Jump to content

Propell 11 5/8×11 vs 10 3/8×13 ?

Rune.f

Recommended Posts

Til dere som kan propell å ikke bare prøver seg frem (som jeg noen ganger gjør), om jeg får 5500rpm med 11 3/8 ×11 å bytter til 10 3/8×13 hva vil det føre til mtp turtall/fart ?

Pioner 17 Multi m/ Yamaha F50hk.

Det er jo enkelt når kun stigning forandres men blir ikke det samme når både diam og stigning forandres.

Er det samme type propell? Generelt ville jeg tenkt at på en slik båt, litt tungdreven og ikke lagd for høy fart er det bedre med stor diameter på propell. Er ikke sikker på hva vil du oppnå, bedre akselerasjon, marsjfart eller toppfart? 

jeg tenker du vil dra turtallet ned mot 5000, dårligere akselrasjon, ca samme fart med tom båt, dårligere fart med last i båten

Diameter vs stigning på propellene i denne klassen er oftest valgt ut fra at tyngre båt som trenger lavere stigning, også nyter godt av større diameter som gir bedre grep i vannet slik at det ikke blir for mye slipp

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Bmwmaxi....jeg fjernet den for en stund siden, det merktes godt ! fikk mange kn ekstra å kjappere aks/ raskere i plan, går nå 25kn/5500rpm med meg + 80kg ilestein i båten, jeg har nå 11 5/8×11 propell, vanskelig å finne en hakket mindre :(

Ivar...jeg mener nok også att jeg må ned ett hakk i stigning om noe skal prøves, tenker kanske jeg får enda 1-2kn+ om jeg får den opp mot 5800-6000rpm.

Synes båten går knallgodt mtp 25kn med "60hk", veldig sterk fra bunnen å går rett i plan, de med 80hk får litt mer fart men motorene er fryktelig mye dyrere.

De siste knop'ene er ikke veldig viktig, men samtidig er jeg sammenskrudd slik att jeg vil att alt skal levere sitt potensiale 100% :)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...