Jump to content

Valg av båt basert på driftsmetode - motor inni eller utpå?

Vidar F.H.

Recommended Posts

Jeg har siktet meg inn på 3-4 konkrete båtmodeller som jeg anser som aktuelle for oss. Vi snakker om Jeanneau Merry Fisher 645 eller 695, Beneteau Antares 680 eller (siste utvei) Hansvik 21 Combi (garantert mye arbeid å få balja slik JEG vil - dårlig for meg, bra for prosjekttråden det kunne blitt).

Altså dekk, lukket styrhus, kjøkken, dass, overnattingsmulighet. Her i Etne er det ikke isfri havn, så ideelt sett bør båten ikke være mer enn 250 brei slik at jeg kan dra den hjem langs E134. Til nød kan jeg snike meg langs bygdas veier med en traktor til å dra, og påstå at båthengeren er et traktorredskap. :D Naturligvis kan jeg også parkere båten ved havna eller leie en plass, men ideelt sett skal høyballepakkeren båten himitte.

Båten skal være formstøpt med glass og kemikalier, der viker jeg ikke en nanometer! Trebåt er ikke noe for meg - jeg er møbelhobbysnekker, og det holder med det!

Men så tenker jeg - er jeg for låst? Jeg har bestemt meg for at utenbords motor er det enkleste og beste. Innenbords motor drar med seg saltvannskjølesystem vs. ferskvannskjølt, vinterkonservering, inn- av- og oppretting av motor og gearkasse og diesellukt og alt mulig rart.

Så har vi bastarden drev, der jeg får det bes... jeg mener, det verste, fra begge verdener pluss litt ekstra leamikk å holde styr på.

Men det er jo titusenvis av båter som etter alle solemerker tutler og går helt utmerket, uten problemer. Og det er jo flere av dere som er gale nok til å selge båt og kjøpe båt med _samme problematikk_. Inntil flere ganger! Så det er noe der..

Jeg vil dra på fisketur, kunne være en dag på sjøen, komme meg imellom forskjellige steder her i området rundt Etne (som ligger 1 times biltur østover fra Haugesund), på sånn noenlunde fornuftig tid. Kanskje overnatte og dra på en litt lengre tur (type langhelg). Akterdekk er egentlig et krav, for jeg skal kunne herje med dau fisk, innvoller og blodsprut for så å spyle det hele til havs, samtidig som jeg kanskje drar med meg en godstol og nyter en kaffe på svai.

Men jeg kan la meg overbevise og overtale. Dere ser i signaturen min at jeg har erfaring med båt inntil 17 fot, så alt over det er ukjent farvann. Jeg er teknisk kapabel til det meste (klarte å reparere hydraulikken på en MF135 traktor uten annen hjelp enn litt online research), habil innen alt som heter snekring, og jeg har jobbet en hel del med glassfiber, epoxy og polyester. Alt går om en gidder.

Hva er fordeler og ulemper med de forskjellige løsningene? Hva ville dere valgt? Vi antar at det finnes en båt med hver type framtdriftsmetode, som tilfredsstiller de forskjellige kravene mine.

Og så er jo ei snekke kos, da. Ikke alltid man trenger å ha det travelt. Seil, derimot, har jeg ingen interesse av.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Som utflyttet ølensbu kan eg vel relatere meg til at par av problemstillingene.

Når det kommer til utenbordsmotor v innenbords (drev eller aksling) så er vel kanskje det eg ville tenkt på servicemuligheter? En del fikser du vel sikkert sjølv høres det ut som, men skal du ha spesialkompetanse på innebords må du kanskje til Stord/Kvinnherad sjøvegen for å få kvalifisert hjelp? Mulig det er noko i Ølensvåg? Spesielt drev krever kanskje litt.

En påhengs kan du i verste fall dra med deg bilveien til Haugesund. (Og det er vel Haugesund som er vestover ?)

Personlig liker eg innenbords med strak aksling, men det har med vane å gjøre (opphavet sin ligger året rundt i Ølen, og blir dratt opp på slipp ein gong i året). Min ligger i Oslo, der det er tilgang til kompetanse rundt odden dersom det trengs. Det har også med bruksområde å gjøre.

Men, instinktivt tenker eg: i den størrelsen du tenker deg samt bruksområde er nok utenbordsmotor bra.

