Jump to content

Gammel påhengsmotor fra P. Eriksson & söner. Cykel och Motor verkstad

Sportsfriken

Recommended Posts

Hei! Jeg forsøker å finne ut av en gammel påhengsmotor som har stått i garasjen til min avdøde far. Finner ikke noe navn på den. Eneste merket er P. Eriksson & soner. Cykel och motor verkstad. Håper noen kan hjelpe meg å finne ut av om denne er noe å ta vare på eller skal skrotes. Mvh Sveinung

image.jpg

image.jpg

Det var da en stilig gammel sak? Hvis du ikke ønsker ta vare på den selv ville jeg ha gitt den til et kystlag eller lagt den ut for salg på finn. Slike gamle motorer begynner å bli ganske sjeldne, men mange har stor glede av å sette dem i stand. Du må i alle fall ikke finne på å skrote den? Selv om den er gammel er den pen i manges øyne, og en historieforteller som kan gi et inntrykk av teknologien vi har brukt opp gjennom årene.

Hadde jeg bodd i hus (med litt plass, bor i båt, det er trangt) hadde jeg vært veldig interessert i den motoren!

Denne må du ikke skrote. En stilig gammel motor. Ser ut til å være luftkjølt. Jeg er litt usikker på om merket på deksel ( P. ERIKSSON & SÖNER) viser til produsent eller til forhandler. Hvis du skrur av dekselet, vil det kanskje være flere spor å finne. Tenningsanlegg (Lucas - Villiers - Bosch - Stefa etc.) eller forgasser vil kanskje hjelpe . Denne motoren er et lite klenodium og er vel verd å ta godt vare på.

Det var feil å skrive 'produsent', klistremerket henspeiler nok heller på en forhandler. Da jeg var gutt, 50-tallet, hadde en av den eldre garde en tilsvarende motor. Tror det var Husquarna. Den bråkte som et helvete, men startet skjelden. Gubben tok ofte årene fatt etter et kvarters mosjon og banning med startsnora (starthjulet sitter under lokket som er til å vippe opp).

7 hours ago, Sportsfriken said:

Hei! Jeg forsøker å finne ut av en gammel påhengsmotor som har stått i garasjen til min avdøde far. Finner ikke noe navn på den. Eneste merket er P. Eriksson & soner. Cykel och motor verkstad. Håper noen kan hjelpe meg å finne ut av om denne er noe å ta vare på eller skal skrotes. Mvh Sveinung

image.jpg

image.jpg

Det er en NV Marin 3131 produsert av Nymanbolagen 1,5 hk og 48 cc

19 minutes ago, Ask said:

Kweelhouse. Veit du kor gamal motoren er, sånn ca?

Dette er info jeg fant på nett:

image.png.e52814806a877dc104fd517563a3e5ad.png

Number of cylinders: 1 Cylinder diameter: 38 mm Stroke length: 42 mm Displacement: 48 cc Cooling: air Power: 1.5 hp Speed at maximum power: 4000 rpm Propeller speed at maximum power: 2000 rpm Fuel tank: 1.4 l Weight: 13 kg Manufactured : 1954-1955 Note: fully reversible 360 degrees when reversing Manufacturer: Nymanbolagen AB, Uppsala.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...