Tine IV Startet 17.Desember.2005 Del på Facebook Startet 17.Desember.2005 Har kikka litt på denne en stund nå , ser ut som det kan være en båt for meg . Litt lite utstyr på den da . Må jo starte på nytt igjen med innkjøp av div duppeditter osv . Men det jeg lurer mest på er jo om dere har noen formening om prisen ? Og ting til som jeg lurer på her er motoren .Volvo TD 70 er oppgitt til 200 HK i annonsen , men mener at det må være en motor med flere HK i ? Er ikke dette en marinisert lastebilmotor eller ? Og vis det er det så er det vel litt spesial laget kjølesystem osv på den , og vis så hvordan ligger det ann da nå /vis det trengs deler ettervært ? Har snakka med endel folk om denne og di fleste mener jo at det er en ombygd lastebilmotor , er det så negativt og er det da i såfall deleproblemer til denne ? Har litt lyst på denne , men må jo evt ta en tur og se på den først . Men er jo endel søknader i div eksemplarer til styret og økodirektøren først, så det er en lang vei å gå enda . Når Sandviken blei kjøpt ,så var det div ting som blei oversett. Sikkert pga iver etter endelig å få seg båt igjen .Denne gangen ,eller neste gang .Da håper jeg å ha med meg folk som kan hjelpe til å se/finne feil som kansje er der og som jeg da slipper å finne etter kjøpet .Dra å se på / kjøpe båt aleine er vel ikke så lurt uannsett det vel , så sant du ikke er proff da .... http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...106&pos=5&tot=5 Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Slagskibet Svart 17.Desember.2005 Del på Facebook Svart 17.Desember.2005 Litt sparsomt med opplysninger i annonsen syntes jeg.Etter bildene å dømme ser den ikke gal ut da? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.Desember.2005 Del på Facebook Svart 17.Desember.2005 Du må nok regne med at det er en hjemmemarinisert lastebilmotor ja. men det trenger jo ikke være noe problem, så lenge mariniseringen er korrekt utført? Betydning for verdien har det dog. Foreslår at du tar en liten utspørring av eier om hvordan dette er blitt gjort. Ellers så kan det av bildene virke som om dette er et selvbygger/halvfabrikata produkt, noe motorvalget også kan tyde på. Har du fått noe informasjon om dette? Kjekk båt forresten, mye plass ser det ut til! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
r-edholm Svart 17.Desember.2005 Del på Facebook Svart 17.Desember.2005 Hei. Båten ser umiddelbart ut som den er velholdt. Jeg bor på Stord vis du trenger et øye.. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 17.Desember.2005 Del på Facebook Svart 17.Desember.2005 (redigert) Jeg ringte på denne båten i høst. Eier opplyser at han har satt inn intercooler. Den skal da yde rundt 300 hk. Har en båtvenn i havna som har samme motor. Den drikker godt med disel når du har godt drag på skuta. Tilbake til båten. Dette er visnok samme bår som FM 30. Stor båt med masse plass. Denne har sparsomt med utstyr og er dyr å drive opp i fart pga. skrogformen. Har fått råd fra felre båtfolk om å la være å kjøpe. Tungsolgt. Men jeg fallt for båten. Mye båt for pengene. Den har ligget ute på Finn ganske lenge. Så den først i slutten av august. Og da til samme pris. Greit å ta med når du først er ute etter en lukket båt. Du husker sikkert den grå FM 30 som lå lenge i Horten gjestehavn med rompa mot brygga. Litt møkkete å se på. Redigert 17.Desember.2005 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Astor Svart 17.Desember.2005 Del på Facebook Svart 17.Desember.2005 Må legge til en ting til TINE II: Tror den er temmelig dyr å få opp i marsjfart. Maksfart med 300 gamper er rundt 14-15 knop. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Tine IV Svart 17.