Du nevner snekke, skal du komme deg til litt mer interessante øyområder for å slappe av og ligge og kose deg må du forbi Dreganes og ut av fjorden. Da kan det være greitt å kunne gjøre det uten å bruke en time kvar vei.

Så, det var mine tanker. Kort og godt meiner eg du er på riktig spor mtp dei krava du set deg. Det kan jo endre seg med tida.

Ang transport og størrelse, det får jo fint an å plassere en båt bredere enn 250 cm på lastebil, som glatt kan plassere skuta trygt på gårdsplassen. Koster kanskje litt mer enn  å taue sjølv, men ingen som sa at denne hobbyen er gratis... 

Jeg foretrekker innebords diesel og strak aksel, det er den kombinasjonen som gir minst problemer etter min erfaring. Utenbords er roligere og gir mer stuerom ombord, men er dyrere i drift og har begrenset levetid. Drevbåt ville jeg ikke hatt om jeg hadde fått det engang. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
PolarOslo skrev for 9 timer siden:

En påhengs kan du i verste fall dra med deg bilveien til Haugesund. (Og det er vel Haugesund som er vestover ?)

(...)

Du nevner snekke, skal du komme deg til litt mer interessante øyområder for å slappe av og ligge og kose deg må du forbi Dreganes og ut av fjorden. Da kan det være greitt å kunne gjøre det uten å bruke en time kvar vei.

Så, det var mine tanker. Kort og godt meiner eg du er på riktig spor mtp dei krava du set deg. Det kan jo endre seg med tida.

Ang transport og størrelse, det får jo fint an å plassere en båt bredere enn 250 cm på lastebil, som glatt kan plassere skuta trygt på gårdsplassen. Koster kanskje litt mer enn  å taue sjølv, men ingen som sa at denne hobbyen er gratis... 

Har fiksa innlegget og flytta Haugesund nærmere Nordsjøen nå. ;)

Wow, takk for knallgodt innspill - og ikke minst fra en som har erfaring fra området! GULL! :)

Ja, det er definitivt et poeng å kunne nå andre områder uten å bruke hele dagen på transport. Det er ikke så voldsomt langt til Rosendal herfra, f.eks. - om det foregår i 20+ knuter. Og det kunne vært en kjekk helgetur. Litt dyrt, men dog.

Haugesund er nok nærmeste alternativ for mer avansert hjelp ja. Dermed bør en kunne ta båten på hengeren og kjøre til byen med den - altså maks 250 bredde. Og jeg slipper å leie lastebil for å få båten hjem. :) Etter et par år, TJENER jeg jo faktisk penger på å kjøpe en båthenger!!! (ikke pirk i den logikken! IKKE!)

index skrev 57 minutter siden:

Jeg foretrekker innebords diesel og strak aksel, det er den kombinasjonen som gir minst problemer etter min erfaring. Utenbords er roligere og gir mer stuerom ombord, men er dyrere i drift og har begrenset levetid. Drevbåt ville jeg ikke hatt om jeg hadde fått det engang. 

Gode poeng med tanke på støy og stuverom. Driftskostnad er naturligvis et argument, men jeg tror ikke båten vil bli brukt så mye at det egentlig spiller inn noe særlig. Jeg er glad i sjøen, kona synes det er helt OK (men hun har ikke opplevd større båt, som blir noe helt anna enn en Rana 17 dc).

Levetid - jeg kan koste på meg å bytte motor en eller anna gang i framtiden, når jeg går av med pensjon eller noe slikt. Om ikke noe uforutsett skjer, bør vel en moderne utenbords holde minst 20-25 år om man tar godt vare på de? Noen Sabb blir de aldri, naturligvis, men...

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hei.

Eg held til på andre sida av halvøya vest for deg. Her er det fem minutt ut vågane, så er ein i Bømlafjorden.

I Ølen er det nok kjekt med ein rask båt. Dette slik at ein er ute i Bømlafjorden utan at det tek halve dagen.

Dersom båten i tillegg går på hengar, og du har bil til å trekka båt og hengar, så får du òg ei heilt anna rekkevidda.

Då er det lett å ta opp båten, og sjøsetja den i t. d. Hardanger, Boknafjorden og liknande.

I tillegg så er det lettare å frakta båten på service, om det er naudsynt.

Dette talar for båt med påhengsmotor.

