Jump to content

Baktung Askeladden 505 Freestyle - montere Smart Tabs?


ArvidKa

Recommended Posts

Nylig kjøpt bruktbåt Askeladden 505 Freestyle fra 1999, men med nyere motor (2015) Yamaha F100D med kun 100 timer.

I denne båten er jo styreposisjon på akterbenken, så når man har full tank (fast, under aktertofte) på 70-80 liter, en motor på 17o kilo og en fører i 100+ kilos klassen er det ikke til å unngå at båten blir baktung.

 

Det er krefter nok til å få båten i plan, men baugen reiser seg voldsomt på veien opp i plan, og deretter er det mye hopping i baugen.  Løsningen er å trimme motoren helt inn, og det burde jo ikke være nødvendig eller riktig.  Har også 20-liters bensinkanne i baugen.  Det hjelper selvsagt hvis jeg har med passasjerer som sitter i baugen.


Derfor lurer jeg på om Smart Tabs kunne være en grei og billig løsning for dette problem.  Noen som har gjort dette og kan dele erfaringer?  Akterspeilet er jo litt spesielt på denne modellen/årgangen, så jeg ser ikke helt hvor man kunne få disse plassert.

 

IMG_5637.jpeg.1cb14a08a534c3118bc175e25cce2cea.jpeg

 

Forøvrig opplevde også jeg å finne vann i dobbeltskroget, som omtalt i et tidligere innlegg her på båtplassen.  40 mm hullsag på batteridrill ved siden av bensintanken, kikket nedi med inspector-cam (genialt!) tredde nedi en manuell pumpe og fikk ut minst 30 liter gammelt, illeluktende og skittent  regnvann / ferskvann.  
 

 

Link to post

Jeg monterte akkurat Smarttabs på en Askeladden 485 av akkurat samme årsak. Ser ut som den har samme akterspeil som du har.  Valgte Smart Tab Sett Kompositt 60lb for å få litt ekstra skyv. Det fungerte veldig fint med tanke på å få ned baugen .. 


Et par ting som jeg oppdaget underveis. 

 

1) Pga plassering på akterspeilets to side"kanaler" (ved badestige og håndtak), så mistet jeg noen grader vinkel. Akterspeilet får en "positiv" vinkel i forhold til horisont. Denne vinkelen burde egentlig vært noen grader negativ. Dette tenkte jeg å løse ved å lage en spacer (lett kileformet spacer som gir meg 10-15 grader ekstra på monteringsflaten til smarttabs) som smart-tabs monteres på, slik at jeg får vinkelen spesifisert i monteringsanvisningen. Dette vil ytterlige øke effekten jeg nå har av smart tabs. Nå står smart tabs kun med  ca 10 grader vinkel ned under vannflaten, burde vært 25 grader i følge monteringsanvisning. 

 

2)Gassfjæren i smarttabs kommer litt i konflikt med håndtak og midtre trinn på badestige. Dette tenker jeg å løse til høsten - badestigen lever fint med ett trinn mindre. 

 

Her har sikkert noen litt gode praktiske løsninger på problemene beskrevet over, men jeg er fortsatt positivt overrasket over forbedret egenskaper på båt, selv i nåværende installasjon. 

 

Lykke til!

Link to post

Takk for fyldig svar, @VonSchnellfahrer.  Godt å høre at du har god effekt, tross ikke-optimal 

installasjon (enda). Ja det er disse utfordringene jeg stusser på. Nokså "komplisert" akterspeil på disse.

 

Jeg stjal et bilde fra nettet som viser akterspeilets utforming og tegnet inn (ikke lett på ipad på hytta!😡! en mulig variant:  

Montere tettere sammen mot kjølen slik at gassfjærene akkurat går klar av de utbygde "klumpene". Men da vil kanskje båten bli vinglete?

IMG_2639.jpeg
 

OOOOPS!    Ser nå at emnet har vært diskutert tidligere, i 2012.  Og med suksess på ovenstående forslag til montering.

