Mastiff Startet 16.Juli.2023 Link til dette innlegget Startet 16.Juli.2023 Jem & Fix har et billig tau i butikken sin: https://www.jemogfix.no/tau-universal-5-mm-x-100-meter-blaa/5130/9060358/ Det ville passe til et prosjekt jeg planlegger, en slags variant av Rresqunit for dypere bruk. Men hvordan kan dette tauet bare tåle 35 kilo, når 6 mm tau fra for eksempel OK Marine tåler over 700 kilo? Jeg tenkte å bruke det på havteiner, og da må det jo tåle noe mer enn det. Tilsvarende tau å 8 mm (som bare fins i 50 m ruller, og det blir for kort) klarer bare 60 kilo. Det virker helt sprøtt. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 16.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2023 Vil tro det kan ha sammenheng med at det er brukt kortere fibrer og enkel form for fletting? Kan ikke se noen andre åpenbare grunner for svakheten. Til sammenligning tåler Biltemas flettede polypropenline på 4mm 120kg. Og versjonen på 6mm tåler 160kg. Mens en annen variant (av samme materiale, men dobbeltflettet) tåler 350kg. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 16.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2023 Skjønner. De fra Biltema er jo dessverre altfor korte. Jeg må ha rundt 70 meter til hver del. Jeg ville helst hatt 220 m med 6 mm fra OK Marine, men den er utsolgt. Jeg får ringe dem i morgen og høre når de får den inn igjen. Sitér dette innlegget Link to post
mrsilicon Svart 16.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2023 Hva med dette fra Biltema? https://www.biltema.no/fritid/fiske/bur/teinetau-8-mm-x-200-m-2000024161 Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 16.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2023 Det blir for tjukt, jeg må ha maks 6 mm av hensyn til vekten. Det beste ville vært et synketau på 4 mm med bruddstyrke på 150 kilo eller så. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2023 kikka på resten som var av div tau på jern&fiks - for meg ser alt ut til å være mest egnet til å surre fast en presenning, og ikke noe bruk hvor det stilles krav til det skal tåle litt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mastiff Svart 16.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2023 Jeg hadde en liten anelse om det, ja. Synd, jeg får lete videre. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2023 evt. hør hvor yrkesfiskerne i området handler slikt fra Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mastiff Svart 16.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2023 Frøystad/OK Marine. De leverer til stort sett alt her i området, dermed er 6 mm tau utsolgt alle steder jeg har sjekket til nå. Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 16.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2023 Skagerak trål og notbøteri? Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 16.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2023 Dem hadde jeg ikke tenkt på! Jeg kan høre med dem også i morgen, takk! Jeg ser de har 4 mm også, hvis det er solid nok til mitt bruk, er det jo enda bedre. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 16.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2023 Har du fått tak i tau? Hvis ikke så send meg en PM. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
mavi Svart 16.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2023 Du kan og sjekke med Norsk Fletteri i Bergen Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2023 Mastiff skrev for 4 timer siden: Det beste ville vært et synketau på 4 mm med bruddstyrke på 150 kilo eller så. om jeg ikke husker helt feil, Polyester synker, polypropylen flyter Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
KEH Svart 16.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2023 Her finner du ymse : https://havfiskeri.no/store/no/15-liner-tau-og-snor Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2023 Mastiff skrev for 8 timer siden: Men hvordan kan dette tauet bare tåle 35 kilo, når 6 mm tau fra for eksempel OK Marine tåler over 700 kilo? Sikker på at det ikke mangler en null? For meg høres det helt usannsynlig ut at det bare tåler 35kg. Kjøp en rull og prøv å dra litt i det. Prøv å heng deg i det i garasjen. Tåler det vekta di så er det vel greit? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chilli Solbris Svart 17.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2023 Komodo skrev for 4 timer siden: Sikker på at det ikke mangler en null? For meg høres det helt usannsynlig ut at det bare tåler 35kg. Kjøp en rull og prøv å dra litt i det. Prøv å heng deg i det i garasjen. Tåler det vekta di så er det vel greit? Det med å henge seg i garasjen kan tolkes litt feil!??? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
bmwmaxi Svart 17.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2023 For enkelheten skyll, jernia har et på 5mm 100m 370kg og synker. https://www.jernia.no/jernvare-og-verktøy/tau-og-kjetting/tau/poly-produkter-tau-nylon-5mm-100m-flettet-x-spole/p/57100115 4mm 300kg https://www.jernia.no/jernvare-og-verktøy/tau-og-kjetting/tau/poly-produkter-tau-nylon-4mm-100m-flettet-x-spole/p/57100114 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2023 Chilli Solbris skrev 46 minutter siden: Det med å henge seg i garasjen kan tolkes litt feil!??? Minner litt om gamle tiders hekseprosesser: Den mistenkte ble bundet og kastet på sjøen. Flyter man, er man heks. Synker man, er man ikke. Men uansett overlever man ikke... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mastiff Svart 17.Juli.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2023 Jeg setter pris på en god latter om morgenen, Komodo, Chilli Solbris og index! Jeg ser at havfiskeri.no har denne, som ville vært flott hvis den var sterk nok. Problemet er at det ikke står hvor mye den tåler. Eller om det flyter eller synker. https://havfiskeri.no/store/no/polyline-komposite-pespe/217-polyline-linerygg-30mm-x-500m.html Det fra jernia flyter vel? Jeg tror iallfall det. Og flytetau kan ikke brukes til det jeg skal gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 17.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2023 Står i produktinfo at de fra jernia synker i vann Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 17.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2023 For egen del handler jeg gjerne hos Åkrehamn trålbøteri. De har kar med Stenolin stående, så da er det mulig å få det impregnert. Om sender vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2023 Chilli Solbris skrev for 1 time siden: Det med å henge seg i garasjen kan tolkes litt feil!??? He he, håpet vel egentlig at jeg skulle fått trekt opp stemningen enda et hakk Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
bmwmaxi Svart 17.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2023 Får begynne med den yngste i husstanden og håpe svaret har kommet før det er far sin tur?? Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 17.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2023 Mastiff skrev for 21 timer siden: Det ville passe til et prosjekt jeg planlegger, en slags variant av Rresqunit for dypere bruk. Post gjerne en egen tråd om dette. Tror flere hadde vært interessert. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.