Jump to content

Båt isolasjon low-e


sjøge69

Recommended Posts

Hei! Tenker å kjøpe meg en rull. Lurer på om noen av dere har erfaring med denne isolasjonen. Beskrevet på finn høres den litt for god ut til å være sann.

Går nok en vinter i møte med høye strømpriser kanskje dette kan være løsningen?

 

Lenke

 

Finn:

https://www.finn.no/147077741

 

Nettsted:

https://low-e.no/produkter/isolasjon/low-e-hvit-innvendig-isolasjon-121-cm/

 

Siden jeg allerede har isolert båten med Bauhsus sin gulvisoøssjon ( isolerer 50% dårligere enn 10 cm mineralull) så ganske god. Vurderer jeg å kline denne opp på ferdig vegg og tak. Dobbelt isolert er sikkert fint..:crazy:

Link to post
Share on other sites

Har en båt-kompis som har isolert båten (Jeanneau SO 40DS) med dette. Har limt det med kontaktlim alle steder det er mulig å komme til (vegger, tak gulv). Ble en helt annen båt etterpå. Svært fornøyd.

Har selv brukt det rundt kjøleboksen i vår Bavaria, hjalp merkbart. Basert på kompisens gode erfaringer, har jeg planer om å legge dette under alle dørkplater til høsten.

Link to post
Share on other sites

Veldig lett og lett å jobbe med men jeg stiller meg en smule kritisk til at det isolerer som drøyt 10 cm Glava... Da jeg kjøpte for en god del år siden sa de at det isolerte som 7 cm Glava... Men er det sånn noenlunde i nærheten av det de lover så er det jo glimrende til en masse isolasjon i båt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Vurderer å legge det synlig på dekket for å slippe unna rivejobb, også enklere å få det tett, dette kan muligens by på problemer da isolasjonen har en fuktsperre? (Legger jeg resten inntil skroget og Bauhaus isolasjon oppå (uten fuktsperre) Veit at trehus osv ikke skal ha fuktsperre for at fukten inni veggen osv skal få tørke opp og luftes ut.

Link to post
Share on other sites

sjøge69 skrev 50 minutter siden:

Ja, for å ha stillestående luft antar jeg? Blir også mer lydtett om man lager det 100% tett har jeg hørt for lenge siden.

Ja, det er for å få stillestående luft. Men mest av alt for å unngå kuldebro. Det er isolasjonen i seg selv som skal holde lufta i ro. Glava isolasjon (den nye superisolasjonen deres) består av 90% luft. Så oppgaven er rett å slett å holde lufta i ro. Low-E har egentlig en litt annen funksjonsmetode. Den reflekterer kald luft utover og returnerer varm luft innover. Den er mer en varmesperre og dampsperre i ett.

sjøge69 skrev 46 minutter siden:

Vurderer å legge det synlig på dekket for å slippe unna rivejobb, også enklere å få det tett, dette kan muligens by på problemer da isolasjonen har en fuktsperre? (Legger jeg resten inntil skroget og Bauhaus isolasjon oppå (uten fuktsperre) Veit at trehus osv ikke skal ha fuktsperre for at fukten inni veggen osv skal få tørke opp og luftes ut.

Dette tror jeg kort og godt er bortkastet. Low-E egner seg best på innsiden. Dekk kan du dekke til med mvintermatter og sørge for at det blir tett. Når det gjelder hus er det fuktsperre på den varme siden og vindsperre på den kalde siden. Det oppstår kondens i det varm luft treffer kald luft.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

sjøge69 skrev 2 minutter siden:

Åja nei shit, på innsiden av dekket mente jeg, det du ser når du står å glor på taket fra innsiden av båten, beklager dårlig forklaring

Da er jeg med!:giggle:

sjøge69 skrev 1 minutt siden:

Planlegger å kanskje spe på med noen glava matter oppå dekket også om det fryser skikkelig på

Bruk vintermatter som er ferdig pakket i plast. Og bruk Rockwool sine. De trekker ikke vann. Det gjør Glava hvis det går hull på dem.

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Brukte dette på motorkassen på min gamle Nordkapp. Var egentlig ikke så fornøyd med de, da jeg manglet et par meter på rullen etter å ha kjøpt den. Og ble totalt ignorert av nettbutikken, da jeg klaget. Men jeg er strålende fornøyd med produktet. Reduserte lyden fra motoren ganske mye. Og det var med bare et lag. 

Link to post
Share on other sites

sjøge69 skrev On 17.7.2023 at 19.25:

Hei! Tenker å kjøpe meg en rull. 

Siden jeg allerede har isolert båten med Bauhsus sin gulvisoøssjon ( isolerer 50% dårligere enn 10 cm mineralull) så ganske god. Vurderer jeg å kline denne opp på ferdig vegg og tak. Dobbelt isolert er sikkert fint..:crazy:

50% dårligere enn 10 cm mineralull. Blir det samme som 5 cm mineralull?

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Funderer på å legge low-e under køyer for å redusere varmetap ved utstråling mot undersiden. Men leser at low-e er komplett dampsperre. Og frykter at det fort vil danne seg kondens og evt mugg under low-e, på den kalde siden Det finnes jo en god del fukt i en lugar fra pust og kropp. 

Jeg er litt skeptisk til å lime av samme grunn, perfekt tetting for luft under duken skal det vel litt til for å oppnå. Og kanskje, hvis man ikke er fornøyd, så vil man ha det bort igjen.  En annen faktor er hvor sterk low-e duken er. Det stues litt småting, reservedeler etc under sengene, rives duken lett opp?

 

Noen som har erfaring med å legge low-e løst? Kondens  kan jo også tørkes bort av og til, men man unngår jo pes hvis mulig.

Link to post
Share on other sites

Har brukt Low-e en rekke steder. Men som med all isolasjon så taper eg sen mye ved skader eller komprimering. Aluminiumsfolien kan fort rives opp. 
Jeg ville nok ikke stablet noe som helst på Low-e. Da mister den evnen til å isolere. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Lucky Strike skrev for 2 timer siden:

Men leser at low-e er komplett dampsperre.

Der er 2 varianter, både med og uten dampsperre. Uten dampsperre er perforert.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...