 

 

Link to post
ArvidKa skrev for 8 timer siden:

Det er krefter nok til å få båten i plan, men baugen reiser seg voldsomt på veien opp i plan, og deretter er det mye hopping i baugen.  Løsningen er å trimme motoren helt inn, og det burde jo ikke være nødvendig eller riktig.

 

Jeg har hatt en mindre båt (Bella 440R) med styrepos. helt bak, den oppførte seg på samme måte.   Den krevde også aktiv bruk av power trim, helt inn for å komme i plan og ut etterhvert som farta økte.  Så da vil jeg det var både nødvendig og riktig :giggle:

Har nå 2 båter med Smart tabs, begge med mer "midtmontert" fører, så ikke like kritisk der.    Men tabsene hjelper godt på for å holde nede baugen både på tur opp i og ned fra plan, samt at man får et større anvendbart hastighetsområde å bruke når sjøen drar seg til.

Begge båtene fikk montert flapsene med modellnr 1290-60, jeg byttet senere til 40 lbs aktuatorer på weslingen, samt monterte "plate retractors" - kjekt å kunne trekke opp flapsene når båten skal av/på henger samt når havet er flatt og man vil ha litt mer løft i båten
https://nauticusinc.com/products/pr500/

Se
r de også har kommet med "low profile" variant, men ikke sett den her til lands enda:
https://nauticusinc.com/low-profile-smart-tabs/ 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Tusen takk for innspill, @ivar!  
Du er jo en gjenganger her på forumet, kunnskapsrik og alltid hjelpsom👍.
Tror jeg får plass til standard gassdempere og det ender nok med at jeg går for SX og 60 lbs gassdempere.  Godt å se inspirasjon fra andre, og spesielt @Ronald, som har lagt inn dette bildet i sitt innlegg om det samme emnet.
Prøver på det samme.  Håper at også hoppingen/porpoisingen avtar og at jeg kan begynne å trimme ut!  Har tillatt meg å låne, og lysne,  bildet til Ronald:

IMG_2640.jpeg

Link to post
ArvidKa skrev On 19.7.2023 at 12.43:

...vann i dobbeltskroget, som omtalt i et tidligere innlegg her på båtplassen.  40 mm hullsag på batteridrill ved siden av bensintanken, kikket nedi med inspector-cam (genialt!) tredde nedi en manuell pumpe og fikk ut minst 30 liter gammelt, illeluktende og skittent  regnvann / ferskvann.  
...

 

På min båt, som også var 99-modell (tror jeg), så var det tappeplugg (utvendig, i bakkant og på bak-"vegg") helt nederst ved kjølens laveste punkt. Er det ikke slik hos deg? Åpnes ved hjelp av ordinær skrutrekker. Hos meg ble det fast årlig rutine, ifb. med opplag, å åpne her, og så løfte baugen litt sånn at alt rant ut.

Link to post

Mistenker at skroget her er fra tiden med 2 taktere. Da var motorene 50 kg lettere. Egenvekt på fører var også 50 kg lettere. Det blir 100 kg mer i hekken.

 

Å få en båt til å både gå lett opp i plan, og samtidig gå stabilt på hælen på wot, krever testing. Det er forskjell på båter, motorer,  propeller og førere, for å si det pent.

 

I ditt fall ville jeg først vurdert en annen propell med maksimalt grep, og evt flyttet batteriet fremover for mindre vekt bak. Smart tabs klinger veldig dårlig i mine ører. Ser for meg at det blir som å kjøre med bremsene på.

