Jump to content

Start stømmen kutter ekkoloddet, som må startes på nytt..

Baia Formosa

Recommended Posts

Hei.

Når jeg er ute på sjøen og stopper motoren, har jeg fortsatt ekkoloddet i gang.

Når jeg starter motoren igjen, så drar den så mye strøm at ekkoloddet slukker, og da må jeg starte det på nytt!

Det er en Mercruiser , Diesel 135 hk motor.

Hva mener dere er løsningen for å få fikset dette?

Nytt batteri? Større batteri? 2 Batteri?

Batteriet jeg har er:  Sønnak Powerline SA1000 100Ah, og det fungerer helt greit bortsett fra dette problemet?

Håper noen har et godt forslag på hvordan jeg kunne løse dette problemet.

Her er info om batteriet:

Sønnak Powerline

carbon boost 2.0

Sønnak Powerline Carbon Boost 2.0-batteriet lades opptil 2 ganger raskere på grunn av vår egenutviklede metode for karbontilsetninger på de negative platene.

Denne teknikken ble oppdaget under utviklingen av våre AGM- og EFB-serier, og førte til forbedret lademottakelighet og betydelig reduserte ladetider.

Sønnak Powerline Carbon Boost 2.0 er konstruert for å tåle ekstreme temperaturer, strømkrevende elektrisk utstyr og bykjøring i tett trafikk.

SØNNAK BILBATTERI POWERLINE

›› Opplades opptil to ganger raskere enn andre standardbatterier
›› Den nyeste teknologien for økt robusthet og motstandskraft mot høye temperaturer
›› Oppdatert etikett på oversiden av batteriet – “CAUTION” – for å hindre at standardbatterier installeres i kjøretøy med Start-Stop-funksjon
›› 30 % ekstra starteffekt
›› Ideelt for velutstyrte kjøretøy med sterke motorer og store strømbehov
›› Perfekt for bykjøring og ekstreme værforhold
›› Utviklet etter erfaring med originalbatterier
›› Oppfyller samme krav som til originalbatterier
›› Bredt sortiment dekker ca 90% av bilparken

TEKNISKE OPPLYSNINGER

Artikkelnummer SA1000

• SPENNING (V) 12
  • KAPASITET (Ah) 100
  • KALDSTARTSTRØM A (EN) 900
  •  

Kva motor er det da?

Nå vet eg ikkje tilstanden på batteri, men du trenger nok garantert ikkje større, den crank-effekten som det batteriet produserer er allerede plenty nok til å starte ganske store og kraftige motorer.

Om dette er et stort problem for deg ville eg kanskje vurdert et lite forbruksbatteri, da kan du evt koble på andre ting også? Evt, om det bare er dette problemet, så kan man jo leve med at en må skru på ekkoloddet igjen, dersom dette er eneste praktiske konsekvens?

Har du testet med et helt nytt batteri, og ser kva som skjer da?

Prøv med tykkere + og - ledning til ekkoloddet. For tynne ledninger over for langt strekk (i meter) vil føre til spenningsfall. Dette kjan være ok ved vanlig drift, men ved strømtrekk til motor kan det bli for lav volt til multimeter.

Det kan også være at batteriet er dårlig.

Nå aner ikke jeg hvilken motor du har. Batteriet ditt har jo god strømkapasitet (900A)

Har dette problemet vart helt siden ekkolodd ble montert?

Deler ekkoloddet strøm med andre forbrukere? (På samme ledning fra batteriet. Feks et kjøleskap kan trekke en god del strøm, og dermed føre til spenningstap som da øker ennå med når batteriet sender strøm til startmotor. ))

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Et passende forbruksbatteri eller en liten DC-DC forsyning som gir stabil spenning ut med varierende innspenning er nok løsningen. Det _kan_ hjelpe med feitere kabler til ekkoloddet dersom disse er spinkle i utg men dersom startbatteriets spenning dropper under minimum for ekkolodd vil det nok resettes uansett.

KjaBraa skrev On 13.1.2021 at 20.14:

Hei. Har kjøpt en Quicksilver 640 weekend innabords Mercruiser 2010 modell. Men var ikke Owner manual/ brukermanual til denne. Noen som kunne skanne denne og maile meg denne? På forhånd takk. 

