Jump to content

Kan noen taueksperter fortelle meg hvorfor dette tauet er så svakt?

Mastiff

Recommended Posts

Jem & Fix har et billig tau i butikken sin:

https://www.jemogfix.no/tau-universal-5-mm-x-100-meter-blaa/5130/9060358/

Det ville passe til et prosjekt jeg planlegger, en slags variant av Rresqunit for dypere bruk. Men hvordan kan dette tauet bare tåle 35 kilo, når 6 mm tau fra for eksempel OK Marine tåler over 700 kilo? Jeg tenkte å bruke det på havteiner, og da må det jo tåle noe mer enn det. Tilsvarende tau å 8 mm (som bare fins i 50 m ruller, og det blir for kort) klarer bare 60 kilo. Det virker helt sprøtt.

Vil tro det kan ha sammenheng med at det er brukt kortere fibrer og enkel form for fletting? Kan ikke se noen andre åpenbare grunner for svakheten. Til sammenligning tåler Biltemas flettede polypropenline på 4mm 120kg. Og versjonen på 6mm tåler 160kg. Mens en annen variant (av samme materiale, men dobbeltflettet) tåler 350kg.

kikka på resten som var av div tau på jern&fiks - for meg ser alt ut til å være mest egnet til å surre fast en presenning, og ikke noe bruk hvor det stilles krav til det skal tåle litt

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Mastiff skrev for 4 timer siden:

Det beste ville vært et synketau på 4 mm med bruddstyrke på 150 kilo eller så.

om jeg ikke husker helt feil, Polyester synker, polypropylen flyter

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Mastiff skrev for 8 timer siden:

Men hvordan kan dette tauet bare tåle 35 kilo, når 6 mm tau fra for eksempel OK Marine tåler over 700 kilo?

Sikker på at det ikke mangler en null? For meg høres det helt usannsynlig ut at det bare tåler 35kg. Kjøp en rull og prøv å dra litt i det. Prøv å heng deg i det i garasjen. Tåler det vekta di så er det vel greit?

Komodo skrev for 4 timer siden:

Sikker på at det ikke mangler en null? For meg høres det helt usannsynlig ut at det bare tåler 35kg. Kjøp en rull og prøv å dra litt i det. Prøv å heng deg i det i garasjen. Tåler det vekta di så er det vel greit?

Det med å henge seg i garasjen kan tolkes litt feil!???

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Chilli Solbris skrev 46 minutter siden:

Det med å henge seg i garasjen kan tolkes litt feil!???

Minner litt om gamle tiders hekseprosesser: Den mistenkte ble bundet og kastet på sjøen. Flyter man, er man heks. Synker man, er man ikke. Men uansett overlever man ikke...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg setter pris på en god latter om morgenen, Komodo, Chilli Solbris og index! :lol:

Jeg ser at havfiskeri.no har denne, som ville vært flott hvis den var sterk nok. Problemet er at det ikke står hvor mye den tåler. Eller om det flyter eller synker.

https://havfiskeri.no/store/no/polyline-komposite-pespe/217-polyline-linerygg-30mm-x-500m.html

Det fra jernia flyter vel? Jeg tror iallfall det. Og flytetau kan ikke brukes til det jeg skal gjøre.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...