Henrique Startet 17.Juli.2023 Del på Facebook Startet 17.Juli.2023 Hei, Min aller første post her, og med den introen avslører jeg kanskje at jeg er nybegynner på motorbåt. Det jeg lurer på er hvis bensinmåleren (samt andre instrumenter) ikke virker, hvor enkelt eller vanskelig er det å bytte dette for en ikke altfor teknisk anlagt, og hva vil ofte en slik utskiftning eller reparasjon koste å få utført av kyndige? Lenk meg gjerne til et prosjekt hvor det er litt bildedokumentasjon. Setter stor pris på all hjelp. Som i tittelen gjelder det en 18 fots Bayliner fra 2007, men antar jo at prosedyren er ganske lik på tilsvarende modeller. Sitér dette innlegget Link to post
wpk Svart 18.Juli.2023 Del på Facebook Svart 18.Juli.2023 Hei og gratulerer som båteier! Skifte bensinmåler gjør du greit selv men du må først finne ut hva feilen er. Er det instrumentet ellera er det giveren? Giveren sitter på tanken din og normalt har giveren en flens som er skrudd i tilsvarende motflens på tanken. Må giveren skiftes er det vanligvis en enkel affære. Fra giveren er det ledningsforbindelse til instrumentet på dashbordet. Sjekk først at det er kontakt mellom giver og instrument og at du har strøm til instrumentet. Hvis du ikke allerede har et multimeter så skaff deg et, det er nyttig å ha ombord til feilsøking i det elektriske anlegget. Lykke til. Står du fast er det masse kyndig hjelp å få her på forumet så spør i vei! Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 18.Juli.2023 Del på Facebook Svart 18.Juli.2023 Henrique skrev for 20 timer siden: Hei Det jeg lurer på er hvis bensinmåleren (samt andre instrumenter) ikke virker, Hvis ikke andre instrumenter heller virker vil jeg tro du mangler + eller - til dashbordet. Kan jo være en sikring eller noe. Folk er litt lunkne til nye på forumet som spør om noe for ikke følge opp sin egen tråd så det blir vel ikke noe særlig fart i denne tråden tror jeg. Men tar du ett bilde på baksiden av instrumentene og stiller opp med multimeter/prøvelampe for så følge opp egen tråd så for du nok den hjelpen du trenger. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 18.Juli.2023 Del på Facebook Svart 18.Juli.2023 pipe skrev 4 minutter siden: Hvis ikke andre instrumenter heller virker vil jeg tro du mangler + eller - til dashbordet. Kan jo være en sikring eller noe. Folk er litt lunkne til nye på forumet som spør om noe for ikke følge opp sin egen tråd så det blir vel ikke noe særlig fart i denne tråden tror jeg. Men tar du ett bilde på baksiden av instrumentene og stiller opp med multimeter/prøvelampe for så følge opp egen tråd så for du nok den hjelpen du trenger. Alt støttes. @Henrique sjekk om du har strøm og så ta noen bilder. Sjekk også om det er brudd i ledninger og at kontakter sitter skikkelig og uten irr. Du kan få masse god hjelp på dette forumet, men vis at du er aktiv. Ofte lite hjelp å få for nye kontoer før du har vist at du svarer på spørsmålene du får. Og akkurat nå trenger vi da også svar før vi kan hjelpe mer :) Sitér dette innlegget Link to post
Henrique Svart 18.Juli.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juli.2023 Hei og takk for både hyggelig og nyttig info @wpk @pipe @Havelle Nå er det slik at båten ikke er hos meg enda, men jeg forsøker å forberede meg på hva som kommer, og jeg er foreløpig bare opplyst om at turte ler fungerer, så dermed må jeg anta at det er strøm. Skal skaffe et multimeter. Hvis det går som jeg håper på, så har jeg båten i løpet av en uke. Om det er i orden, så tagger jeg dere gjerne igjen når jeg har noe ordentlig håndfast? Takker så langt – fortsatt god sommeruke! Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 19.Juli.2023 Del på Facebook Svart 19.Juli.2023 Det er bare å komme tilbake når du får båten så finner vi sikkert ut av det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.