PolarOslo skrev 32 minutter siden:

Kva motor er det da?

Nå vet eg ikkje tilstanden på batteri, men du trenger nok garantert ikkje større, den crank-effekten som det batteriet produserer er allerede plenty nok til å starte ganske store og kraftige motorer.

Om dette er et stort problem for deg ville eg kanskje vurdert et lite forbruksbatteri, da kan du evt koble på andre ting også? Evt, om det bare er dette problemet, så kan man jo leve med at en må skru på ekkoloddet igjen, dersom dette er eneste praktiske konsekvens?

Har du testet med et helt nytt batteri, og ser kva som skjer da?

Hei. 

Det er en Mercruiser Diesel innenbordsmotor, 135 Hk.

Har ikke teste med et nytt batteri enda nei.

Det er spenningsfall som gjør at det slukker. Avhengig av svinger så sluker det en del strøm. 
Egen forbruksbank eller DC-DC forsyning vil hjelpe. Og ikke minst tykke nok kabler som nevnt. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Grand Banks jr skrev 1 time siden:

Prøv med tykkere + og - ledning til ekkoloddet. For tynne ledninger over for langt strekk (i meter) vil føre til spenningsfall. Dette kjan være ok ved vanlig drift, men ved strømtrekk til motor kan det bli for lav volt til multimeter.

Det kan også være at batteriet er dårlig.

Nå aner ikke jeg hvilken motor du har. Batteriet ditt har jo god strømkapasitet (900A)

Har dette problemet vart helt siden ekkolodd ble montert?

Deler ekkoloddet strøm med andre forbrukere? (På samme ledning fra batteriet. Feks et kjøleskap kan trekke en god del strøm, og dermed føre til spenningstap som da øker ennå med når batteriet sender strøm til startmotor. ))

Jeg skal sjekke størrelsen på kablene som går til ekkoloddet. 
Men når jeg starter motor på nytt, så ser jeg at voltmeteret går til under 9V i noen få sekunder. Mulig det er det som er årsaken..

At man ser 9V ved startøyeblikket betyr for min del at batteriet enten er dårlig eller ikke fulladet. Evt. at motoren er så tungstartet at den trekker ned spenningen på batteriet. 

Løsninger kan være flere. 

- Lade batteriet

- Kjøpe nytt batteri

- Reparere motoren

- Se over kabling til både ekkolodd og startmotor 

- Sette inn et separat forbruksbatteri med VSR mot startbatteriet 

- Kjøpe et startbatteri med enda høyere CCA verdi

Osv. 

Har jo sett her på forumet at flere har opplevd dette, men jeg har ikke opplevd det med noen av mine båter. Som @Chilli Solbris skriver over her skyldes jo dette for stort spenningsfall. Det første som slår meg er da at man må ha et friskt batteri med tilstrekkelig CCA verdi, gode dimensjoner på alle ledninger, og en lettstartet motor. 

Baia Formosa skrev for 12 timer siden:

Håper noen har et godt forslag på hvordan jeg kunne løse dette problemet.

Har  over dim på kabler, 2 av disse  Sønnak  slår ut  PC`n ved start av mototen, det blir en dip hvis en ikke har eget startbatteri. 

• KAPASITET (Ah) 185
  • KALDSTARTSTRØM A (EN) 1150

Kjøpte  en  12 V Stablisator problemet løst.

image.png.760a39adc4d18fe5f17db818600d7d47.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Det er helt normalt at elektronikken slår seg av når motoren startes hvis en bare har 1 batteri. Selv om den ikke slår seg av så utsettes elektronikken for store spenningssving som kan ødelegge elektronikken. 

To alternativer, to batterier hvor pluss ikke er sammenkoblet, eller slå av all elektronikk før motoren startes. 

Plages mye med det samme

batterier var 1 år gammelt 90 ah og byttet til større kabler som gjalp litt men det ente med at jeg kjøpte et lite motor motorsykkel batteri til et par 100 kr. Den siste løsning har fungert ypperlig siste 3 år uten problemer 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...