense of your propeller efficiency. The rule of thumb is 1 inch of diameter is equal to 1 1/2 to 2 inches of pitch.

 

Website and all contents copyright © Victoria Propeller Ltd. 2009, all rights reserved.

 

 

Beklager litt rotete copy/paste bilde... :blush:

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Link to post
Share on other sites

Data Input

Waterline length in feet: 37 feet

Beam at the waterline in feet: 11 feet

Hull draft in feet (excluding keel): 3 feet

Vessel weight in pounds: 33000 lbs

Engine Horsepower: 115 HP

Number of engines: 2

Total Engine Horsepower: 230 HP

 

Engine R.P.M. (max): 2400 RPM

Gear Ratio: 3:1

Shaft R.P.M. (max): 800 RPM

 

Hull...Beam...Vessel... Hjelp! :smiley:

Det står en gammel 3bladet på min Summer Family, så eg har tenkt å prøve ut nokre kalkulatorer å sjå kva som blir annbefalt. Men kva er det de spør etter egentli? :smiley:

 

Kanskje nokon har data liggende på Summer Family 27 AC?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...