 

Link to post

ja, de skrubber nok av en halv knop på toppfarta (selv om reklamen sier noe annet)

En kamerat av meg hadde en slik 505 med 90hk 2T Mercury, selv med lettere motor så var det ei merkbar kneik å komme over når båten skulle opp i plan.  Hjalp heller ikke på at de mest komfortable sitteplassene ombord er på benken bak slik at passasjerene ønsket å sitte der :giggle:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

@Ronald Jo jeg har tappeplugg nederst på akterspeilet, men båten ble kjøpt forleden og var da ferdig sjøsatt. Så det ble en liten hentetur. . Har dykket med maske nå og ser at tappepluggen (eller «nyglå» som de sier her i Rogaland) var overmalt med gjentatte strøk bunnstoff. Så det får bli et høstprosjekt ved opptak. 
Ellers er jeg takknemlig for å ha lånt din tråd om emnet. Tror jeg går for Smart Tabs og det spesielle øvre festet hvor man kan klipse trimplanene i senket eller horisontal stilling. Det blir uansett spennende å teste ut! Håper du selv er fornøyd med løsningen fortsatt??

 

- Arvid

Link to post

@Kaptein Vom.:  Ja, en bedre propell , kanskje en firbladet stålpropell (Mercury Spitfire?) vil være en god idé. Har 35 knop og 6000 rpm på WOT når jeg er alene i båten, men kan knapt trimme motor ut i det hele tatt da den begynner med porpoising/hopping umiddelbart   Så en propell med bedre hekkløft vil også hjelpe. Har nå en hvit, standard alupropell som jeg ikke har demontert og avlest benevnelsen på ennå (kaldt i vannet!)

Noen forslag til bedre oropell??

(altså en Yamaha F100D 2015-modell)

Link to post

Jeg har jo skrevet om mine erfaringer ang Smart Tabs her inne, få de på å erfar det selv👍

Mange er negative til disse fordi de er så rimelige, uten att mitt lille hode klarer å skjønne logikken bak det.

Har brukt disse på alle mine båter, alle ! er blitt betydelig bedre på alle ! måter.

Jeg monterer mine i mer aggresiv vinkel enn anbefalt, har også hver gang endt opp med hakket strammere dempere enn anbefalt ifht "lengde båt/hk" anbefalingene, ville ihvertfall gjort det på din båt mtp mye vekt bak, få de også så langt ut til sides som du klarer.

Tror du vil være veldig glad du brukte den timen det tar å montere :)

Jeg lager en pappmal med ønsket vinkel som legges oppunder skroget/bunnen å justerer brettene etter den.

Link to post
ArvidKa skrev for 5 timer siden:

Har nå en hvit, standard alupropell som jeg ikke har demontert og avlest benevnelsen på ennå (kaldt i vannet!)

 

ut fra motor/fart/turtall/beskrivelse så er det nok en std yamaha alu 13x19 eller 13,25x17. En helt okei standardprop, men som ikke utmerker seg med noen ekstremegenskaper

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Har du eller andre da noen forslag til velegnet propell?  Synes marsjfart omkring 22-24 knop krever et uvant høyt turtall (4200-4400) og derav forhøyet forbruk. Propellen jeg nevnte (fireblader Merciury Spitfire)- vil den fungere bedre?  Føler det er krefter nok med 100 hk, men høyere turtall enn jeg er vant med fra tidligere båter (Yamarin 65DC med F 150 DETX)

Link to post

Du burde vel kanske ha litt mer fart ?? sammenligner da bare med en av mine båter som er en betydelig tyngre Antares 6 med endel ekstra utstyr/trolling utstyrt mm, den holder med Suzuki 115hk 24kn på 4300rpm da med 24l/tim.

Den bruker forøvrig snålt nok nøyaktig ! like mange liter/tim som knop fra den ligger fint i plan fra 17-25knop.

Er på 40l/tim på 32knop, ikke ofte det skjer😅det er dyrkjøpt ekstra fart, men er godt å ha så mye fart som mulig når en er langt utpå å styggen sjøl kommer til syne i horisonten mot nord.

Link to post
ArvidKa skrev On 21.7.2023 at 15.23:

...Håper du selv er fornøyd med løsningen fortsatt??