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Desember.2005 Båten ser helt ok ut den litt kjip annonnse men , kunne jo vært både flere , mange flere bilder og mer info . Det som jeg er redd for Astor er forbruket , kjører jeg stort sett i 6-7 knop og er vant til det , men vil gjerne ha noe som det går å gi på med . Blir jo ikke noe nå tvert , regner med at huset selges først og ser da hva som er igjen evt til ny båt . Har jo ikke travelt heller , da det er vannvitig mange båter tils og mer blir det vel utover våren . Lukket båt , kansje med F.B kan jo være tingen . Ligger på rundt 550 -600 motor timer i året i bruk , så da hadde en lukket båt gjort båtlivet om vinteråret enda finere . Se , snoke rundt og drømme er lov så kommer nok resten av seg selv .... Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Brigg Svart 17.Desember.2005 Del på Facebook Svart 17.Desember.2005 Volvo Penta har produsert en rekke marinemotorer i 70-serien, se oversikt hos Drevia. Dersom motoren var ny i 1983 (årsmodell oppgitt i annonsen) kan det være en TAMD70D eller TAMD 70 E. Dette er motorer med stort slagvolum og lavt turtall i forhold til dagens lettvektdiesler. Tyder normalt på slitesterke motorer, uten at jeg har spesiell kjennskap til VPs 70-serie. Det kan være at grunnskonstruksjonen er felles med en av Volvos lastebilmotorer. Men 70-serien er vel ikke mindre fullverdige marinemotorer av den grunn? Mange av VPs marinemotorer har nære slektninger som lever sitt liv i Volvo lastebiler og annlegsmaskiner. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Astor Svart 17.Desember.2005 Del på Facebook Svart 17.Desember.2005 Båten ser helt ok ut den litt kjip annonnse men , kunne jo vært både flere , mange flere bilder og mer info . Det som jeg er redd for Astor er forbruket , kjører jeg stort sett i 6-7 knop og er vant til det , men vil gjerne ha noe som det går å gi på med . Blir jo ikke noe nå tvert , regner med at huset selges først og ser da hva som er igjen evt til ny båt . Har jo ikke travelt heller , da det er vannvitig mange båter tils og mer blir det vel utover våren . Lukket båt , kansje med F.B kan jo være tingen . Ligger på rundt 550 -600 motor timer i året i bruk , så da hadde en lukket båt gjort båtlivet om vinteråret enda finere . Se , snoke rundt og drømme er lov så kommer nok resten av seg selv .... Tine II Du er inne i en herlig periode nå TINE II. Drømme, titte, refundere, titte igjen, drømme osv...... En god følelse å få en oversikt over hva man kan oppnå for en viss sum penger. Joda, jeg ser deg gjerne på FB. Jeg var på nippet til å stikke bort å se på Årø-båten. Men som jeg skrev tidligere. Jeg fikk noen advarende poeng av velmente båtvenner. I dag er jeg glad for at jeg tok det valget jeg gjorde. Men vi har ulike behov og lyster. Og godt er jo det. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Anonym Svart 17.Desember.2005 Del på Facebook Svart 17.Desember.2005 Volvo Penta har produsert en rekke marinemotorer i 70-serien, se oversikt hos Drevia. Dersom motoren var ny i 1983 (årsmodell oppgitt i annonsen) kan det være en TAMD70D eller TAMD 70 E. Dette er motorer med stort slagvolum og lavt turtall i forhold til dagens lettvektdiesler. Tyder normalt på slitesterke motorer, uten at jeg har spesiell kjennskap til VPs 70-serie. Det kan være at grunnskonstruksjonen er felles med en av Volvos lastebilmotorer. Men 70-serien er vel ikke mindre fullverdige marinemotorer av den grunn? Mange av VPs marinemotorer har nære slektninger som lever sitt liv i Volvo lastebiler og annlegsmaskiner. Brigg legg merke til at det i den båten visstnok var en TD 70.. Altså ikke en marinemotor, og da sannsynligvis med hjemmemekka marinisering. Akkurat som med TD 120A og TMD 120A, der er den med M i navnet en marinemotor, den uten er hjemmemekk. