Jump to content

Riktig pris Hallberg Rassy 352 fra 80-tallet?

Fjolopeis

Recommended Posts

Hei

Har forelsket meg i Hallberg Rassy 352 fra 80-tallet og begynt å sjekke markedet for disse. Hva er ok pris, og hvordan bør man tenke rundt dette? Har lest her på forumet at man bør være ekstra påpasselig når det kommer til originale teakdekk. 

For øyeblikket ligger det en ute på Finn.no til pris 620 000. https://www.finn.no/308967397

Denne har originalt teakdekk og motor + eldre seil. Er dette en grei pris? 

I mitt hode er denne båten litt dyr med tanke på de store utgiftene som vil komme i forbindelse med et eventuelt skifte av teakdekk? Om vi tar med nye seil og ny motor begynner vi å snakke…

For meg er båtkjøp i dette prissjiktet en stor ting, og ønsker å ta riktige valg i prosessen. 

hilsen Jens

Det er jo ‘veteranbåt’ du har forelsket deg i, og da er du vel forberedt på oppgraderinger og vedlikehold. Hva som er riktig pris er jo individuelt og settes i forhandling mellom selger og kjøper. Prisen er vel ca 10% av nypris om du vil ha tilsvarende båt. Svak krone gir økt salg ut av landet. Om du konkurrerer med en i tyskland med dypere lommer enn dine så får du den ikke. Fortsett å følg med i markedet så ser du hva de går for så får du evt vurdere om forelskelsen er realiserbar for din økonomi. Om 600’ er mye penger for deg bør du vel se etter noe nyere og evt mindre uten teakdekk og med 20 år nyere tekniske installasjoner. HR er et eget marked.

Hei.

Eg synest prisen er veldig grei, for seljaren.

Båten ser jo pen ut, men for 620k får du ein nyare, og betre båt, om du vel eit anna merke.

Ny motor, nye segl, ny elektronikk, eit brukande anker +++ så nærmar båten seg fort millionen. 

For ikkje å nemna nytt teakdekk....

Prisen ligger nok i øvre sjikt gitt at alt fra motor til utstyr er utgammelt.. men hva den er verdt er jo det noen vil betale for båten.

Jeg synes også dette er fine båter som lå høyt på ønskelista her en stund, her er endel gamle annonser fra Finn for sammenligningens skyld:
https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=127799982
https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=112698946
https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=63836023
https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=64065734

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=219454808

mvh, Arne
www.tiarora.no

Om jeg skulle lagt så mye penger i en seilbåt ville jeg ha gått for en nyere Bavaria, Hanse el.l. Mye mer innvendig plass, lysere innredning og alt utstyr betydelig nyere. Men smaken er som baken, noen foretrekker klassiske linjer fremfor det praktiske. Jeg hadde uansett aldri kjøpt en båt med teakdekk. Men det er nå meg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 6 minutter siden:

Jeg hadde uansett aldri kjøpt en båt med teakdekk. Men det er nå meg...

Sånn er det med deg:-) Men jeg er enig akkurat der. Fordelen med disse gamle panserbåtene, er at de tåler å gå på grunn. Den grunnstøtingen Hulda hadde på forsommeren, hadde senket de fleste lyse og praktiske båtene. Men nå kjøper man jo ikke båt for å kjøre på noe. Det skjer allikevel. 

Hulda skrev 1 minutt siden:

Fordelen med disse gamle panserbåtene, er at de tåler å gå på grunn. 

Det er jo ingen ulempe. Min Viksund er i samme klasse, tåler mye juling. Men gammelt er gammelt, og en 10 år gammel båt er som regel mye mer uproblematisk å eie enn en på 50. Pluss at den selvsagt har en helt annen bokomfort. Men for all del, jeg liker gamle ting jeg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Takk for gode svar!

Jeg er på ingen måte låst til denne båten, selv om jeg virkelig liker dens linjer og kvaliteter. Kom gjerne med forslag til andre båter.
Det som er viktig for meg er at den rommer en familie på 5, er trygg og ok seilegenskaper når det virkelig begynner å blåse på.
Når det gjelder Hr 352 liker jeg godt akterlugaren med tre sengeplasser -fint å slippe å bruke salongen til soverom. I tillegg er det trygt og godt med 3 tonn i kjølen (mot 1t hos bavaria) + senter-cockpit. 

Takk Arne for oversikt over tidligere annonser -akkurat det jeg var på jakt etter. Greit å ha historikk og argumenter i sekken når man eventuelt skal forhandle om pris ?

Hulda skrev for 10 timer siden:

Sånn er det med deg:-) Men jeg er enig akkurat der. Fordelen med disse gamle panserbåtene, er at de tåler å gå på grunn. Den grunnstøtingen Hulda hadde på forsommeren, hadde senket de fleste lyse og praktiske båtene. Men nå kjøper man jo ikke båt for å kjøre på noe. Det skjer allikevel. 