Vidar F.H. skrev 39 minutter siden:

Om ikke noe uforutsett skjer, bør vel en moderne utenbords holde minst 20-25 år om man tar godt vare på de?

Nyere firtaktere holder ikke like lenge som de gamle totakterne. Jeg ville ikke ha håpet på noe mer enn 10-15 år. Noen holder knapt ut garantiperioden engang...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev for 3 timer siden:

Noen holder knapt ut garantiperioden engang...

Det hører heldigvis til sjeldenhetene, jeg kjenner iallefal ikke til noen eksempler på dette, med unntak av etpar 2,5 / 4hk motorer.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 25 minutter siden:

Det hører heldigvis til sjeldenhetene, jeg kjenner iallefal ikke til noen eksempler på dette, med unntak av etpar 2,5 / 4hk motorer.

Mulig det. Jeg kjenner i alle fall til flere med firtaktere fra 30 til 50 hk som var tæret fullstendig i stykker etter 7-8 år. Men det er mulig at dette var et forbigående problem. 

istykkertært etter 7-8 år er uansett horribelt..  La oss håpe fabrikantene har fått litt mere ordnung på denne problematikken nå

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Nå man kikker i båthavnene her på Sørlandet, så ser det ut til, at når det gjelder nye båter i fra 0 til 30 fot, så dominerer utenbords-motoren fullstendig.  Er vel førsti fra 30 fot og oppover; at dieselmotor m aksling/drev fremdeles selges i nye båter.

Jeg ville ikke lagt all verdens vekt på muligheten for å få båten til Haugesund for ‘avansert hjelp’. Er vel folk som tar slikt både i Ølensvåg og Skånevik mener jeg. Heller ikke å kjøpe båt med pensjonistperspektiv. Du vil uansett ha ny om noen år om du blir bitt av basillen. Styrehusbåter med utenbords er antakelig den riktige konklusjonen. Det eneste jeg har sett er slitsomt med utenbords i Sunnhordlandsbassenget er tilgang til bensinpumper på kaien ift diesel. men pr i dag er det nok ok (Ølensvåg, Fjelberg). Bruksmessig ville jeg personlig hatt en liten type ‘Targa/Nord Star/Sargo’ men det er ikke til å komme bort fra at innenbords og drev koster i årlig vedlikehold og drar med seg større risk for uforutsette store regninger. Mener dog Nord Star og muligens også Sargo har levert noen utgaver for utenbords, men hvor mange det finnes i Norge er en annen sak.

Hilsen Vindafjording i eksil ?

Jeg har bakdørsbåt med strak aksel og stort arbeidsdekk. Skulle jeg hatt ny båt i dag ville jeg vurdert en mindre sjarktype med påhenger. Jeg har drevet en del med teinesetting i dårlig vær og måttet under båten med brødkniven for å kappe teinetau noen ganger. Det er da man savner muligheten for å kunne løfte propellen ut av vannet. Drev er for meg utelukket av diverse årsaker.

Jeg vlle også lagt vekt på at båten har et dollbord der du kan få stabilt feste for diverse redskap som teinehaler, sløyebrett, trollingrigg og slikt. Jeg vet ikke helt om favorittene du nevner er bra sånn . .

Nysgjerrig: Hva er så feil med Hansviken at du ville måttet starte et prosjekt. Den ville vært førstevalget for meg blant dem du nevner.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

@FantinoDet er sikkert mange i området som kan dette, men jeg er innvandrer her og kjenner ikke til miljøet. Men jeg vet hvor jeg finner flinke folk Haugesund, så jeg baserer meg på det for nå. :)

Du gir et godt råd ang. pensjonistperspektiv, men jeg har såpass lang fartstid at jeg VET hvor grensa mi går. Joda, jeg skulle gjerne hatt en Viknes 1030. Eller en Antares 8. Eller den ultimate drømmen: en klassisk trawler på rundt 40 fot. Ådumilde! :yesnod:

Men våre økonomiske prioriteringer vil heller ikke tillate det, selv om vi fint kunne fått det til. Det ville bare gått på bekostning av for mye annet. Og jeg er ikke så egoist at jeg bruker over 400.000,- på noe som jeg selv har mest glede av. Samtidig er jeg ego nok til å unne meg en skikkelig båt; en båt jeg har drømt om og tenkt ut over mange, mange år. En storbåt koster for mye, krever for mye tid og blir for komplisert for meg. Om jeg ikke kan ta opp båten uten hjelp, om feriepengene ryker bare du starter motoren(e), om jeg må kjøpe bunnsmøring i stamper... da er det ikke båten for meg. :)

