Jump to content

Hvordan bytte lagerkuler på Lewmar size 2 storseiltraver?

Lucky Strike

Recommended Posts

Jeg synes traveren går noe tregt under belastning. Lett skal den vel ikke være, men har tenkt å prøve med å bytte lagerkulene. Finner svært lite instruksjonsinformasjon på nett for spesifikk traver. Jeg har jo "exploded view", men det er ikke helt det samme. Er jo redd for å søle alle kulene over bord om ting ikke blir gjort riktig. Noen som kan henvise til praktisk informasjon om dette?

20230719_110314.jpg

Tipset jeg fikk fra seilmaker.

Så lenge kulene er runde, rens godt med zalo og lunket vann.

Spray så med McLube Sailkote.

Jeg har byttet kuler på en litt mindre variant som er på selvskjøtende fokk. Det finnes et eget verktøy for det. Jeg synes det var plundrete.

Takk for tips, jeg kjøpte inn kuler i fjor, og i dag var en passende dag mht stopp og vær. Prøvde først å ta av endelokkene, og det viste seg at det ikke var nødvendig å demontere noe mer. Bare tape noen håndklær rundt på en måte som hindrer tap av kuler. Var redd jeg måtte ta fra hverandre vogna helt, eller skaffe en skinne for å få overført vogna dit. Men jobba  bare litt med å dytte ut de gamle og dytte inn de nye kulene, en side av gangen. Det var bra å være to. De gamle så ikke slitt ut egentlig, men det var for mange. Og så vet jeg det er brukt noen fra Harken også, de er en tøddel større, uten at det behøver å være avgjørende. 

Men nå vet jeg i alle fall at jeg har gjort det jeg kan for å få dette best mulig.

Lucky Strike skrev for 15 timer siden:

dytte ut de gamle og dytte inn de nye kulene

Merket du forskjell, glir det lettere? For å inspisere kopler jeg fra alle tau, så bare vogna glir fram og tilbake. Da merker jeg om det er noe galt. Så spyler jeg rent, og da bør det gli ganske lett. Barberskum er greit for å holde kuler på plass om man skal bytte, den skylles greit bort etterpå. Men vanligvis er hverken kuler eller skinne ødelagt, og rens hjelper påf riksjonen. Bytte stive tau betyr ofte mer for smooth gange.

Ute og seiler i dag, det virker å være bedre. Her er det nok noen gamle synder som har bidratt til tregheten, som har vært der en stund. Var på langtur for en del år siden, og byttet kuler da. Men hadde ikke info om kuleantall, reflekterte heller ikke mye over det. Så jeg la i så det ble fullt, 90 stk på hver side. Jeg tror riktig antall er 84. I tillegg var det Harken kuler jeg fikk, de er 8mm vs 5/16 tommer. Liten forskjell, vet ikke om det har praktisk betydning. Men det kan jo ha blitt bittelitt for trangt i tillegg til for mange kuler.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...