Jeg har Bavaria-teak i cockpit. 12 år gammel, og noen steder som er eksponert på vinter begynner den å løfte seg litt, der hvor natene er løsnet. Ville ikke sittet i en plastbrønn heller. Men skikkelig teak er bedre, selv om en 80-tallsbåt vil ha behov for utbedring. 

Og angående grunnstøting. Jeg var uheldig i vår, det smalt veldig godt i 5 knop for seil. Ingen synlig skade, men etter et par dager var det noen dråper vann på bakre kjølbolt. Pantaenius ville ha inspeksjonsløft og det ble remontering av kjøl, men ingen strukturell skade påvist. Så selv om det er forskjell på god gammel og ny spinkel, kan det gå godt. Har forøvrig inntrykk at Bavaria har solid kjølinfesting i stålramma sammenliknet med f.eks. enkelte franske fabrikk-bygg. 

Hulda skrev for 13 timer siden:

Det er vel ikke særlig heldig å gå på grunn, hverken med en nyere båt med mere moderne kjøl eller som båten TS ønsker, en HR 352 med semilang kjøl. Jeg har hatt en 352. Båten min var grunnstøtt av tidligere eier, og når han da fikk sprekk i kjølen, og dieseltanken er støpt inn i framkant av kjøl kan man fort få et seriøst problem som koster mange arbeidstimer.

Fin båt, men det er mye som fort kan koste mye på en slik båt. Teakdekk, motor, rigg, seil, elektronikk osv. Det er en grunn til at eldre brukte båter koster vesentlig mye mindre enn en ny båt, men TS bør tenke over disse potensielt store utgiftene som vil komme før eller senere, og hvor mye han selv da mener det er verdt å kjøpe en slik båt. Jevnt over ser det ut til at de averteres mellom 500-700.000. Det virker ikke som de er vanskelig å selge så da er de vel verdt det. Selv ville jeg valgt en nyere båt innenfor det jeg har økonomi til å kjøpe. 

On 7/16/2023 at 7:06 PM, Fjolopeis said:

Hei

Har forelsket meg i Hallberg Rassy 352 fra 80-tallet og begynt å sjekke markedet for disse. Hva er ok pris, og hvordan bør man tenke rundt dette? Har lest her på forumet at man bør være ekstra påpasselig når det kommer til originale teakdekk. 

For øyeblikket ligger det en ute på Finn.no til pris 620 000. https://www.finn.no/308967397

Denne har originalt teakdekk og motor + eldre seil. Er dette en grei pris? 

I mitt hode er denne båten litt dyr med tanke på de store utgiftene som vil komme i forbindelse med et eventuelt skifte av teakdekk? Om vi tar med nye seil og ny motor begynner vi å snakke…

For meg er båtkjøp i dette prissjiktet en stor ting, og ønsker å ta riktige valg i prosessen. 

hilsen Jens

Originalt teakdekk og motor, samt eldre seil, dette kan bli dyrt. 352 er en flott båt, men det er jernkjøl og det kan fort bli mye kostnader med båten over.

Jeg tror selger må ned i pris her.

Hei

Vet det har vært noen issues på spesielt Bavaria hvor limte teakdekk har løsnet etter kort tid.

Selv ville jeg ikke vært så betenkt mht nyere teakdekk, limt eller skrudd.

Gamle og slitte derimot.. Styr unna eller budsjetter med et par 100' til utbedring/bytte

Det er flere møtet å lime et teakdekk. Bavaria nevnes som eksempel, men de har vel teakdekk av halv tykkelse i forhold til det HR bruker, og limes på plater som igjen limes på dekk hvis jeg har forstått det rett. 

Det hevdes også i denne tråden at 352 har jernkjøl. Vet ikke når de begynte med det, men på min gamle 352 var det lagt jern støpt inn i skroget, og de typiske problemene man gjerne forbinder med jernkjøl var ikke eksisterende. 

Vurdere og samme båt som trådstarter.

Er gjordt mykkje bra både maskin og rigg. Men, teakdekket eller teakdekket er det eg ser på som bomba.

Hadde sjølv Bavaria Ocean. Båten av d beste Bavaria. Men, dekket ei katastrofe.

Teak lima på ikkje vannfast kryssfiner.

Dekket her er originalt og vel egentlig klart for skift. So slete at skruene må sendast.

Kva som er rett pris, er vel marked som bestemmer, og kva en er ute etter 

Just now, egsol said:

Vurdere og samme båt som trådstarter.

Er gjordt mykkje bra både maskin og rigg. Men, teakdekket eller teakdekket er det eg ser på som bomba.

Hadde sjølv Bavaria Ocean. Båten av d beste Bavaria. Men, dekket ei katastrofe.

Teak lima på ikkje vannfast kryssfiner.

Dekket her er originalt og vel egentlig klart for skift. So slete at skruene må sendast.

Kva som er rett pris, er vel marked som bestemmer, og kva en er ute etter 

Blir vel fort 200.000 om du skal la et verft gjøre hele jobben?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...