@NilsPilsHansviken har vært fasiten for meg siden jeg var 17-18 år (er 45 nå). En stund var Hansvik 18 Combi på lista, men den er for trang og for rank. Har ikke vært oppi en 21 Combi, men den SER mye bedre ut. Føles mer stabil også (har dytta og rugga litt på et par i båthavna for å få en feel på de). Løsningene i den båten er helt ideelle, med unntak av takhøyde i salong. Der er Merry Fisher / Antares langt bedre. Litt mindre sitteplass, men en helt annen utsikt.

Men viktigst av alt er at båten er gammel. Uansett hvilken jeg har sett på, vises alderen på de alle sammen. Og da begynner det å kverne under topplokket - hvordan ville jeg bygget om den der, og hva ville jeg gjort bakom de dingsene der? Kan jeg bygge om sånn for å få det slik? Den veggen er sjukt stygg - hvordan kan jeg forandre det?

Det hadde altså blitt et svært prosjekt for å bygge båten om til slik jeg vil ha den. Det hadde vært kanonkjekt å gjøre, og det frister - men jeg har rett og slett ikke tid. Jeg har ikke tid nok til å drive med hobbyen min så mye jeg vil (finsnekring), og familien prioriteres øverst. Da vil jeg ikke mekke båt, men BRUKE båt - sammen med kona og jentungene på 5 og 7 år. :)
Men det hadde vært veeeeldig kjekt å skaffet seg et sarv av en båt og fikset den opp til et smykke! Jeg er ennå ganske stolt av Rana'en i signaturen min..!

Plaster på forumsåret: Selv om det blir en nyere båt på meg, BLIR det garantert forandringer og prosjekttråder! Franskmennene gjør mye bra, men jeg vet bedre..!:giggle:

Tror du gjør lite galt i satse på kurant merke med utenbordsmotor i dette segmentet.

Askeladden, Finnmaster og Buster har noen 'pilothouse' utgaver som er litt mer 'nordiske' enn sine franske venner.

Noen av disse båtene er undermotorisert, spesielt om de har noen år på nakken. (Man betalte i sin tid hk-avgift).

De bør gjøre over 30 knop, helst 35+ på max. Ikke fordi topphastigheten er så viktig, men for å ha nok krefter når du skal opp i plan.

Kurant merke og utenbordsmotor er mulig å selge igjen også, om det viser seg at den ikke passer ditt bruk.

Populære merker holder seg godt i pris. Det kan bli dyrt å handle båt som fremstår svinebillig ift ny.

For saktegående båter opp til 12-14 knop, kan du vurdere innenbords motor og strak aksling.

Vær ærlig med deg selv ift bruken. Det er lett å forelske seg i en båt, lese noen tester og la seg lure til å beskrive egen tiltenkt bruk til det favorittbåten(e) scorer best på. 

Båt er alltid kompromiss mellom ulike hensyn. Noen ganger inkluderer man litt for mange kompromisser, som gjør at båten ikke egentlig er spesielt god til noe.

Det blir forskjell på en bobåt man kan fiske fra, og en fiskebåt det går an å overnatte i.

Ikke søk etter flere soveplasser eller sitteplasser enn du har behov for. Det er viktigere at de du bruker fungerer, enn at du kan stue inn hele fotballaget på tokt.

For fiske er det praktisk med selvlensende dekk, og godt fribord. (avstand fra dekket til vannflaten).

Sjekk muligheten for å komme deg ombord igjen når fisken får større tiltrekningskraft på deg enn du får på fisken.

Lykke til i jakten på drømmebåten :sailing:

Påhengsmotor eller aksling. Helt klart. 

Hvis aksling så ville jeg hatt kjøl med flyndre. Både fordi det er tryggere mtp landkjenning, og fordi det er bedre når man har fiskeutstyr man drar opp i sidevind og bunnkjenning. 

Påhengsmotor med en mindre båt (type rundt 22 fot og mindre) og dieselmotor og aksling ved større. 

Det er mine preferanser.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...