 

- Arvid

Jeg solgte båten for tre år siden nå, men var fornøyd hele veien. Dog skal det sies at det de kaller aktuatoren, altså gassfjæra, ble byttet en gang på hver side på litt ulike tidsrom i tiden jeg hadde båten. Det var lett å oppdage når båten var på land, det var liksom ingen motstand å snakke om når man trykte på flakpsen. Antakelig ikke helt ukjent problemstilling, siden de var lette å finne som selvstendige reservedeler.

 

Lykke til!

Link to post

Tror de er lette å finne pga att eiere prøver å finne rett demper, jeg har hatt de pp 5-6 båter siste 10år, aldri måttet bytte noen.

Når du ser dem/bretta ligge helt i vannflaten/oppå vannet på masjfart og oppover å studerer dem når det svinges skjønner en godt hvordan å hvorfor de gjør jobben.

Link to post

O P P D A T E R I N G!

 

Da har jeg kjøpt Smart Tab SX med blå strips, den modellen som ble anbefalt ift. motor og skroglengde.  Gassaktuatorer på 60 lbs.

i dag fikk jeg god hjelp på Strand Båtsenter på Jørpeland, med båten opp på henger.  Installasjonen tok en liten time, og jeg tilpasset øvre feste til 25 graders ned-vinkling. Hadde laget pappmal fra sjablongen i monteringsanvisninen.  Rikelig med Tec7 i alle skruehull og bak festeplatene. Diverse annet arbeid også, byttet gjengrodd tappeplugg til ny type med firkanthode osv.  Fikk ut de siste 10-15 liter vann.

 

For en forandring!  
Båten steilet ikke, men gikk rett i plan, nesten uten planingsterskel, og for første gang i mitt eie ( én måned) kunne jeg trimme motor skikkelig ut.  En fantastisk følelse.  Jeg føler nå at båten er perfekt balansert.  Samme toppfart 35 knop ved 6000 omdr, absolutt ingen hopping/porpoising.  
Tok med kona på tur i bølgene, og hun kunne sitte i baugen eller foran vindskjerm uten at jeg følte båten gikk på nesa.  Herlig å kunne kjøre med aktiv bruk av trim, og ikke maks inntrimmet (og allikevel med hopping) slik det har vært til nå.  Føler motoren nå har godlyd, løper stille og lett/økonomisk  og koser seg nå!

 

Dette vil jeg gjerne anbefale!  Tusen takk til alle for nyttige innspill i prosessen!!

  -  ArvidKa

IMG_5756.jpeg

Link to post
  • 1 måned senere...

Endelig noen som våger å prøve å i tillegg melde fra om resultatet, jeg har skrevet mye om disse i flere år men det har nesten aldri vært noen som har svart på de trådene (har vært her inne under annet navn tidligere)

Det virker som mange her ser på dette som "fattigmanns skit", det MÅ jo være hydraulikk med 2 brytere, ledninger å slanger å annen leamikk....nei det må faktisk ikke det, men om du vil kaste bort fryktelig mye penger på noe som i beste fall gjør like god jobb....det sier jeg fordi disse ikke kan brukes feil pga feil bruk av justerings knapper...Smart Tabs ordner alt selv !

Gratulerer med "ny" båt.

Jeg kan nevne att feks Antares 6 uten disse er bare 50% av den båten den blir med disse montert, å det gjelder mange båtmodeller.

Ett tips, spray belgene rikelig med silicon spray hver gang båten er oppe, spray på 2-3 ganger med 1tim mellomron så de mettes, da tørker ikke gummien, dermed ingen sprikker, som igjen holder sjøvannet unna demperen=du slipper å bytte dem.

Link to post
Rune.f skrev On 18.9.2023 at 23.37:

Endelig noen som våger å prøve å i tillegg melde fra om resultatet,

Ja, @Rune.f - som trådstarter synes jeg det er helt naturlig å følge opp tråden! Altfor mange tråder blir hengende i løse luften.

Dessuten var resultatet så fantastisk bra at jeg var ganske euforisk😄.  Min Askeladden 505 var ikke til å kjenne igjen etter monteringen av SmartTabs.  Veldig glad jeg hørte på dine anbefalinger.

