Jump to content

Kan man koble påhengsmotor på hvilken som helst rattkonsoll?


Felicia4

Recommended Posts

Jeg har nettopp kjøpt en terhi micro fun til min sønn, i den tro at det bare er «plug and play» med hvilken som helst påhengsmotor 😅 skjønner nå at det ikke stemmer helt? 😬

 

Googler meg ihjæl, ungen er utålmodig og vi har fått liv i den gamle Mercury Seapro-motoren med 10hk, men hva gjør jeg nå?

 

Hvilke deler trenger jeg? Kan jeg få dette til selv? Må jeg ut med mange tusen til for å få koblet det sammen, eller er dette noe denne gjengen her kan guide meg gjennom? 
 

Hilsen en litt handy mamma (som muligens har tatt seg vann over hodet) 

Link to post
Share on other sites

Den sentrale delen å google her er den såkalte "tilt tube".  Hvis motoren har det, og den ikke er for rusten inni, så er det ganske greit. Da går enden av styrekabelen gjennom denne, og kobles til et styrestag som overfører bevegelsen til motoren.  Hvis motoren ikke har "tilt tube" så er det litt verre, men ikke umulig.

 

Jeg måtte nylig bore ut rusten i en "tilt tube" på en eldre motor som jeg bygget om til rattstyring. Det gikk greit.

images?q=tbn:ANd9GcRJxx5xJZXkO0VxY2KkMZV

 

Link to post
Share on other sites

Med "rattkonsoll" mener du kanskje også gass/gir ? Der skal det ganske mye leamikk på siden av blokken for at dette skal kunne tilkobles. Hvis motor har styrekult idag vil jeg foreslå at man betjener denne for gass/gir, og bare kobler selve styring til motoren....

Link to post
Share on other sites

jepp, legg ut noen bilder av båt / motor / konsoll, så får vi se hva som evt. er der fra tidligere

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Monterte en gammel Tohatsu på en enda eldre With jolle i vinter.

Rattstyring hos Biltema, laget en konsoll i aluminium.

Måtte lage brakett for å få styringen til å passe når motoren skulle vippes opp.

Gass og gir kjøpt brukt på nett.

Det originale gass/gir settet til Tohatsu kostet en liten formue, så det ble alu vinkler, bolter og litt prøving og feiling i stedet. Fungerer som det skal og fjortisen er kjempefornøyd !

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...