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 17.Desember.2005 Del på Facebook Svart 17.Desember.2005 legg merke til at det i den båten visstnok var en TD 70.. Altså ikke en marinemotor, og da sannsynligvis med hjemmemekka marinisering.Det kan også være slik at typeangivelsen i annonsen er unøyaktig. Ser ofte slikt i andre sammenhenger, ikke alltid greit å holde orden på alle bokstavene. For å finne ut vil det være nødvendig å spørre selger, og håpe at han vet. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
rogeri Svart 18.Desember.2005 Del på Facebook Svart 18.Desember.2005 70 motoren er nærmest uslitelig, og er vel en av de motorene som er mest brukt fra Volvo i kystfiskeflåten. Stor tung og saktegående! Behagelig båt i fartsområdet 10-12 knop, neppe særlig mer hvis moderat forbruk ønskes! Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 18.Desember.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Desember.2005 . Men vi har ulike behov og lyster. Og godt er jo det.Astor du veit jeg er svak for Sandvik 945 .Mere båt for meg ,flott fiskebåt om vinteren og selvsagt en flott turbår året rundt , men økosjefen er ikke enig , enda .Spørs jo da hvem som vinner da .F.B båt er sikkert flott , men da blir det fort en turbåt og blir med det lissom .Sandvik 945 med selvlensa dekk og lukket inn til cocpit er en båt som egentlig passer meg bedre , da jeg liker å fiske om vinteren .jeg ligger på forbruk rundt 600 motortimer i året og mange av dem timene er vinterbruk å fiske derfor syntes jeg 945 er en flott båt da for du begge deler . Men blir sikkert noen runder i salen før økosjefen gir seg legg merke til at det i den båten visstnok var en TD 70.. Altså ikke en marinemotor, og da sannsynligvis med hjemmemekka marinisering. Litt skeptisk når det gjelder sånna hjemmesnekkra greier .Kan fort bli mye krøll når den dagen kommer og du trenger deler , har hørt om dem som har hatt store problem når det gjelder sånt .Flott her på plassen , her for du svar på det meste så slipper'n å grubble for mye på ting man ikke kan. Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Alvito Svart 18.Desember.2005 Del på Facebook Svart 18.Desember.2005 Hei, har selv en Årø 33 og er kjempefornøyd. Båten er en perfekt plattform for fornøyelser i skjærgården. Når det gjelder fremdriftsmaskineriet så har jeg selv en Volvo TD 100 marinisert lastebilmotor i båten min. Den har gått 4000 timer uten et feilkakk. Mariniseringen er tat fra en TMD 100 i sin tid. Motoren er uslitelig. Når det gjelder deler så har den lokale Volvo lastebilforhandleren full kontroll på dette. Har aldri hatt problemer med deler til maskinen. Siden det er lastebildeler så er selvfølgelig prisen det halve av Penta prisene.Gi maskinen olje og diesel og du har en evighetsmaskin. Har hørt om båter som har gått 10.000 timer mellom serviceintervallene (gjelder fiskeflåten) Fartspotensialet i Årøen er som det er nevnt tidligere i denne tråden dårlig. Skroget er tungdrevet og trives best i 7-8 knop selv om vi kan trøkke den opp i 14-15 knop om nødvendig. Ved 7-8 knop er fart&forbruk behagelig. Når det gjelder fart så er veldig mange veldig opptatt av at båten skal gå så j**la fort. Svært mange støre båter med fartspotensiale (Princess&Fairline&Sunseeker) ligger som regel og dorger på 7-8-9 knop. Spesielt her i mitt nærområde er det masse fartsbegrensinger samt at større båter drar mye hekksjø. Flybrigde er bare et must i pent vær. Vi kryper raskt opp på taket med noen pils alt. kaffe. Sørg for å få montert autopilot med fjernstyring til flybrigde for det er her du vil tilbringe varme sommerdager når du er underveis. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.