Skal også følge ditt tips om silikonspray for å mette gummibelgene med fett.

IMG_5850.jpeg

Link to post

Whisper...

Jeg bruker dette med 2 voksne + fiskeutstyr på Antares 6/trollingbåten.

Det blir en helt ny kjøreopplevelse.

Kjøpes,enkelt på Ebay eller andre nettsteder, har hatt Smart Tabs i bruk i over 10år uten å måtte bytte deler overhodet.

 

Antares 6.....om motoren din ikke er hevet max så løft motor samtidig:thumbsup: manga av disse ble levert med motor for lavt montert.

Regner med du har langstammet Suzuki 115hk ?

 

 

Kjøpte ny Antares 6 da jeg byttet ut Galia trollingbåten etter lang og tro tjeneste, men da jeg fikk min Antares 6 så var den så ille å kjøre att jeg vurderte å levere den tilbake, i lav fart vinglet den fra side til side, oppdaget så att motor var for lavt montert, måtte krangle med forhandler før de til til slutt gikk med på å hevet motoren, båten ble fryktelig mye bedre men syntes fremdeles Galia båten var lettere i baken, planet raskere å tok motsjø brdre, monterte da samme Smart Tabs som på Galia'n da størrrlse/vekt var lik, da kom virkelig den gode Antares båten frem!

Ville i dag ikke byttet båten i noe annet i samme størrelse, veldig fornøyd.

Ligger/planer fint i 17kn/17l/tim, fart og forbruk følger hverandre likt opp til 24kn.

20230921_143258.jpg

Link to post

Takker for svar! Da er det SX med 60lb fjær du kjører? Kan det være et poeng å gå for litt stivere fjærer? Båten er tung, og 2x60Ib gir bare 60kg ish løft i hekken?

 

Min båt er en gammel (2005) antares 620 med 2023 suzuki DF140B med lang stamme. Monteringshøyde er eneste reelle alternativ, klint maks ned med plata såvidt under akterspeilet. Tør ikke løfte, den slipper lett nok allerede på flatt vann ved 60% trim pga stegkjølen. Har testet 3 propeller, org alu 3x14x21, LNT stål 3x14x21 og trophy plus 4x13,75x19. Fart og forbruk er omtrent likt, men trophy passer bedre, gir høyere rpm på wot og båten går raskere i plan og krever mindre aktiv gassing i litt sjø. Forbruk ser slik ut:

 

 

Mercury trophy plus 4x19x13,75

     
             

RPM

forbruk

RPM

fart

fart

RPM

slipp prosent

700

0,35

700

2,6

2,6

700

38,47

1000

0,41

1000

3,8

3,8

1000

37,05

1500

0,56

1500

5,2

5,2

1500

42,57

2000

0,65

2000

6,1

6,1

2000

49,48

2500

0,93

2500

6,9

6,9

2500

54,28

3000

1,24

3000

7,6

7,6

3000

58,03

3500

1,3

3500

9,9

9,9

3500

53,14

4000

0,95

4000

15

15

4000

37,88

4200

0,92

4200

17,5

17,5

4200

30,98

4500

0,94

4500

19,8

19,8

4500

27,11

5000

1,11

5000

23,4

23,4

5000

22,47

5500

1,3

5500

25,3

25,3

5500

23,8

6200

1,66

6200

28,7

28,7

6200

23,32

 

Forbruk er liter på mila.

Link to post

Ja men husk att brettene jobber å løfter konstant, de ligger å presser konstant, lett å undervurdere disse :)) prøv å hold håndflaten ned i vannet i fart så skjønner man litt hvilke krefter som som er i sving.

Jeg har ett sett stivere dempere også/svart strips, men med kun 2 personer ombord i normal sjø bruker jeg de blå.

Kan nevne att vi monterte på kompisens Hansvik 18kombi, det ble en helt utrolig ! mye bedre båt, nesten ufattelig for en forandring det utgjorde, Hansvik halvplaneren planer/ligger plutselig plant i vannet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...